Endnu et spørgsmål om rytme, flaske mm.

4. juli 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Endnu et spørgsmål om rytme, flaske mm.

Hej Helen

Tak for dine tidligere svar, nu skriver jeg igen med håb om hjælp.

Vores lille dreng bliver inden for den næste uge 5 måneder.

Vi skriver til dig, da vi har brug for hjælp til hvordan vi hjælper ham bedst muligt med at få en bedre rytme og blive en mere glad dreng.

Han er fortsat en meget meget opmærksom lille fyr, der skal ske noget hele tiden, bare at sidde og kigge hos os forældre er sjældenheder og tit for kedeligt. Det er stort set altid et hit at sidde på arm og gå rundt og kigge på ting, eller står og hoppe i skødet (det er godt nok hårdt for armene og skuldrene:-() at ligge på maven er heller ikke det store hit ret længe af gangen. Men han har fået STOR interesse i at nå sine fødder når han ligger på ryggen og forsøge at få dem i munden og der bliver ivrigt snakket og pludret og "skreget" - især de høje toner bliver øvet i tiden...

Ligeledes når han endelig ligger på maven, har han nu fundet ud af at kunne flytte sig, så han kan dreje rundt i en cirkel på gulvet og kigge på tingene omkring ham. Igår trillede han for første gange flere gange fra mave til ryg.

Lidt historie:
Vores dreng har som vi har skrevet tidligere, altid haft svært ved at forbinde det med at spise med noget rart grundet hans forhistorie, derfor ender flaskegivningen næsten altid med en dreng, der når han har spist. Ca 100 ml spænder op som en flitsbue og sætter i et skrig. Hvis vi forsøger at tilbyde ham igen og han ikke vil have mere sætter han i et endnu mere voldsomt skrig. Nogle gange lykkedes det at give ham lidt mere, f.eks. Hvis man deler måltidet lidt op - spiser omkring 100 ml, vi leger, han hænger over skuldren og kigger og ca efter 30-40 min kan han så noglegange tage lidt mere, så han måske når op på 150 ml i alt. Om natten tager han nogle gange 150-200 ml i en omgang, om om aftenen er han også begyndt at tage ca 200 ml inden han skal i seng over ca 30 min, med en pause indlagt. Vi har fundet ud af at han spiser utrolig hurtigt, de 100 ml ryger ned på maks 5 min gerne blot et par minutter, kan det være han simpelhen spiser for hurtigt og får ondt i maven og han derfor skriger og spænder op i flitsbuge? Hvad gør vi?

Skal vi bare acceptere, at han ikke vil spise så store måltider og måske istedet tilbyde ham mad når han står op og inden han bliver puttet, eller er den en dårlig vanen, sådan hele tiden at slatspise? Eller er det bedre at indføre rimelig faste tidspunkter for mad, og derigennem vænne ham til at spise lidt mere? Eller kan man vænne ham til f.els. At spise langdommere? Han har kun to huller i suttefalsken for ellers går det alt for hurtigt og vælter ud over det hele.

Vi synes ikke han er så tydelig i sine signaler omkring hvornår han er sulten, så vi synes det er rigtig svært hvornår han han er sult, træt eller måske bare keder sig, eller er sur hvilket nok også gør at vi nøder ham mere end godt er... Men hvordan kommer vi videre herfra?

Han har egentlig i en lang periode kun spiste en gang om natten, når han kom i seng omkring kl 21 og fik flaske der omkring 20-21 tiden, så meldte han sig ved 3 tiden, fik en flaske og sov til ca 6.30 og fik flaske omkring 7-7.30 tiden igen, men dette har nu ændret sig.
Han er begyndt at melde sig nogle flere gange om natten, og spiser også en del mere, dette er vi jo ikke så glade for, da det måske gør at han ikke spiser så meget om dagen, plus det tit ramler sammen med at han melder sig omkring kl 5 - også er han slet ikke til at få til at sove igen, hvilket ikke er helt hensigtsmæssigt :-(

Her et par dage inde for den sidste uge, så du kan se hvor svingende det hele er, (eller det synes vi i hvert fald, kan du se noget rytme, må du meget gerne fortælle det) både søvn, mad mm.
(Dagen for inden, lagt til at sove 19.30, fik mad kl 22- 120 ml og 03.00- 150 ml)

6.20- vågner
7.00 - 140 ml
8.10-9.45 - lur i seng med mor lullet videre efter 1 time
10.30 - forsøg med grød, ikke et hit. Drikker efterfølgende 150 ml. Med movicol, d-dråber.
(Meget utilfreds fra kl 11)
11.45-13.30 - lur i barnevogn
14.00-14.45 - 150 ml + 15.15 - 70 ml
15.30-17.00 - lur i barnevogn
17.30 - 3-4 tsk grød
17.45 - 95 ml
19.00-19.20 - 165 ml
Puttes 19.30 (været i bad, som ender i gråd og været en del utilfreds siden han stod op fra eftermiddagsluren)
00.30 - 150 ml
05.15- 100 ml og lagt til at sove igen

6.20 vågner
7.30 - 70 ml + 8.20 - 30 ml
8.30-10.00 lur med mor, der hjælper videre i søvnen efter 1 time
10.30 - 70 ml, movicol, d-dråber mm. (Utilfreds fra ca 10.50) + 11.15 - 100 ml
11.50-12.45 lur i barnevogn, da han vågner forsøgt trillet men intet virker og kl 13.30 tages han op.
13.45 - grød, hirse,5-7 tsk. Forsøg med vand af kop
14.00 - 100 ml + 14.30 - 50 ml
14.45-17.15 - lur i barnevogn, trillet den sidste halve time.
17.30 - 100 ml
18.00 - 2 tsk grød
19.00 - 200 ml
Pylret stort set hele aftenen og lagt til at sove 20.00
23.00 - 100 ml + 00.30 - 20 ml + 04.30 - 120 ml og lagt til at sove igen
Vågner 5.40 og vil ikke sove mere.

7.00 - 120 ml
7.50-9.30 lur med mor, lullet videre efter 1 time
10.20 - 150 ml
11.30 - 13.00 lur i barnevogn
13.15 - 50 ml+ 14.30 - 60 ml
15-15.45 lur på sofaen
16.15-17.00 165 ml
18.30 - 80 ml+ 19.15 - 120 ml
Puttes 19.30
22.30 - vækkes, tages op og drikker 120 ml
04.30 - 100 ml og mener det er morgen, tvinges til at sove videre tid sidst
5.00-7.00 - sover videre med mor, holdes hele tiden sovende

7.50-110 ml
Ked af det fra ca 8.10
8.35 - 10.50 lur i barnevogn
11.15 - grød (5-7 tsk), 11.30 - 180 ml, 12.30 - 60 ml
13-15 lur i barnevogn
15.30 - 145 ml
16.45 forsøgt puttet, viser træthedstegn, men ligger bare og kigger i barnevognen, tages op da han begynder at grine og vil lege
17.30 - grød + 45 ml
17.30-18.00 trillet i barnevogn, stadig blot kiggende
18.30-18.45 powernap ved mor
20.00 - 200 ml
21.00 puttet
00.30 - 80 ml, 02.30 - 150 ml
05.00-05.30 pludrer lystigt og mener det er morgen. 5.30 tages endelig op og lulles tilbage i søvnen, falder i søvn igen 5.50
7.30 vågner

8.30 - 150 ml
9.30 - puttes i barnevogn, Og her er vi så nu - HJÆLP!!!

Lige meget hvad vi synes at prøve, synes vi ikke at se nogen virkning.
Vi synes det er så frustrerende at vores dreng er så svingende i forhold til f.eks. Hvornår han står op, og ligeledes hvornår han spiser og hans søvn i løbet af dagen... Vi synes det er frustrerende, men mindst ligeså meget er det synd for ham, for han er utilfreds og ked af det mange gange i løbet af dagen, både når vi forsøger at give ham mere mad, når han har været vågen omkring 1-1,5 time, hvis han ikke har sovet nok og stort set altid om aftenen er ...

Annonce

... der hyleturer og skrigturer - intet virker.... :-(

Vi er startet op med grød, men det er ikke fordi det virker som om, der er den store, store interesse, det er i hvert fald meget svingende, nogle gange tager han 5-10 skefulde og andre gange sætter han i et hyl inden han har fået en:-(

Vi har forsøgt at give ham lidt tilskudsblanding til aften og den første flaske han har fået om natten har også været tilskudsblanding. Vi kan ikke helt finde ud af om vi synes at kunne se nogen forskel.

Vi har overvejet at være konsekvent og give ham en flaske (drømmeflaske) inden vi går i seng hver aften, omkring kl 22.00, men han skal op, han kan ikke spise i sin seng og nogle gange er han slet ikke interesseret for så at vågne måske 1 time efter og være sulten. Men er det en dårlig vane man da giver ham, så han vænner sig til denne flaske og skal vænnes fra den senere??
Vi har forsøgt med bad om aftenen og om dagen for at holde ham vågen lidt længere mm, uden den store effekt.

Vi vil så gerne hjælpe vores lille dreng til noget rytme, både for vores men også for hans skyld, men vi ved simpelhen ikke hvad vi skal gøre….

Tidspunktet for natputningen, kommer det helt an på, hvornår han er stået op fra eftermiddagsluren? Og kommer det så ikke til at påvirke den efterfølgende dag, hvornår han står op der og hvordan opretholder man så en rytme, hvis tidspunktet for natputningen er svingende? Hvad gør man når han pludselig står tidligere op, så bliver det hele jo forskubbet igen og hvordan opretholdes rytmen da? Han er rigtig svær at få til at sove igen, når han først er vågnet både om dagen og om natten?? Og hvor fast skal en rytme være?

Vi putter ham lige nu om dagen ved at sidde med ham, synge elefantens vuggevise, vugge ham i vores arme og derefter bliver han puttet i barnevognen og evt trillet, hvis han ikke lægger sig til at sove med det samme plus vi siger shhh når vi putte ham. Om aftenen sidder vi igen med ham og synger elefantensvuggevise og vugger ham blidt i vores arme og lægger ham i hans tremmeseng lige når han er ved at falde i søvn, nogle gange vågner han op og vi kan lulle ham til ro i sengen, andre gange bliver vi nød til at tage ham op igen og vugge igen og læg igen.
Men vågner han igen både dag og nat, er han utrolig svær at få til at sove igen - hvordan gør vi her?? Skal vi indføre en anden måde at putte på???

Over den sidste tid, er det lidt rytme vi synes at kunne se engang imellem, eller vi måske selv har forsøgt at opretholde:

morgenflaske kl 7 ( vi har selv været lidt strenge med at den ikke gives tidligere, for at vænne ham til at morgenmad er kl 7, men er han for lille til det endnu?)
Formiddagslur omkring kl 8 ( alt efter hvornår han er stået op, kan svinge) og varighed ca 1-2 timer
Mad omkring 10.30-11.00, gerne forsøg med grød hvis humøret er til det.
Vågen i ca 1,5-2 timer. Middagslur omkring 11.30/12.00 og varighed omkring 45 min - 2 timer
Mad omkring kl 14
Eftermiddagslur er svingende, ca start 15-16 tiden og vi forsøger at holde ham sovende indtil ca kl 17. For at undgå et alt for langt stræk om aftenen, hvor han altid bliver SÅ ked af det... Men er det dumt, er det da bedre bare at putte ham tidligerer?
Mad omkring kl 17.30 og igen 19.00 evt lidt grød samtidig med vi selv får aftensmad omkring kl 18. Også tit et bad omkring kl 18, ca hver anden dag (men ender desværre tit lidt i gråd)
Putningen til natten har været meget svingende, det er fra omkring kl 21 til 19-19.30 han har vist voldsomme træthedstegn og er blevet puttet, og tit har det ikke tager mere end 30 min at putte ham.

Hvornår han spiser om natten, er jo også meget svingende, og ligeledes hvornår han synes det er morgen kan variere helt fra kl 4.30-6.30, (og vi synes ikke der er nogen stor sammenhæng med, at f.eks. Når han er blevet puttet kl 21 sover han længere end når han er blevet puttet kl 19.30 - han kan varierer fra 8,5-11 timers nattesøvn) hvilket jo så igen giver forstyrrelser i "rytmen" dagen efter :-(

Han er meget pylret om aftenen, og i løbet af dagen er han også pylret og utilfreds når han ca har været vågen 1,5 time....? Tolker vi det som træt og pylret, hvor han måske istedet mere bare skal underholdes? Når han bliver pylret er det næsten altid et hit at hænge ved mor og far, som så går rundt og han kigger og kigger, men er det optimalt, at holde ham vågen måske en halv til hel timere mere på denne måde?? Og derved vænne ham til at være mere vågne?

Vi har overvejet om han bliver overstimuleret, nu han er så opmærksom, om det er derfor han bliver så ked af det og pylret efter forholdsvis kort vågentid? Og hvordan undgår vi dette, samtidig med vi kører ham træt? Og samtidig med at han gerne vil have at der sker noget hele tiden?

Vi synes også at det er rigtig svært at vurdere, hvor meget søvn han egentlig har brug for. For ligemeget om han sover 3 timer eller 5 timer om dagen eller 8,5 eller 11 om natten virker han tit utilfreds og ked af det i løbet af dagen?

Vi har overvejet flere ting for at hjælpe med rytme, kom meget gerne med dine tanker herom:
- Sove på eget værelse med mørklægningsgardin, er indført fra i nat og alligevel var det morgen kl 5.
-Nyt putteritual - hvilket. For bedre at kunne lulle ham videre i søvnen?
Faste madtidspunkter om dagen med start med morgenflaske kl 7, grød og flaske kl ca 10.30/11, flaske igen omkring kl 14, flaske og grød igen omkring kl 17 og flaske til natten omkring kl 19 også drømmeflaske kl ca 22 og slut med natflaske omkring kl 3 om natten?
Faste sovetider (men hvor faste skal de være, man kan vel ikke lægge et barn til at sove fordi klokken siger det, hvis nu barnet bare ikke er træt der?) f.eks formiddagslur start ca 8/8.30 og varighed 1-2 timer. Middagslur start ca 11.30/12.30 og varighed ca 1,5-2 timer og eftermiddagslur ca. 16 og varighed ca 1 time og puttes til natten omkring 19-20 tiden. Og op omkring kl 6. (Men hvad hvis barnet sover mere eller mindre, skal man vække barnet eller forsøge at forlænge luren eller skal en af de andre lure da forsøges at gøres længere eller skal barnet bare det tidligere i seng om aftenen den dag så?)
Og hvordan får vi ham ind i rytmen, hvis han f.eks. Skal vænnes til ikke at vågne helt så tidligt om morgen?
- vores egen sundhedsplejerske har forslået st droppe alt kontrol og rytme, og se hvad der sker i løbet af 14 dage. Men vil det sige, at hvis han vågner f.eks. 4.30, så er det der vi står op, eller er det ok at sige at alt før kl 5.30 er ikke morgen, og der forsøges at lulles videre i søvn?

Det blev en lang smørre, håber det er til at hitte ud af.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin