Sover dårligt om natten

16. juni 2014

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Sover dårligt om natten

Hej Helen

Min lille søn på 10 måneder har problemer med at sove om natten.
Da han var ca. 5 måneder havde han en kort periode, hvor han kun vågnede kl. 3 - fik en flaske og så sov han igen til kl. 6 - sådan er det ikke mere!!

Lige nu er det sådan, at han vågner alt mellem 4-12 gange om natten. Jeg har fået tjekket hans øre og han har været til kiropraktor, så tror ikke han har ondt.

Jeg ved ikke om han måske sover for meget i løbet af dagen... sådan ser en normal dag ud:

T vågner omkring kl. 6.00 (efter at have sovet dårligt)

Omkring kl. 8.00 er han træt igen... Denne lur varer omkring 1,5 time.

Han vågner igen omkring 9.30 og plejer at være i godt humør.

Omkring kl. 12 sover han til middag... Denne lur kan være alt imellem 1,5 - 2,5 time.

De dage hvor han kun sover 1,5 time til middag, får han en lur igen fra 16-17. Det er nærmest umuligt at holde ham vågen uden denne lur.

De dage hvor han har sovet længe til middag, springes den sene lur over.

T bliver puttet kl. 19.00, hvor han er rigtig træt. Han gaber og gnider øjne - både de dage han har fået den sene lur og de dage hvor han ikke har...

Han sover som regel fra 19.00-ca. 22.00 uden at ...

Annonce

... vågne, men derefter begynder det.
En normal nat vågner han 00.30, 2.00, 4.00, 5.00 og så står vi op omkring kl. 6...
Umiddelbart virker det som om han gerne vil sove, men alligevel vågner han. En gang imellem "holder han fest" en halv times tid, men som regel falder han hurtigt i søvn igen...

Han plejer at vågne ved at græde og så går jeg ind til ham. Jeg har det sådan, at jeg ikke kan lide at lade ham ligge og græde, selvom flere har rådet mig til at prøve...

Jeg har forsøgt at tage ham med i seng, når han vågner der omkring kl. 3.00, men det gør ingen forskel...

Jeg har prøvet at give ham en sen flaske omkring kl. 22.30, men heller ikke dette har en effekt.

Han gider ikke rigtig spise aftensmad, så ved ikke om han er fyldt op til natten, som han måske burde være... Han får en flaske inden han skal sove kl. 19 og en om morgenen omkring kl 5...

Sover han for meget i løbet af dagen? - og har du måske nogle forslag til hvad vi kan prøve... Er ved at være lidt desperat efter søvn :) - selvom jeg nu har vedtaget, at jeg bare må indse at det er sådan han sover.... - men lidt mere sammenhængende søvn kunne da snart være rart...

Håber du kan hjælpe mig :)

Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder