Brev:
Sover dårligt om natten
16. juni 2014
Alder:
10 mdr.
Sover dårligt om natten
Hej Helen
Min lille søn på 10 måneder har problemer med at sove om natten.
Da han var ca. 5 måneder havde han en kort periode, hvor han kun vågnede kl. 3 - fik en flaske og så sov han igen til kl. 6 - sådan er det ikke mere!!
Lige nu er det sådan, at han vågner alt mellem 4-12 gange om natten. Jeg har fået tjekket hans øre og han har været til kiropraktor, så tror ikke han har ondt.
Jeg ved ikke om han måske sover for meget i løbet af dagen... sådan ser en normal dag ud:
T vågner omkring kl. 6.00 (efter at have sovet dårligt)
Omkring kl. 8.00 er han træt igen... Denne lur varer omkring 1,5 time.
Han vågner igen omkring 9.30 og plejer at være i godt humør.
Omkring kl. 12 sover han til middag... Denne lur kan være alt imellem 1,5 - 2,5 time.
De dage hvor han kun sover 1,5 time til middag, får han en lur igen fra 16-17. Det er nærmest umuligt at holde ham vågen uden denne lur.
De dage hvor han har sovet længe til middag, springes den sene lur over.
T bliver puttet kl. 19.00, hvor han er rigtig træt. Han gaber og gnider øjne - både de dage han har fået den sene lur og de dage hvor han ikke har...
Han sover som regel fra 19.00-ca. 22.00 uden at vågne, men derefter begynder det.
En normal nat vågner han 00.30, 2.00, 4.00, 5.00 og så står vi op omkring kl. 6...
Umiddelbart virker det som om han gerne vil sove, men alligevel vågner han. En gang imellem "holder han fest" en halv times tid, men som regel falder han hurtigt i søvn igen...
Han plejer at vågne ved at græde og så går jeg ind til ham. Jeg har det sådan, at jeg ikke kan lide at lade ham ligge og græde, selvom flere har rådet mig til at prøve...
Jeg har forsøgt at tage ham med i seng, når han vågner der omkring kl. 3.00, men det gør ingen forskel...
Jeg har prøvet at give ham en sen flaske omkring kl. 22.30, men heller ikke dette har en effekt.
Han gider ikke rigtig spise aftensmad, så ved ikke om han er fyldt op til natten, som han måske burde være... Han får en flaske inden han skal sove kl. 19 og en om morgenen omkring kl 5...
Sover han for meget i løbet af dagen? - og har du måske nogle forslag til hvad vi kan prøve... Er ved at være lidt desperat efter søvn :) - selvom jeg nu har vedtaget, at jeg bare må indse at det er sådan han sover.... - men lidt mere sammenhængende søvn kunne da snart være rart...
Håber du kan hjælpe mig :)
Camilla