Droppe middagslur eller ej?

1. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Droppe middagslur eller ej?

Hej Helen,

Min store dreng på 2 1/2 år er begyndt at være svær at få til at sove til middag. Det bliver ofte sent han falder i søvn, ofte først ved 14 tiden. Hvis vi prøver at ligge ham tidligere, ved 12.30 tiden, kan det tage op til en time at falde i søvn. Han ligger og synger, snakker og tumler rundt. Han bliver aldrig rigtig sur selvom det tager ham tid at falde i søvn. Det sker lige så stille :) Hvis vi fører ligger ham ved 13.30-14 tiden går der måske 15-20 min før han falder i søvn. Han sover alt mellem 1-2 1/2 time. Han sover indenfor i sin seng, men vi har erfaret at det ofte går nemmere at ligge ham i vores seng hvor vi så ligger os sammen med ham :)

Jeg har din bog om børn og søvn og i forhold til de tegn der ligger bag om hvorvidt børn har brug for lur eller ej, har han stadig brug for den :) Men enkelte tegn viser at han måske ikke altid har brug for den. Fx han kan være meget lang tid om at falde i søvn. Og han protestere HVER gang vi kommer til middagsluren.

Han er en lille ugle :) Trives rigtig godt med at komme i seng ved 20-21 tiden og sove til kl 8-9 næste morgen. Jeg må dog vække ham kl 7 i hverdagene for at få morgenen til at hænge ...

Annonce

... sammen, da han er meeeeeeget langsom om morgenen ;-) Han tager det meget stille og roligt og har brug for tid om morgenen :-)

Men på det sidste er han begyndt at sove senere lur og samtidig sove senere om aftenen. Hvilket betyder at han virker ekstra træt om morgenen. Han plejer at være glad når jeg vækker ham.

I vuggestuen er han også det sidste barn der bliver lagt, omkring kl 12.30, men sover oftes først ved 13 tiden og til max 14.30.

Hans far arbejder fra 03 om natten, så vi kunne godt tænke os at der var ro mellem 20-21 som vi plejer. Men det tillader Victor ikke i øjeblikket. Er det mon fordi han snart kunne undvære luren? Netop fordi den bliver så sen. Han har altid 1000 ting han skal når han er lagt i seng om aftenen. Så siger han at han har skidt (hvilket aldrig er tilfældet), så er han tørstig, så skal han rette på puden, så ligger hans uglebamse ikke ordentlig osv. Som om han prøver på at trække den ud :)

For os ville det bare ikke fungere først at lige ham 21.30 fx. Og det jo også synd hvis han rent faktisk ikke er træt. Så tænker at luren evt skulle prøve at skippes? Eller må man evt vække ham efter måske 45 min?

Kærlige hilsner mor til 2.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder