Brev:
Droppe middagslur eller ej?
1. juni 2014
Alder:
2 år, 5 mdr.
Droppe middagslur eller ej?
Hej Helen,
Min store dreng på 2 1/2 år er begyndt at være svær at få til at sove til middag. Det bliver ofte sent han falder i søvn, ofte først ved 14 tiden. Hvis vi prøver at ligge ham tidligere, ved 12.30 tiden, kan det tage op til en time at falde i søvn. Han ligger og synger, snakker og tumler rundt. Han bliver aldrig rigtig sur selvom det tager ham tid at falde i søvn. Det sker lige så stille :) Hvis vi fører ligger ham ved 13.30-14 tiden går der måske 15-20 min før han falder i søvn. Han sover alt mellem 1-2 1/2 time. Han sover indenfor i sin seng, men vi har erfaret at det ofte går nemmere at ligge ham i vores seng hvor vi så ligger os sammen med ham :)
Jeg har din bog om børn og søvn og i forhold til de tegn der ligger bag om hvorvidt børn har brug for lur eller ej, har han stadig brug for den :) Men enkelte tegn viser at han måske ikke altid har brug for den. Fx han kan være meget lang tid om at falde i søvn. Og han protestere HVER gang vi kommer til middagsluren.
Han er en lille ugle :) Trives rigtig godt med at komme i seng ved 20-21 tiden og sove til kl 8-9 næste morgen. Jeg må dog vække ham kl 7 i hverdagene for at få morgenen til at hænge sammen, da han er meeeeeeget langsom om morgenen ;-) Han tager det meget stille og roligt og har brug for tid om morgenen :-)
Men på det sidste er han begyndt at sove senere lur og samtidig sove senere om aftenen. Hvilket betyder at han virker ekstra træt om morgenen. Han plejer at være glad når jeg vækker ham.
I vuggestuen er han også det sidste barn der bliver lagt, omkring kl 12.30, men sover oftes først ved 13 tiden og til max 14.30.
Hans far arbejder fra 03 om natten, så vi kunne godt tænke os at der var ro mellem 20-21 som vi plejer. Men det tillader Victor ikke i øjeblikket. Er det mon fordi han snart kunne undvære luren? Netop fordi den bliver så sen. Han har altid 1000 ting han skal når han er lagt i seng om aftenen. Så siger han at han har skidt (hvilket aldrig er tilfældet), så er han tørstig, så skal han rette på puden, så ligger hans uglebamse ikke ordentlig osv. Som om han prøver på at trække den ud :)
For os ville det bare ikke fungere først at lige ham 21.30 fx. Og det jo også synd hvis han rent faktisk ikke er træt. Så tænker at luren evt skulle prøve at skippes? Eller må man evt vække ham efter måske 45 min?
Kærlige hilsner mor til 2.