Hjælp til rytme, mad og putning II

28. maj 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hjælp til rytme, mad og putning II

Hej Helen

Tak for besvarelse af vores tidligere brev, der er sket en del siden sidst, og derfor er der også dukket flere spørgsmål op, også efter at have læst din besvarelse.

Vores dreng er nu 3,5 måned gammel og er flaskebarn. Han får pt. Nan sensitive og 1/8 del movicol junior, vi er igang med at forsøge at trappe ham ud af movicolen, da der er mistanke om at movicolen giver ham luft i maven og mavesmerter. Dog har han i nogle dage nu kun haft afføring hver 2 dag, men virker dog ikke generet af det?
Hans gylpetendens virker til at være aftages, han kan stadig godt komme med gylp og sådan engang i mellem og lang tid efter han har spist, men det er ikke sådan i store kaskader det kommer mere, hans mund bliver nogle gange fyldt med gylp, men tit forsvinder det bare igen uden at "komme ud", tror du stadig enfamil vil være en ide?

Han er en MEGET opmærksom lille fyr, og vi tror egentlig tit han bliver overstimuleret, og han derfor tit om eftermiddagen/aften sætter i nogle gevaldige skrigturer hvor han bare klemmer øjnene sammen og skriger, og skriger og er slet ikke til at få ned igen.. Lyder det som en mulighed?

Ligeledes han har svært ved selv at falde i søvn, hans øjne og hoved kører rundt for at holde øjen med alt ting, og ligeledes når han får flaske, ved det er meget normalt for alderen, men vores sp siger dog også, at det er en af hans store fordele og kendetegn, at han har så god kontakt og opmærksomhed, at man nok nogle gange skal skærme ham lidt for at hjælpe ham med at finde ro, desværre bliver han nogle gange meget hidsig når vi forsøger dette:-( og er vi ude på besøg et sted, er turerne med sammenklemte øjne og voldsomme skrigturer næsten sikre flere gange i løbet af dagen, og især om aftenen, og her har han ligeledes utrolig svært ved at spise nok og sove nok, hvilket er utrolig hårdt, og samtidig vil han ikke skærmes:-(

Vi efterlyser stadig noget mere rytme for vores lille dreng, for vi har simpelhen svært ved at planlægge noget som helst som det kører nu, men samtidig også nevøs for om vores higen efter rytme, kan "skade" ham, og om det er bedre lige præcis med ham bare at lytte til ham og hans signaler også må rytmen komme stille og roligt senere??

Hvordan skaber man en rytme, vores dreng har LIDT rytme, men den svinger meget fra dag til dag, så ja så kan man jo nok ikke helt kalde det rytme og ligeledes hvis vi er ude, er rytmen ødelagt, der vil han hverken spise eller sove ret meget...
Når man siger et barn har rytme, hvor meget må det så svinge, for at det ikke "ødelægger" rytmen. Hvis man f.eks. Skal til læge eller andet? Eller barnet selv rykker lidt ved tidspunktet? Hvor fast er denne rytme, og dens tidspunktet for at barnet stadig finder tryghed heri? Og man f.eks. Kan putte på samme tid hver aften?

Når man skal forsøge at opstarte en rytme, hvordan gør man så, og hvor lang tid tager det?
Skal man starte med at lave rytme med:
- Fast stå op tidspunkt, og vække barnet hvis det ikke vågner? Hvad hvis barnet pludselig vågner før?
- faste spisetider? Og hvad hvis barnet pludselig melder sig uden for planen? Eller ikke er sulten "til tiden" eller endnu værre ikke spiser nok til at kunne holde intervallerne for maden?
- faste sovetider i løbet af dagen? Hvad hvis barnet pludselig ikke er træt eller er træt før puttetidspunktet?
- fast sengetid, hvad hvis barnet ikke er træt?
Mange spørgsmål, men er virkelig forvirret i forhold til alt dette rytmeland.

Han spiser som sagt normalt kun ca 1 gang om natten, når han kommer i seng mellem 20-22 og står op mellem 6-7.30, måltidet om natten ligger normalt mellem 1-4, og noglegange får han mad kl 6 og sover videre, andre gange ikke og andre gange vågner han først kl 7.30 og er sulten der... Synes du virkelig vi skal vække ham f.eks. Kl 23 og give ham mad, og lægge ham til at sove igen, give ham lov til evt. selv at melde sig om natten og vække ham igen kl 5 for mad og forsøge at få ham til at sove videre? Vi har tidligere vækket ham om natten, grundet hans sygdomshistorie, og når han bliver vækket og ikke melder sig selv, spiser han ikke ret meget.. Det er i hvert fald meget svingende, hvor meget man kan få ham til at spise i søvne... (Men sådan er det jo egentlig meget af tiden)

Skal jeg give ham mad om natten med det sammen han knirker og giver sig, eller skal jeg forsøge at putte ham igen, og først tage ham op og give ham mad, hvis han vågner helt og ikke vil puttes igen?

Det skal siges, at han er begyndt at spise bedre, han er stadig ikke oppe på sin fulde døgnmængde, men han tager stadig fint på og vokser også fint i længde og det hele, der er længere og længere mellem hans måltider på kun 40 ml, nu tager han næsten altid minimum 80-100 ml... Hvor lang tid er det egentlig ok at hans måltid tager?? Vores sp har sagt at det godt må tage samlet 1,5 time eller noget i den stil med at give flaske, pusle, evt. Lege, også give flaske igen, men er det ikke for lang tid??? Bliver tarmene ikke generet af hele tiden at få lidt der ned, og tit spiser han jo ikke retmeget mere af den grund.

Hans vågne perioder er også begyndt at ændre sig lidt. Han kan nu tit holde sig vågen i lidt længere perioder. Det er stadig forskelligt, hvor meget han sover og hvor meget han er vågen, nogle gange kan han holde sig vågen i 2,5 time, andre gange kun 1,5 før han bliver pylret, og man skal virkelig fange ham for han ikke bliver overtræt, men der bliver flere og flere gange med 2-2,5 time. Nogle gange sover han kun 45 min (til tider kan vi stille uret efter ham) og vil bare ikke sove mere, og andre gange sover han 2,5 timer, hvor man måske bare har skulle ud og rokke lidt med barnevogne to gange, også er han faldet i søvn igen, andre gange er det en KAMP og der bliver rokket, trillet og diverse, for f.ek.s at fastholde at luren midt på dagen bliver omkring 2 timer, gerne mere.... Men det er som sagt ikke altid det lykkedes.

For at han kommer igennem alle søvnstadier, skal han så sove uafbrudt i omkring 1 time, eller kommer han igennem dem selvom han vågner kort op. Mere i forhold til middagsluren, hvor han jo gerne skulle sove minimum 1,5 time for at komme igennem dem, men hvsi han skal hjælpes videre efter 45 min, gælder det så, for så har han jo haft en opvågning?

Vores dreng kan tit være rigtig svær at få til at sove især en lang og god middagslur og rigtig svær, næsten umulig at få til at sove en eftermiddagslur, hvilket den sidste tid tit har resulteret i en meget lang eftermiddag og aften, med en meget ked af det dreng, der måske powernapper den på de forkerte tidpunkter i forhold til puttetidspunktet og en MEGET ked af det dreng, når vi endelig kommer til natputningen…

Hvordan ved man at han vågner, fordi han nu har sovet godt og er udhvilet og ikke fordi han har passeret et bestmet søvnstadig, hvor han letter vågner, og derfor ikke er udhvilet? Så man undgår at tage ham op for tidligt, eller lulle ham i søvn igen, hvor han egentlig var klar til at komme op.....

Vores dreng er en med et stort temperament, og vil han f.eks. Ikke spise eller sove, sætter han i et skrig af den anden verden, og til tider kan han så være rigtig svær at få ned igen. Lægges han f.eks. I barnevogen uden han synes det er der han skal være, slvom han måske er træt mm. Skriger og skriger og skriger han, og jeg er virkelig ikke fan af at han på den måde skal græde/skrige sig selv i søvn, men nogle gange er det næsten det eneste der virker:-(

Vi har også lidt et problem om aftenen, vi vil rigtig gerne have en eller anden form for putteritual. F.eks. At han får nattøj på (som i hans tilfælde er en kortærmet body, da han er en meget varm dreng), får sin sut og sin putteklud, derefter bliver han taget med ned i stuen sammen med sin dyne og sidder og slapper af, for til slut at blive taget med i soveværelse og blive lagt i seng og få sunget en sang og derefter godnat - men hvordan indføres dette? Og hvordan lyder dette putteritual, andre forslag modtages med kyshånd... Vi tænker at starte putteritualet lige efter den "sidste flaske", men hvad gør vi hvis han er sulten men ikke træt eller omvendt?

- Skal vi starte på ca samme tidspunkt hver dag med putteritualet? Eller skal vi vente til han viser træthedstegn med at starte?
- hvad hvis han ikke er træt? Skal vi vente med at tage ham med op i soveværelse indtil han er træt?
-lige pt. Stikker han i et hyl næsten hver gang han bliver lagt i liften, hvis han ikke er fuldstændig smadret og træt, han slår øjnene fuldstændig op og tages han ikke op igen skriger han voldsomt. Denne reaktion kan også komme bare vi går ind i soveværelset.
- hvad hvis måltiderne ikke er kontinuerlige ( som de ikke er nu) så kan det være han pludselig er sulten midt i putteritualet, og jeg synes ikke flaske skal være en del af putteritualet, da den jo på et tidspunkt forsvinder, eller hvad hvis han pludselig har spist en time før han skal sove og derfor ikke kan spise mere når han skal puttes og det er en del af ritualet, bliver det pludselig et problem? Tænker man kan starte putteritualet når han er færdig med at spise det sidste måltid, lyder det dumt? Eller vil det være bedre at tilbyde ham en flaske i soveværelse og putte ham efterfølgende, men hvordan vænner han sig så til st sove uden denne flaske senere hen?
- hvad hvis han efterfølgende ikke vil sove, eller skriger? tages han så op og det hele gøres forfra? Eller forsøges han at lulles i søvn i liften/sengen med en hånd på dynen, selvom han skriger og græder? (Er ikke fan af han skal græde sig i søvn, er så bange for han bliver utryg)? Eller tages han kort op uden ord eller andet og falder til ro, også lægges igen og man går eller, eller, eller? Også for at undgå at denne op-ned evt. Bliver en del af putteritualet? Kan det undgårs at han bliver så ked af det, når man indfører et putteritual, og hvornår vil han forbinde det med et ritual, og noget hyggeligt og dejligt at skulle sove?

Hvad med i løbet af dagen, når han puttes til lur? Lægges han vågen i barenvognen, eller sovende? Skal man kigge på uret og rytmen mere end babyen, især når en rytme indføres og lurerne i løbet af dagen skal indføres? og hvad hvis de to ting ikke passer sammen? Hvor meget må rytmen forskubbes? Og skal man også have en ellers anden form for puteritusl her, f.eks. At han også får sin sut, putteklud og man går rundt med ham og man nynner lidt og han derefter lægges i barnevognen og godnat, eller skal der også være en sang her? Eller må de forskellige ritualer godt være lidt forskelligt alt efter om det er putning til natten eller putning til lur?
Og kan ritualet blot være om dagen, at han lægges i barenvognen og den vippes lidt og godnat? Og hvad så hvis han en dag skal sove middagslur inden for i sin seng eller andet?
Og hvad hvis han pludselig bare ikke er træt på det tidpunkt, hvor rytmen siger at han ca skal sove, altså skal man kigge på baby eller ur når en rytme indføres? Og hvad hvis han skriger og bare ikke vil sove?

Når man indføres putteritualer mm., kan man så undgå at barnet protesterer og græder, synes det er forfærdenlig hvis/når han græder sig i søvn.... Men er det en del af det at indføres ...

Annonce

... noget nyt, og må man bare være der med en hånd på dynen og shh, shhh, shhhh og være konsekvent? Vil så gerne han begyneder at forbinde det med at komme i seng med noget rart, og ikke som nu hvor han næsten altid sætter i et hyl:-(

Hvordan undgår man, at han vågner konsekvent efter 45 min til 1 time? Lige nu lykkedes det nogle gange at lulle ham videre med vug i barenvognen eller at trille med den, men det skal vel ikke være sådan altid? Og de ca 5 timers dagssøvn, skal det være meget præcist, eller kan det også godt svinge lidt fra dag til dag med f.eks. 1 time eller? Og hvis han en dag sover mere, skal man så vække ham, for at holde rytmen, og hvis han en anden dag f.eks. Sover "for kort" til formiddag, skal man så forsøge at forlænge en af de andre lurer, så han samlet får sin dagssøvn?

Hvordan får man flyttet ham fra liften til barnevognen på en nænsom måde? Og hvordan fra lift til tremmeseng? han er snart for stor til at sove i liften nemlig.... :-)

Vi vil gerne snart begynde at indføre lidt andet end flaske. hvordan indføres man stille og roligt andet mad, og hvor hurtigt skal dette gå og hvordan med rytmen her så? Både mad og søvnrytme, og søvnlægnde? Han er som sagt 3,5 måned og vi starter selvfølgelig først op på andet mad når han har passeret de 4 måneder... :-) men vi håber sådan han kan få en god oplevelse med mad, og ikke forbinde det med "tvangsfodringen" fra hans tid på sygehuset.

Vi kunne rigtig godt tænke os, at han med tiden fik en rytme med ca at komme i seng omkring kl 19/20 og stod op omkring kl 6 eller der omkring, i hvert fald i barslen, når den rigtige hverdag begynde, kan det godt være han faktisk skal op lidt før, for at vi kan nå det hele, men er det ikke bedre at ændre det til den tid, hvis det er nødvendigt?

Vores sundhedesplejerske siger man ikke endnu skal påtvinge ham en rytme, men han selv stille og roligt finder den, men kan det passe? Skal man slet ikke støtte ham i den, så det ikke er så svingende, som det er nu... Synes jo at, at hans sovetid om aftenen og stå op tid kan svinge med næsten to timer, er meget?? Og ligeledes at hans lurers længde og tidpunkt i løbet af dagen er meget meget svingende, gør også det er svært at planlægge noget overhovedet og svært at have "et fast puttetidspunkt" om aftenen og svært at planlægge opstart af putterutine, så han ikke pludselig er overtræt eller man får startet for tidligt.... Og ligeledes hvornår han spiser er der heller ingen plan for, hvilket jo også gør alt meget uforudsigeligt? Og hvor meget og hvor længe han spise kan også variere fra 80 til 170 ml og varigheden kan strække sig fra 5 min til 1,5 time.. Hvad vil være ønskeligt i forhold til varigheden?? Og hans meget varierede størrelser af måltider, kan det ikke også komme ind og påvirke hans rytme, så han nogle gange ikke kan "holde til" at undvære mad i f.eks. 4 time, indtil næste lur osv? Eller burde han blive fyldt op i løbet af dagen, og det derfor er den samlede mængde der bestemmer hans mæthed hen over dagen, så hvis vi får den op, vil det ikke betyde så meget eller hvordan?

I dit tidligere besvarelse kom du med en ide til en rytme:
Kl 6 mad og sove videre til ca 7-7.30 (skal man her vække ham, hvis han ikke selv melder sig kl 6 og ikke selv vågner kl 7?)
Kl. 9 - mad og formiddagslur (hvad længde skal denne lur have ca?) ( hvad gør man hvis han ikke er sulten og ikke er træt?, eller var sulten og træt før kl 9?)
Kl 12.00 - mad og middagslur (hvad længde skal denne lur have ca?) ( hvis han allerede skal have mad her, og måske også skal nå at sove 1,5 time til formiddag og skal sove igen bagefter, bliver det kun meget kort han er vågen??, men samtidig kan intervallet for mad nok ikke være ret meget større, hvis han skal have mad hver 4 time og mad inden næste lur?)))
Kl. 15-16 mad og eftermiddagslur (hvor længe tænker du ca denne lur skal vare?) (her skriver du, at tidspunktet afhænger af de to andres lures varighed, hvordan skal det forståes? At det hele bliver skubbet hvis f,eks, han sover 1,5 til formiddag og 2,5 til middag?). (I løbet af en dag, skal man bare sigte efter, at eftermiddagsluren afsluttes på ca samme tidspunkt, da de andre lurers varighed og starttispunkt kan variere? Og skal man vække ham, hvis han sover for længe?)
19.00 mad og evt. Powernap, måske vi kan komme væk fra denne nu, han er begyndt at kunne holde sig bedre vågen, hvordan ser tidspunkterne så ud, hvis vi forsøger med tre-lur-systemet?
Kl. 22 mad og puttes til natten.

Ovenstående plan ser egentlig fin ud langt hen af vejen, dog fungere kl 22 som puttetidspunkt slet ikke ind i vores familie. Vi er med på, at på dette tidspunkt, kan han være mere vågen om aftenen, men vi tænker at kl 21 er absolut senest, skal vi så bare forskubbe planen med en time? Og derfor f.eks. Tilbyde ham mad kl 5 selvom han sover, og vække ham kl 6.30, hvis han ikke selv er vågnet? Eller?

Vi synes det er svært det med, om man skal vække ham, hvis han pludselig sover for længe? Og ligeledes hvad hvis han vågner før tid? Og ligeledes hvis han er sulten før tid eller ikke vil spise noget på det tidpunkt "rytmen" siger det er tidspunkt for mad og putning? Eller ikke vil sove når rytmen siger det er tid for det nu?? Eller intervallerne for mad er for store for ham, fordi han ikke spiser nok osv. Og ligeledes synes vi det er meget svært, det med at skulle vække ham om natten for at give ham mad, når han ikke selv melder sig??

Vi har siddet og forsøgt at stykke en rytme lidt sammen, dog tror vi den skal rettes til:
Evt. 5.00 mad, vækkes og lægges til at sove igen (vi vil egentlig helst, at han bare selv melder sig, så han ikke blive vant til at få mad flere gange om natten, men lige nu er det måske det bedste at vække ham for at han får spist nok??? Indtil andet mad indføres eller?)
6.30 op, vækkes hvis han ikke selv vågner
Ca. 8.00 mad (3 timer siden sidst)
8.30 lægges til formiddagslur (forhåbentlig træt, og ikke overtræt? Har været vågen 2 timer)
- 9.30/10.00 lur afsluttes ca her (1-1,5 time)
11.30/12.00 mad ( 4 timer siden sidst)
12..00/12.30 lægges til middagslur (forhåbentlig træt og ikke overtræt, trilles evt. For at holdes sovende i lang tid, har været vågen ca 2,5 time)
- 15.00/14.30 afsluttes ca her (2,5 time)
16.00/16.30 mad (4-4,5 time siden sidst, lidt lang tid, men hvordan gør man ellers??) kunne man evt. Tilbyde ham mad med det samme han står op, og igen inden han lægge til eftermiddagslur?? Eller bare når han står op eller forsøge at strække ham til så tæt som muligt på luren?
17/16.30 lægges til eftermiddagslur ( forhåbentlig træt og ikke overtræt, været vågen ca 2 timer)
-18.00 afsluttes ca her (1/1,5 time)
19.30/20.00 mad (3-3,5 time siden sidst, hvis ikke man har delt måltidet op?
20/20.30 putteritualet starter og han puttes til natten (forhåbentlig ikke alt for overtræt, været vågen 2-2,5 time)
01-02 - han får selv lov at melde sig selv, hvis han først melder sig omkring kl 4 eller sådan vækkes han ikke til kl 5, eller skal vi gøre det sådan, at har han ikke meldt sig kl 2, så vækkes han også her eller? Som sagt er vi ikke så meget for tanken om at vække ham, vi føler det er "tvangsfodringen" der kommer igen?

Hvordan lyder ovenstående plan? Du må meget gerne komme med indvendinger, synes især det er svært at få det til at passe sidst på dagen, så han får den lange middagslur, der ikke går for lang tid mellem måltiderne og han stadig har noget vågentid og derfor er klár til at tage en lur?

Synes det er utrolig svært at lave en nogenlunde plan hvor det hele falder i hak med at han ca får sovet de 5 timer om dagen og ligeledes får spist mellem hver 3 og 4 time (lige nu svinger det mellem 2 og 5 timer i dagtiden, hvornår han melder sig og vil spise, og mellem 3 og 7 timer om natten, så kan godt være nervøs for hvordan han takler det, hvis han pludselig skal vente 4 timer på mad, hvis han mener han er sulten efter 2,5?) Og ligeledes er vågen mellem 1,5-2,5 time og ligeledes spiser før han skal sove igen???? Han virker til at have det bedst med at være mest vågen midt på dagen. Synes det er svært at gennemskue længderne på lurerne ca ud fra din plan, ved god man ikke kan sige præcis længde, men bare ca. Så man har noget at køre lidt efter?

Og hvis vi skal prøve at køre efter denne plan, skal vi så i en periode (hvor længe) være rimelig konsekvente, især med maden, så han vænner sig til at spise med disse intervaller? Og evt. Tilbyde lidt afkogt vand indimellem, hvis han virker meget sulten eller???

Og skal vi i en periode (hvor længe) forsøge at overholde planen nogenlunde, for at få ham ind i mad og døgnrytme? Og skal vi følge planen, eller kigge på hans signaler? Og hvordan finder vi ud af, OM han trives med denne rytme vi så har "påtvunget" ham? Skal vi vække ham, hvis han sover for længe, og hvad gør vi hvis han ikke vil sove eller spise når rytmen siger det?
Og hvordan begynder vi at indføre skemad i en sådan plan?

Vi har prøvet lidt siden igår, således:
Spiser sidste gang fra 20-21 - ca 160 ml i alt.
Melder sig selv kl 3 - spiser 120 ml og lægges til at sove igen
Vækkes kl 5.20, spiser 50 ml og sover videre
Vækkes/vågner stille og roligt kl 7.00
Kl 7.40 - får mad, sur og kan ikke strækkes mere, spiser 150 ml plus movicol 1/8 del brev.
Vi skal ud og køre, så han sover to omgange i bilen kl. 8.30-8.50 og 9.30-9.50.
11.15 spiser 140 ml
12.30 spiser yderligere 30 ml (meget pylret, og skriger og er ked af det)
Bliver kl 12.55 lagt i barnevognen, skriger og græder, men falder hurtigt til ro, og sover kl 13, hvor barenvognen stilles.
Vågner af sig selv kl 15.20 og tages op.
15.30 - virker meget sulten og spiser 140 ml og vil så ikke have mere
16.50-17.10 sov i barnevogn, forinden meget pylret og svær at få til ro
17.15 - 70 ml
Lagt i barnevogn og forsøgt at trille i søvn, men skriger hysterisk og voldsomt og efter 20 min opgives dette.
19.00 - 110 ml halvt i søvne
19-19.30 sover på arm ved far, forsøgt lagt fra sig men vågner og tages op og sover istedet på armen
20.30 tilbydes mad, men tager kun 10 ml
20.30-21.00 forsøges at gearer ned, men begynder mod slutningen at blive pylret og græder. Forsøges at blive lagt i liften i soveværelse og bliver fuldstændig hysterisk igen og skriger og skriger...
21.30 falder lidt til ro og spiser 90 ml og falder i søvn med flasken i munden næsten.
21.40 lagt i lift halvt sovende og sover stadig.....
Så det er altså svært at få ham til at spise nogle ordentlige måltider, så han kan holde "intervallerne" for måltiderne? Vil helst gøre det, der er bedst for ham, og vi synes faktisk det er svært, hvad der er bedst for ham lige nu:-( og synes det er virkeligt hårdt at det er en kamp med måltiderne, og det tit også er en kamp at få ham til at sove om dagen, især eftermiddagsluren er virkelig svær at indføre og det er hjerteskærende at dagen altid skal slutte af med voldsomme skrigturer, ville SÅ gerne afterne blev hyggelige og ikke som nu, frustrerende og fyldt med ked-af-det-baby'-(....

Puha det blev endnu et langt brev, håber du kan overskue det.

På forhånd mange tak :-)
og endnu engang undskyld det lange og kringlede brev.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.