Brev:
Putning af min søn
18. maj 2014
Alder:
19 mdr.
Putning af min søn
Kære Helen
Jeg har et problem vedr. putning af min søn på 19 mdr.
Vi har i en lang periode været nødt til at sidde hos ham til han sov, fordi han virkede utryg efter vi var flyttet og han havde skiftet DP. Det var så småt begyndt at gå bedre. Men så kom sommertid og derefter en halsbetændelse, som har sat os tilbage til start, føler jeg. I nogle uger har det taget ca. 2-2,5 time at putte ham. Vi er bare i rummet hos ham, har ingen interaktion med ham. Men hvis vi går, både står han op og græder inden vi har nået døren - så højt, hjerteskærende og længe, at vi kun kan gå ind igen og trøste ham. Oveni det smider han også sin sut ud over kanten, sådan ret demonstrativt og bevidst. Og så græder han hvis han ikke får den igen. Men får han den, smider han den med det samme ud af sengen og skriger videre.
I løbet af dagen både sover han fint og spiser flot.
Hans døgnrytme ser således ud:
6.45: Op
Er i dagpleje mellem 7.30 og 16
12.00-14.30/15.00: Middagslur
18.50: Puttes til natten, men sover ofte først kl. Ca. 21/21.30
Har du en rutine/et konkret råd til hvad vi kan prøve?
Jeg synes vi har prøvet alt - ved godt at han har brug for en fast rutine. Men hver gang vi har besluttet os for at fuldføre, bukker vi under fordi vi ikke kan bære at høre ham så ulykkelig.
Det skal lige siges at før vi flyttede (da han var 14,5 måned) havde han siden han var 5 mdr. sovet på eget værelse uden problemer med putningen. Vi kunne bare lægge ham og gå ud af værelset, hvorefter han selv faldt ret hurtigt i søvn. Og han vågnede sjældent om natten. Nu vågner han flere gange om natten og er enormt svær at trøste og lægge igen.
Jeg føler ikke vi har haft en aften sammen (os forældre) i snart et halvt år, fordi de går med at putte drengen. Jeg føler mig rådvild og håber meget, at du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Mia