Brev:
At falde i søvn - 10 måneder
20. april 2014
Alder:
10 mdr.
At falde i søvn - 10 måneder
Hej Helen.
Endnu et spørgsmål vedr. Den svære men skønne nattesøvn.
Min dreng på 10,5 mdr. Har den sidste 1,5 måned krøbet (han kravler ikke men kommer engang imellem op på alle fire), han kommer alligevel hurtigt omkring ved at trække med armene og skubbe lidt fra med benene. Han er den sidste uges tid begyndt at rejse sig op ad stole, borde, os og hvad nu ellers der måske kan bruges:-). Han er glad og tilpas det meste af tiden, en meget opmærksom dreng som skal følge med i ALT, men søvn driller.
Han har kun en kort periode da han var omkring 4 mdr. Sovet igennem ellers vågner han konsekvent efter ca. 3 - 3.5 time både dag og nat!
Jeg forsøger at hjælpe ham videre i søvnen med beroligende hænder og evt. Lidt vand og jeg tror det går lige så stille fremad, men det er en sej vane at bryde.
Vores aftenritual er som følger:
Efter aftensmaden får han et bad, bliver smurt med cream og får nattøj på. Da han ikke vil have godnatgrød får han ca. 1 dl lunet MME i en kop, inden tænderne børste og vi går ind på værelser, hvor vi læser en kort godnat historie hvorefter han bliver ammet. Han spise længe og falder hurtigt hen, men selvom jeg forsøger at fjerne brystet 20 gange bliver han ved med at søge det, til sidst tager jeg ham fra for det gør ondt at blive brugt som sut (han bruger ikke sut) og puttet ham i sengen mens jeg synger en sang og aer han hoved eller ryg.
Men så begynder cirkuset, for selvom han er træt, gaber og gnider øjne så kan han ikke finde ro og slippe dagen. Det kan tager 1 til 1,5 time at få ham til at sove, 30 min er helt ok, med 1,5 time er dæleme lang tid!
Når jeg er hos ham ved sengen og kigger på ham, så leger han med suttekluden, rejser sig, pludre, griner, sætter sig op, står i kravle stilling, moser rund osv. Jeg kan ligge ham ned 20 gange eller mere og sige godnat og kysse ham, men der gå ikke mange sekunder før han er igang igen :-). Hvis jeg så forsøger mig med at ligge vasketøj sammen i værelset eller gå og komme med 3 min. Mellemrum, så græder han ( nogen gange i protest og andre gange fordi jeg skal blive - hvad jeg så selvfølgelig gør). Jeg vil dels gerne lære ham at falde i søvn selv, fordi jeg kan mærke at det betyder meget for natten om han er faldet i søvn i sin seng eller hos mig, hvis det er hos mig er natten fyldt med opvågninger. Og dels vil jeg gerne at han falder i søvn uden at skulle være ked af det.
Kan du komme med et par fif og lidt input til om der er noget jeg skal gøre anderledes eller om det bare er pga. Af den uro det måske giver når han nu er begyndt at rejse sig.
På forhånd tak :-).
Med venlig hilsen
J