Brev:
Nattesøvnen og putning
14. april 2014
Alder:
10 mdr.
Nattesøvnen og putning
Kære Helen,
Har tidligere skrevet vedr min søn og hans søvn. Dagssøvnen kører fint, men natten er stadig urolig og med mange amninger!
Jeg har brug for at vende lidt tanker med dig :o)
1) får min dreng mad nok eller er det mon derfor han vågner meget om natten
2) hvordan hjælper jeg ham bedst til ny søvnassociation?
3) er tidspunktet forkert?
Vores dag ser ud som flg:
Vågner 6.30-7.00: vi putter og ser tv, han søger brystet, hyggesutter lidt et par min.
Morgenmad kl 7.30-7.45: havregrød af 1/2 del gryn og en del vand tilsat lidt modermælkserstatningspulver + en klat smør. Hertil sødmælk af kop. Det er ikke altid han spiser op.
Han sidder efterflg. og spiser lidt af vores mad
9.00: 1/3 banan + lidt yoghurt
9.30-11: formiddagslur
Tilbydes noget at drikke af kop (vand el sødmælk)
Lidt at spise afhængig af mængden af morgenmad - typisk en ostehaps, en kvart bolle el.lign
Leger/tumler/går tur
12-12.30: frokost - mængden svinger meget men typisk en kvart stk bondebrød med pålæg, en halv figenstang, en ostehaps og lidt frugt. Pt vil han ikke spise noget grønt til frokost
Sødmælk af kop
Leger/tumler/går tur
14.30-16.00: middagslur
17.30: aftensmad - ca 100 gram blandet grønt/kød/stivelse. Ikke altid han spiser op.
Når vi spiser smager han vores, og sidder der ud over med kogte broccoli, gulerødder, majs, ærter e.lign. Vand af kop
Hygger, får evt et bad
19.00: her er vi begyndt med grød 1/2-1 dl
19.30: flaske modermælkserstatning (120 ml) + bryst - herefter puttes han
Putningen har længe foregået ved at han ligger i vores seng, hvor jeg ammer ham. Nogle gange når han at falde i søvn med brystet i munden, men ofte vender han sig væk og sover derefter. Han sov så resten af natten ved siden af mig i vores seng. Vågner typisk to/tre timer efter og vil have lidt bryst. Herefter kl 1, 3, og 6.
Han har de sidste par måneder haft behov for at ligge helt tæt - gerne på tværs af mig eller i min armhule.
Pga at han sover uroligt og ønske om at han skal over i egen seng prøvede vi for noget tid siden at få ham til at falde i døvnælde i egen seng. Vi gav aftenflasken i hans seng, sang en sang og blev ved ham til han faldt i søvn. Det gik rigtig godt de første to dage - kun lidt modstand og rejsen sig op i sengen.. men nu græder han nærmest bare jeg lægger ham. Han står op i seng og græder mens han rækker ud efter mig.. Det resulterer i at jeg efter gentagende forsøg på at få ham til at blive i sengen (nusser ham, har hånden på maven etc) tager ham op. Her falder han til to i mine arme og jeg kan lægge ham tilbage inden han falder helt i søvn. Problemet er blot at han vågner op igen efter en time og igen kl 24 og derfra vil han ikke tilbage i sengen.
Vi er ved at flytte, så dette tager en del af vores tid selv om vi begge er hjemme på barsel. Kan dette påvirke ham fx i forhold til ekstra behov for tryghed. Tænker om tidspunktet er forkert!
Jeg kan mærke, at det påvirker mig meget, at han bliver så ked af det ved putningen (læs: sidder med tårer i øjnene). Jeg vil gerne have ham over i egen seng og få ham til at sove igennem, men det strider i mod min fornuft at han skal græde så meget.. Hvad gør jeg?
Info:
- han tager ikke sut
- motorisk godt med. Kravlede som 7 mdr. Rejser sig ved alting, siger mange sammensatte lyde (Adebayor, mama, dada), peger på det han vil have etc
- Har fået fire tænder inden for 14 dage..
De bedste hilsner