Brev:
Baby snart 9 mdr kan ikke falde i søvn selv
12. april 2014
Alder:
9 mdr.
Baby snart 9 mdr kan ikke falde i søvn selv
Hej Helen,
Vores søn på snart 9 mdr har aldrig lært at falde i søvn af sig selv, og kan derfor ikke falde i søvn igen når han vågner om natten.
Jeg deler det op i nat og dag, da de har været meget forskelligt.
Dagen:
Fra 2-6 mdr. sov lur i slynge
I den periode sov han kun 30 min ad gangen hver 2 time i løbet af dagen. Han sov meget uroligt om dagen. Han virkede til at døje med luft i maven, og at det var årsagen til han sov så uroligt. Derfor fik vi anbefalet en slynge til ham. Det gjorde han var nemmere at vugge i søvn og jeg af og til kunne vugge ham videre i søvn når han vågende efter 30 min . Efter han fyldte tre mdr stoppede luften med at drille ham, men han forsatte med at vågne hver 30 min.
Da han fyldte seks mdr skete der en markant ændring. Han gad ikke hans slynge så jeg begyndte at gå tur med ham i barnevognen, og han sov i længere tid ad gangen og nu 3 lure i stedet for en masse 30 min lur hele dagen.
6-8 mdr sov han lur i barnevognen.
Den første måned sov han 3 lure i barnevognen og de varede ligeså længe som jeg gik med ham. Så snart jeg stod stille vågnede han. 7 mdr-8 mdr: her sov han kun 2 lure. Jeg kunne nøjes med at gå med ham til han faldt i søvn og så stille barnevognen i baggården og så sov han videre. Alt fra 30 min-3 timer.
Så tydeligvis er der sket en markant ændring. Gået fra 30 min løbende til at kunne tage to gode lur om dagen. Og gået fra at skulle være i konstant bevægelse til at kun skulle gåes i søvn og så derefter kunne sove videre imens barnevognen stod stille.
Natten:
Om natten har jeg enten siddet på en hoppebold og hoppet ham i søvn eller ammet ham til han sov og så har han fra han var 0-7 mdr vågnet tidligst hver 4 time for at få mad. Uanset hvilken dag vi havde sov han godt om natten. Af og til måtte jeg vække ham for at amme ham om natten fordi han kunne sove 6 timer i streg.
Men så fyldte han syv mdr. og så ændrede det sig. Han begyndte at vågne hver time til hver anden og faldt i søvn med det samme han blev lagt til brystet, men for at vågne op en time eller halvanden senere. Jeg troede det bare var for et par dage ( for det er sket før), men den ene dag tog den anden og nu er der snart gået to mdr. Det gik så op for mig at jeg ikke vidste hvordan jeg skulle få ham til at sove uden at vugge ham i søvn eller give ham brystet. Jeg havde jo aldrig lært ham at falde i søvn af sig selv, så det skal ændres.
Vi har i de her to mdr. prøvet følgende ting:
1. Undersøgt om han kunne falde i søvn om natten uden brystet. Det prøvede vi ved at ligge ham over i hans slynge og vugge ham i søvn. Det kunne han godt. Så han vågner ikke og nødvendigvis skulle ha brystet. Derfor skyndte jeg at gøre til regel at skære ned på amningen for ar sikre der var appetit om dagen til mad, så han var mæt til natten. Har forsøgt at holde til 3 amninger som du anbefaler. Men af og til må jeg amme lidt mere.
2. Undersøgt om han kunne sove uden at være i bevægelse. Det prøvede vi ved at han faldt i søvn i mine arme. Det kan han også godt. Det er lidt svære og kræver at han bliver aet lidt på panden, men det går. Så han er ikke nødvendigvis afhængig af hverken bevægelse eller bryst.
Det har fortalt mig at han bare er afhængig af tryghed for at sove. Han skal mærke vi er der. Han kan også falde i søvn i fars arme.
Bonus info: Da han var seks mdr. begyndte jeg at være opmærksom på at han skulle falde i søvn af sig selv så jeg lagde ham ned i hans egen seng hvis han ikke med det samme faldt i søvn ved brystet. Og 15 gange har han faldet i søvn af sig selv – uden gråd. Hvis han har været ved at græde har jeg taget ham op og ammet ham og enten er han så faldet i søvn ved brystet ellers har jeg lagt ham ned og så er han faldet i søvn efter han har pludret lidt. Så han kan godt hvis jeg fanger ham på det helt rigtige tidspunkt falde i søvn af sig selv uden gråd.
Men på daværende tidspunkt sov han jo godt om natten, så jeg vidste ikke vigtigheden i at lære ham at falde i søvn af sig selv. Det var først da han begyndte at vågne hver time at jeg har fundet ud af at jeg rent faktisk ikke har lært ham at falde i søvn selv. Og det skal så ændres nu.
Vi havde en shpl ude til 8 mdr tjek i går – hun foreslog ”godnat og sov godt” metoden. Hun var her imens han skulle putte og hørte faren putte. Der gik 30 min med gråd og så sov han (han var meget træt på det tidspunkt og hun havde selv gættet på der ville gå 10 min).
Hun mente vi skal køre nogle hårde dage hvor han græder sig selv i søvn, vi skal tage ham op hvis han er helt ulykkelig, trøste ham og ligge ham igen og ae ham og berolige ham. Sidde hos ham hvis nødvendigt, men helst bare lade ham ligge imens han græder.
Jeg synes det er enorm grænseoverskridende. Nu har vi prøvet 2 gange hvor han er faldet i søvn på den måde. Begge gange var det faren der putter. Han er faldet i søvn ved at han til sidst finder ro (eller måske er han bare så udmattet) at han trækker vejret dybt, drejer hovedet til siden og falder i søvn. Ifølge shpl er det måde at han lære at sove på. Vi måtte sætte en grænse på 2 timer – hvis han ikke sov efter to timer måtte vi hjælpe ham til at falde i søvn ved at have ham i armen.
Det har nu set sådan her ud:
Torsdag fjernede jeg hans lur fra barnevognen da jeg bedre kan stå med ham grædende i soveværelset end nede i baggården. Så nu forsøger vi at putte ham alle gange i hans egen seng og for nu fjerne hans barnevogn. Tænker han måske vænner sig hurtigere til sengen hvis alt søvn er deri.
Torsdag formiddag forsøgte jeg i to timer og til sidst gav op og ammede ham i søvn.
Torsdag aften tog det halvanden time. Han faldt til sidst i søvn efter at ha grædt jeg tog ham op og trøstede ham, lagde ham igen når han var rolig og sådan forsatte vi i halvanden time indtil han faldt i søvn.
Fredag: jeg puttede formiddag, men måtte gi op. Faren puttede eftermiddag og det tog 30 min med gråd ( han blev trøstet når han græd). Fredag nat: sov fra 20-23 ( faren forsøgte at putte igen, men jeg endte med at amme kl 23.45 og han sov videre til kl 4.50 og jeg ammede og han vågnede og stop op kl 7.
Lørdag: faren puttede til formiddag. Han græd og blev trøstet i 45 min, indtil jeg ammede ham og han faldt til ro, jeg lagde ham ned i sengen. Smilte til ham imens han kiggede og vi gik ud, han sov 1 min efter. Og sover nu stadig ( har sovet i to en halv time nu). Han vågnede kort op efter 45 min ( da jeg ville ind og tage et billede af ham, han så mig ikke, men drejde hovedet kiggede op og lukkede så øjnene i igen).
Hans putte ritual er således om aftenen:
Kl 18 får mad
Kl 18.30 masage og bad med far
Kl 19.30 får nat grød (nyt vi har indført – overvejer en flaske vælling – men han har aldrig fået noget fra flaske før)
Kl19.45-20 går jeg ind i soveværelset, tager hans dyne sidder i stolen, ammer synger en sang og ligger ham ned i sengen.
Jeg er i tvivl om hvad vi skal gøre. Om vi skal køre godnat og sov godt metoden dog med trøst og kærtegn fordi nu er vi startet på den og det gælder om at holde ved for ikke at forvirre ham for meget.
Eller om vi skal droppe den og forsøge at putte på det rigtige tidspunkt. Hvis han græder må han op og sidde i amme-stolen i soveværelset og slappe lidt af indtil han kan ligges ned igen. Har hørt om ”15 minutters hæng ud tid”, hvor de bare skal sidde på skødet og falde til ro.
Shpl sagde forresten også at hun synes vi sagtens kunne tage 1 lur i barnevognen hvor vi gik en tur med ham for at være sikker på at han fik hans søvn uden det skulle være en kamp. Det bliver en nødvendighed hvis det tager så lang tid at putte ham hver gang for ellers er der ikke tid til nr 2 lur, da vi ikke ønsker at han sover efter kl 16.
Han spiser fint og vi følger en dagsplan du har foreslået nogle andre. Da han sov i barnevognen sov han kl 9.30 og 13.30. Han kravler ikke helt endnu, men møver rundt. Kan godt fornemme seperations angst fasen, og forsøger at imødekomme den med en masse kram og kys. Men jeg kan godt forlade rummet imens han ser det uden skrål, men hvor han bare leger videre. Vores lejlighed er lille nok til han hele tiden kan fornemme jeg er her.
Det var lige en kæmpe roman. Men vil gerne du har alle de informationer du skal bruge til at hjælpe os bedst muligt.
På forhånd rigtig mange tak. Hvor er det dejligt at det er en mulighed at skrive til dig.
Med venlig hilsen