Brev:
Starta med att sova en gång på dagen - trött barn ur balans
26. marts 2014
Alder:
15 mdr.
Starta med att sova en gång på dagen - trött barn ur balans
Hej och tack Helen för ditt senaste svar som mycket utförligt besvarade mina funderingar kring hur man vet när ens barn är redo att sova en gång om dagen. Jag har inga frågetecken kring ditt svar för det skulle jag gott kunna använda mig av men tyvärr har situationen förändrats här väldigt snabbt och jag känner att jag måste ta hjälp av dig och dina goda råd för att komma vidare. :-)
Jag skrev brevet till dig för ca en vecka sedan och precis då (på tisdagen) började vi också att testa med att låta Elias sova en gång om dagen.  Dagarna innan hade han (som jag skrev i mitt förra brev) börjat få svårt att falla till ro och somna båda gångerna han sover på dagen och det kunde ta ca 20 minuter (dock lekte han inte eller så utan låg bara och tittade i vagnen). För en vecka sedan började vi alltså att testa med en gång om dagen och han fick då vara vaken till 10 på dagen och han sov då i ca 2 timmar. Dag 2 sov han bara 1.5 h innan lunch och dag 3 lika så, alltså mindre än vad han tidigare sovit när han lagts tidigare på morgonen. Han visade dock inga direkta trötthetstecken som kan vara att han är övertrött dessa dagar men redan första dagen började han vakna på nätterna många gånger och det var inte som jag skrev i ditt tidigare mail att han somnade om enkelt och snabbt utan han visade mer oro och kunde inte somna om, han verkade besvärad av något och som att det "kryper i kroppen" och vi tog han in till oss redan vid 23-00 tiden. Vi tänkte att det nog tar några dagar att vänja sig vid nya rutiner så vi tänkte inte så mycket på det första veckan, men nu när en vecka gått borde det ju vara lite bättre tycker jag?
Problemet är att vi nu kommit in i riktigt dåliga rutiner. Det som började med att han hade energi til klockan 10 och sov först då har slutat i att han är supertrött redan klockan 7-7.30 på morgonen. Igår och idag har vi lagt ut han så att han somnat vid 8 igår och kl 7.30 idag. På eftermiddagarna har han somnat i bilen de senaste dagarna, i måndags somnade han kl 18 i bilen och igårklockan 15.30. Det verkar som att för varje dag som har gått har han haft mindre och mindre energi kvar till slutet av dagen. De första dagarna gick fint även om nätterna var jobbiga, men sedan började alltså även dagarna bli hårda då han inte verkar kunna overskue som han tidigare gjort och har lätt för att bli irriterad. Jag trodde verkligen att han var redo att sova en gång men det känns som att vi dragit in han i en ond spiral av dålig sömn. Dessa dagar vi testat med en gång på dagen har han dessutom sovit så lite jämfört med tidigare när han sovit två gånger på dagen och lagts ut tidigare på morgonen till första passet, då har vi alltid fått väcka han efter max två timmar på förmiddagen men nu har han alltså vaknat själv efter redan 1.5-2 timmar.
Nätterna är som sagt väldigt hårda också och han vaknar många gånger. Det gjorde han inte på samma sätt innan när han sov 2 gånger på dagen. När han vaknar är han dessutom mycket mer orolig och står upp i sängen och ropar högt efter oss. Tidigare kunde han vakna och ropa men på ett mer "sömnigt" sätt och somna om av sig själv. Nu är det som att han är mer vaken och medveten. Borde det inte vara tvärtom när han är vaken så mycket mer på dagen och får mer intryck innan han ska sova? Nu har han ju varit vaken från kl 11.00 till läggdags istället för som tidigare då han vaknade kl 15.00. Han borde ju bli mer sömnig av det?
Förlåt om brevet är lite förvirrande skrivet, jag har försökt förklara så gott jag kan men jag är själv väldigt osäker och förvirrad just nu vad vi gör fel. Kan inte riktigt förstå eller veta hur vi ska gå vidare just nu och jag behöver verkligen dina kloka ord och råd. Jag skulle dessutom gärna vilja att du skrev exempel på sovschema han skulle kunna ha på dagen om det ska vara 2 gånger han sover istället, så att det blir på ett bra sätt han sover.
Snart ska ju dessutom tiden ställas om till sommartid och jag undrar över hur vi ska gå till väga när hans rutiner ser så dåliga ut för tillfället?
Tusen tack på förhand Helen!
Med venlig hilsen
Erika, mamma till Elias.