Brev:
Dårlig nattesøvn - 10 mdr.
20. marts 2014
Alder:
10 mdr.
Dårlig nattesøvn - 10 mdr.
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig tidligere om min søn som nu er 10 måneder. Det har primært handlet om hans søvn og det gør dette brev også. Han er begyndt (den sidste uges tid) at sove lidt bedre om dagen – dvs. han om eftermiddagen kan tage en lur, der er længere end en halv time – nogen gange hele to timer, hvilket er meget stort herhjemme. Formiddag plejer så at være en halv time cirka.
Men om natten sover han stadig meget uroligt og det er det, jeg gerne vil spørge dig lidt til – igen. Det er som om han aldrig har lært at sove ordentligt om natten. Han vågner stadig en del gange hver nat, hvor han skal hjælpes videre – med trøst eller stillingsskift. Vi er nede på 1-2 amninger om natten – det svinger med hvor meget han græder og er utrøstelig, når han vågner om natten. For det er sådan han ofte vågner lige for tiden.
Vi har fået tjekket ører flere gange – nogen gange har der været væske, andre gange ikke. Min læge troede måske der kunne være tale om refluks – altså at det er derfor han græder sådan når han vågner. Kan du sige noget om symptomer på refluks? Er det noget man ser hos en 10 måneders baby? Jeg synes ikke umiddelbart der er tegn på at det er det – han gylpede lidt som lille, men har aldrig virket generet af det på den måde.
Vi bruger meget energi på at forsøge at gætte på, hvad det mon er, der er i vejen. Det kan jo også være maven, der generer ham. Vi giver ham godnat-grød inden han skal sove – kan det være en ”for fyldt” mave (mavepine) fordi han får for meget mad lige inden han sove, der generer ham om natten?
Kan det være separationsangsten, der gør at han græder sådan når han vågner og generelt sover så uroligt, som han gør?
Vi har for ca. En måned siden prøvet at flytte ham til eget værelse. Det har, som du nok kan tænke dig til, ikke været en succes endnu, da vi har skulle løbe frem og tilbage meget ofte. Vi har det sidste stykke tid gjort det, at faren ligger på en madras inde ved siden af hans tremmeseng og derved kan trøste ham, når han vågner. Men det er stadig frustrerende at han overhovedet skal vågne så mange gange om natten og vi savner at der snart kommer en vis sammenhæng i nattesøvnen.
Har du mon nogen tanker om, hvad der kan være på spil eller hvad vi kan gøre anderledes?
Og en enkelt anden ting vedrørende at putte ham i tremmesengen. Det er ikke helt nemt – vi lægger ham ned og han rejser sig op igen som en fjeder. Vi prøver at øve med ”læg dig ned skat” og vise ham hvordan man gør. Men han vil stadig gerne bare stå og lege, også selvom han er meget træt. Nogen gange begynder han at græde og rækker armene op for at vise at han gerne vil tages op. Hvad er godt at gøre for at lære ham at falde i søvn i tremmesengen? Skal vi lade ham stå noget tid, forsøge at lægge ham ned ind imellem og håbe at han til sidst lægger sig ned selv eller accepterer at blive lagt? Skal han op så snart han begynder at græde – eller må han græde lidt i et håb om at han bare er overtræt og derfor lige skal finde ro? Måske har du nogen gode råd om at putte i tremmeseng med en lille fyr, der kæmper imod at blive lagt ned.
Gode råd modtages med kyshånd…
Mange hilsner
L