Brev:
2 mdr med meget lidt dagssøvn
18. marts 2014
Alder:
2 mdr.
2 mdr med meget lidt dagssøvn
Kære Helen,
Nu har jeg forsøgt at finde svar herinde på det vi tumler med hjemme hos os, men jeg synes det ville være dejligt at få et personligt svar ud fra vores situation.
Jeg har en datter på 9 uger, som har meget korte søvnperioder om dagen. Hendes søvn ser således ud:
Ca kl 8 står vi op
Ml. 9-11 kan hun sove en lur på 40 min
Ml. 11-16 kan hun som regel sove på en barnevognstur, op til 3 timer, men ofte max 2 timer
Ml. 16-21 kan man være heldig at få hende til at sove en gang, meget sjældent to gange a 40 min
Ml. 22-08 sover hun i vores seng, og vågner kun for at få mad to-tre gange.
Som du kan se sover hun ret lidt i løbet af dagen, og når vi er hjemme kan hun kun sove 40 min af gangen. Og det ville i og for sig også være fint hvis hun blev udhvilet af det. Men jeg oplever at hun stadig virker træt efter de 40 min.
Jeg har forsøgt at sidde ved hende når hun så småt vågner efter de 40 min, for at hjælpe hende videre til at sove (det kunne man for 4-5 uger siden), men det lykkes aldrig rigtig.
Udover at hendes søvn er meget kort, kan hun kun falde i søvn ved at vi går rundt med hende og vugger hende i søvn.
Når det bliver eftermiddag er det næsten umuligt at få hende til at falde i søvn, og når det lykkes virker det mere som held end forstand. Og jeg tror det skyldes at hun er blevet overtræt på dette tidspunkt.
Når kl bliver 21 har jeg som regel ikke mere tålmodighed, og det ender med at vi begge går i seng, for her falder hun som regel i søvn ved at jeg ligger ned og ammer hende.
Mit spørgsmål til dig er om du har nogle gode råd til hvordan vi kan hjælpe vores datter til at sove længere tid af gangen, og for at undgå perioder a 4-5 timer hvor hun er vågen i streg, og dermed bliver overtræt. Og om du evt. har et forslag til en anden metode at putte hende med end at hun skal gåes i søvn.
Vi har forsøgt med kiropraktor, efter anbefaling, men det har ikke hjulpet på hendes søvn.
Vi forsøger at minimere stimuli i form af dæmpet belysning og lidt eller ingen tv, men det giver ikke rigtig resultat.
Jeg håber du kan hjælpe med gode råd, da jeg synes det er hårdt at se hende være træt, men ikke kunne hjælpe hende til god søvn
Med venlig hilsen
Anna