2 mdr med meget lidt dagssøvn

18. marts 2014

Kategori:
Alder:
2 mdr.

2 mdr med meget lidt dagssøvn

Kære Helen,

Nu har jeg forsøgt at finde svar herinde på det vi tumler med hjemme hos os, men jeg synes det ville være dejligt at få et personligt svar ud fra vores situation.

Jeg har en datter på 9 uger, som har meget korte søvnperioder om dagen. Hendes søvn ser således ud:

Ca kl 8 står vi op
Ml. 9-11 kan hun sove en lur på 40 min
Ml. 11-16 kan hun som regel sove på en barnevognstur, op til 3 timer, men ofte max 2 timer
Ml. 16-21 kan man være heldig at få hende til at sove en gang, meget sjældent to gange a 40 min
Ml. 22-08 sover hun i vores seng, og vågner kun for at få mad to-tre gange.

Som du kan se sover hun ret lidt i løbet af dagen, og når vi er hjemme kan hun kun sove 40 min af gangen. Og det ville i og for sig også være fint hvis hun blev udhvilet af det. Men jeg oplever at hun stadig virker træt efter de 40 min.

Jeg har forsøgt at sidde ved hende når hun så småt vågner efter de 40 min, for at hjælpe hende videre til at sove (det kunne man for 4-5 uger siden), men det lykkes aldrig rigtig.

Udover at hendes søvn er meget kort, kan hun kun falde i søvn ved at vi går ...

Annonce

... rundt med hende og vugger hende i søvn.

Når det bliver eftermiddag er det næsten umuligt at få hende til at falde i søvn, og når det lykkes virker det mere som held end forstand. Og jeg tror det skyldes at hun er blevet overtræt på dette tidspunkt.

Når kl bliver 21 har jeg som regel ikke mere tålmodighed, og det ender med at vi begge går i seng, for her falder hun som regel i søvn ved at jeg ligger ned og ammer hende.

Mit spørgsmål til dig er om du har nogle gode råd til hvordan vi kan hjælpe vores datter til at sove længere tid af gangen, og for at undgå perioder a 4-5 timer hvor hun er vågen i streg, og dermed bliver overtræt. Og om du evt. har et forslag til en anden metode at putte hende med end at hun skal gåes i søvn.

Vi har forsøgt med kiropraktor, efter anbefaling, men det har ikke hjulpet på hendes søvn.
Vi forsøger at minimere stimuli i form af dæmpet belysning og lidt eller ingen tv, men det giver ikke rigtig resultat.

Jeg håber du kan hjælpe med gode råd, da jeg synes det er hårdt at se hende være træt, men ikke kunne hjælpe hende til god søvn

Med venlig hilsen
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!