Hjælp til korrekt støtte ved opvågninger om natten

14. marts 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Hjælp til korrekt støtte ved opvågninger om natten

Hej Helen,

Jeg har et spørgsmål vedr. søvn. At sove bedre om natten i egen seng. Vores lille dreng er nu blevet 8,5 mdr. og vi har arbejdet utrolig meget på at skabe rytme i hans liv for at få ham til at sove bedre både dag og nat. Det er efterhånden begyndt at virke samt at han selvfølgelig er blevet det ældre.

Hans rytme er nu:
6-6.15- vågne
7- stå op ( vi ligger og hygger i sengen ca. 30 min. Han har ikke ville ammes tidlig morgen siden han var 5 mdr.)
7.15- morgenmad- havregrød m smør + vand
8.00- tøj på
9.00- lur ( ca. 30-45 min)
( han er ikke så sulten om morgenen og vil ikke have noget mellemmåltid)
10.00- lidt frugtmos + vand
11.00-frokost ( rugbrød med diverse pålæg + grønt som han selv spiser med fingrene + sødmælk af kop)
12.30- 2,5 dl vælling ( han har aldrig ville tage mælk af flaske, hverken min eller erstatning)
12.45- lur ( oftest sover han 45 min og når han vågner op går jeg med barnevognen så han kommer op på 2 timers lur i alt om eftermiddagen. Han er så småt nogle gange begyndt at kunne sove igennem selv her. ) ( jeg går ham altid i søvn ca. 10 min, så er der ikke noget skrig og skrål, ved begge lure, men vil også begynde at trappe det ud, så han måske kan falde i søvn selv, Det har bare ikke været muligt før)
15.00- youghurt + evt. lidt brød/ kiks + vand
16.30- en frugt + vand
17.30- aftensmad- mos + smagsprøver af det vi spiser + vand
18.00-bad
19.00- godnat med flaske med 2,5 dl vælling.
05.00- vågner, kommer helt ind i mine arme og sover meget uroligt videre til kl 6-6.15 (hans krop er klar til at stå op, men hans hoved er stadig for træt og han har brug for den time mere ellers bliver han helt umulig)

Han er netop stoppet med at sove kl 17 lur og falder derfor ofte i søvn 5 min efter han er færdig med flasken. Han sover og har altid sovet meget uroligt men uden rigtige opvågninger, han har sovet sammen med os og jeg har bare flyttet ham lidt rundt/ givet sut/ lagt hånd på pande, hvad der nu ...

Annonce

... lige har skulle til for at få ham til at sove videre. Derfor er han aldrig vågnet helt op.

Jeg har ammet indtil for ca 1 mdr siden hvor han selv stoppede. Han får ikke mad om natten. Det stoppede han selv med at ville omkring de 6 mdr.

Han vejer 11 kg og 74 cm og er helt med motorisk. Kravler og rejser sig op af alt hvad han kan komme til og går selv med Brio gåvogn. Så alt går bestemt den rigtige vej efterhånden, hvilket er skønt.

Han er nu for en lille uge siden begyndt at sove på sit eget værelse. Vi har altid leget meget derinde, så han er helt tryg i værelset og det går stadig fint med at falde i søvn. Jeg bliver hos ham til han sover, men sidder på gulvet hvor han ikke kan se mig, så jeg tror at han tror at han er alene. Nætterne er stadig meget urolige med ca 4-6 opvågninger og nu hvor jeg ikke kan reagere med det samme mere, når han ofte op at sidde, men stadig i søvne tror jeg, inden jeg når ind til ham. Han er nem at ligge igen nærmest blot at han får sutten. Jeg har prøvet ikke at give ham sutten men forsøgt at få ham til at sove videre med sin putteklud, hvilket også virker, men så går der endnu kortere til næste opvågning. Han pyldrer, men græder ikke og virker ikke utryg eller bange.

Mit spørgsmål lyder derfor, hvordan jeg bedst hjælper ham til at sove bedre. Er det ved at give ham sutten og være der hver gang han har sine små opvågninger, så han lærer at vi er der når han har brug for det eller er det ved at vente til han sidder op og måske siger noget, før at vi hjælper ham eller noget helt 3.?

Og er det ok at tage ham ind i mine arme kl. 5, for at få ham til at sove den sidste time eller skal jeg se om jeg kan få ham til at blive i sin seng

Han har forresten fået sine første 2 tænder i undermunden og 1 i overmunden, men det ligner at der er en del flere på vej, dog uden at han har ondt lige pt.

Det var vist lige alle de informationer jeg kunne finde på.

Tak for en god brevkasse!

Med venlig hilsen
Julie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder