Brev:
Helt i obalans om natten
11. marts 2014
Alder:
14 mdr.
Helt i obalans om natten
Hej Helen
Skriver till dig för att vi är i stort behov av dina råd nu, och jag hoppas att det är ok att jag skriver på svenska till dig.
Vår son är nu 14 månader och har haft en period sedan han var ca 11 månader då han har sovit bra om natten och bara vaknat max 2-3 ggr men kunnat somna om i sin egen säng igen. Nu, sedan ca 3 veckor tillbaka, sover han väldigt dåligt om natten och det påverkar mig och min sambo väldigt mycket också av den anledningen att sedan ca 1 månad tillbaka har han haft olika sjukdomar. Det började för 4 veckor sedan då han fick halsbetændelse (tror jag det heter på danska, på svenska heter det halsfluss) och bronkit, då fick vi ge han antibiotika i 1 vecka och hostmedicin. Sedan blev det bättre men så fick han maginfluensa med massor av opkast och lite diarré och hade det riktigt dåligt för 11 dagar sedan, det blev lite bättre efter ett par dagar men då fick han helt plötsligt feber sent på kvällen till i fredags, då hade han 39.5 i feber och febern fortsatte hela helgen och igår måndags då han hade fått utslag på mage och ben och jag antar det är 3 dagarsfeber. Det har alltså varit riktigt mycket sjukdom sista månaden och vi saknar att få vara friska och sova mycket. Jag förstår att hans sömn om natten kan bero på allt som hänt, men samtidigt tycker jag att han ändå kunde sova bättre än såhär. En typisk natt vaknar han någon gång runt 23-02 och skriker jättehögt och är väldigt ledsen och vill då in till oss. Inatt vaknade han 22.30 och skrek som i ren skräck och var väldigt ledsen, låg sedan länge i vår säng och bara gnydde efteråt av allt. Det börjar bli så frustrerande att aldrig få sova en natt bra, det påverkar oss så mycket och mig när jag ska till jobbet på morgonen. Pappan är hemma mer vår som sedan januari men det har inte varit några problem alls, dom har en fin relation. Han har inte Heller ätit så bra på hela denna månad och har gått ner en del. Först igår åt han riktigt bra, när tredagars febern börjar gå över.
Han har tidigare varit mjölkallergiker men vi har börjat ge han lite mat med mjölk nu eftersom han inte reagerade på yoghurt, som var det enda han ville ha när han var sjuk. vet dock inte om det är det som han får det dåligt av på natten men då tycker jag att det borde lukta mer gas och att han låter som att han har ont i magen.
Skriver ett dagsschema nedan så får du säga vad du tycker om det, om det är något som bör ändras där i:
05.30-07.00 (väldigt olika från dag till dag): vaknar
07: gröt
08: yoghurt och lite mandarin
08.30 sover ca 1.5-2 h
11: lite yoghurt
12: frokost (f.eks lite kokt kyllin, potatis) samt lite burkmat (inte alltid han vill äta så mycket mer än bara lite potatis och kylling)
13.30: välling eller gröt eller yoghurt och lite kex
14: sover ca 1 h
15.30: lite kex eller mandarin eller liknande
17.00 aftensmad (samma som lunch samt det som vi äter - han får plocka i sig det han känner för)
18.30 kommer i bad
19: gröt med fruktpure i
19.45 välling och godnattrutin
Vår godnattrutin är att jag sätter mig med han i en stol i hans rum och så har han sin bamse och så läser jag och pappa en saga, sjunger tre sånger och ger välling. Tills igår har jag ammat han också med mörkt i rummet och sedan lagt ner han i sängen och gått ut. Han har inte somnat vid bröstet men fallit till ro. Har bestämt att jag vill sluta amma han på kvällen så igår kväll lade jag bara ner han i sängen och gick ut, han protesterade en del och somnade till slut och då var klockan 20.20. Tror att han blev övertrött.
Han sover i eget rum sedan han var 7 månader och det har gått bra hittills. Han sover i tremmeseng.
Kära Helen, vill du hjälpa oss att komma i balans igen för det börjar kännas ohållbart med all orolig sömn om natten. Vi vill bara få sova och att vår lilla son också kunde få sova gott och vakna utvilad och glad. Inte vakna som han gör nu och skrika och gråta på det sättet han gör.
Tack på förhand!
Mamma till Elias