Brev:
Rytme- spiser og sover dårligt
7. januar 2014
Alder:
5 mdr.
Rytme- spiser og sover dårligt
Hej Helen
Jeg synes det er ved at være lidt hårdt. Min lille pige er nu 5 mdr og jeg venter hele tiden på det folk siger "det bliver nemmere". Hun spiser dårligt, sover dårligt og har ingen rytme jeg kan regne med. Jeg mangler hjælp og på trods af at have læst bøger, snakket med fagpersoner osv. er jeg ikke kommet nærmere en løsning:
Hun vågner mellem kl. 7 og 9 om morgenen. Er ikke rigtig sulten når hun står op. Efter en time vil hun spise mellem 60 og 100ml. Hun vil ikke spise, mens jeg sidder med hende, så hun sidder i skråstol.
Efter to timer putter jeg hende i barnevogn hvor hun igen får tilbudt flasken (hun er på dette tidspunkt træt og vil derfor ikke spise i skråstolen mere). Hvis hun ikke får flaske kan hun ikke sove. Hun spiser her omkring 60 ml eller ingenting hvis hun er for træt. Så sover hun mellem 1/2 og 1 time og spiser 90 ml når hun vågner (så er hun nemlig sulten men jeg kan ikke få hende til at sove igen).
Når hun vågner får hun grød efter 1 time (vi er lige startet for 5 dage siden) og efter ca. to timer begynder hun at vise træthedstegn igen. Jeg putter hende og igen får hun tilbudt mælk først i skråstolen (her vil hun som regel gerne spise nu) og hvis det ikke virker så i barnevognen. Så spiser hun omkring 135 ml. Hun sover ca. en time nogen gange 1 time og et kvarter. Når hun vågner er hun ikke sulten, men efter en time til halvanden vil hun spise 165ml i skråstolen (er hun lige begyndt på). Efter et par timer viser hun træthedstegn igen og jeg putter hende igen hvor hun sover 20 min.
Hvis hun er stået tidlig op (kl 7) sover hun gerne en ekstra aftenlur på 20 min. Hun bliver puttet til nat kl 20.15 (vi har prøvet tidligere men hun vil ikke sove), hvor hun får 165ml. Hun sover efter en halv time (ca) og vågner ca kl 21.15/21.30 igen hvor hun får 130ml. Hun falder i søvn igen kl 22 og sove til kl 00 hvor hun får 100ml (hvis jeg bare giver hende sutten begynder hun at græde). Hun vågner kl 3 og det samme sker igen. Hun vågner kl 5 og igen er hun sulten. Hvis jeg bare giver hende vand sover hun ikke igen. Her får hun dog kun 90ml. Hvorefter hun er vågen en time. Så sover hun ca til kl 8. Hvis hun sover til kl 6 istedet kl 5 håber hun først omkring kl 8.30.
Det meste af hendes spisning sker om aftenen og natten. Hun får ikke nok søvn hverken om dagen eller natten da hun er vågen så ofte og har svært ved at falde i søvn igen. Om dagen sover hun i barnevogn og til aften sover hun i slyngevugge. Til nat putter vi hende også i slyngevugge ellers tager det over en time for hende at sove (på trods af at hun gnider øjne og er pylret). Når hun vågner første gang kommer hun over mellem os, da jeg skal berolige hende med sut eller en hånd i løbet af natten. Hun piber i søvne og sover meget urolig.
Jeg har skrevet til dig før, læst din bog om søvn, men jeg synes ikke det hjælper. Hvis hun bare ville spise noget mere om dagen ville hun sove længere i barnevognen. Og så ville hun måske have brug for mindre mad om natten.
Vi har prøvet at putte hende i sin egen seng, men så skal jeg rejse mig hver gang hun skal have sin sut og berolige hende.
Jeg er bekymret for alle de hormoner hun skulle producere når de sover og det faktum at det er der hun vokser. Hvordan skal det ske når hun ikke får sin søvn. Igår og i nat har hun ialt sovet 8 timer... Det er så også mindre end det plejer at være.
Hilsen
En træt og ked af det mor