Brev:
Spørgsmål til arbejde med dagsrytme
3. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Spørgsmål til arbejde med dagsrytme
Kære Helen
Først godt nytår og tak for brevkasse og bøger i året der gik.
Tak for dit svar, det var meget brugbart. Vi var allerede gået i gang med at øge intervallerne mellem amningerne og straks dit svar kom, begyndte vi på grød. Med et forbavsende resultat, i noget nær 14 dage ammede jeg kun 2-3 gange om natten og havde en mere rolig, vågen og læsbar Anna i dagtimerne og hun øgede sit indtag af mælk fra 7 min til 14-16 min. Men familien og Anna blev ramt af sygdom, en ammestrejke og en grødstrejke, så vi har nok brug for lidt hjælp videre i processen og et råd eller to til at komme videre med at lære Anna at sove for sig selv og med tiden slippe pilaatesboldtyraniet. Men det bliver et særskilt spørgsmål om søvn.
I forhold til dagsrytmen så er jeg stødt på følgende problematikker:
Det var rimelig nemt at implementerer et længere interval 3-3½ time mellem amningerne, det var straks værre at få rutinen flyttet således at amning og søvn kom til at hænge sammen, og stadig bevare intervallet. Især fordi Anna med sten sikkerhed, vågnede ved enhver amning efter 5.30 og var ikke til at lulle i søvn igen og når hun vågnede før 7.00 så blev det til 4 søvnperioder på en dag. Desuden krævede det at jeg ofte ammede hende imens hun sov – for at få hende videre i søvnen.
Så hvad er vigtigst, at fastholde intervallet på 3-3½ time mellem amningerne, eller at få søvn og amninger til at hænge sammen også selvom det så ofte betyder at der kun går 2½ time mellem amningerne? (og jeg er sikker på at det så også medfører at jeg, som nu, skal op og amme hver 2½ time om natten)
Med indførelsen af den nye dags og døgnrytme, så fjernede det en del af de mange amninger, men også en enkelt af hendes optankninger om aftenen. Men ikke dem alle. Således kan jeg nu amme hende kl. 19.30 – pusle, børste tænder, amme og så putte til nat. Det er så stensikkert at hun efter 3 kvarter til 1 time senere skal ammes en ekstra gang før hun så kan ligges i sengen til natten, det skal hun også selvom det er en af de dage hvor 19.30 amningen er i et 3 timers interval.
Før sygdom etc. Så resulterede det i at jeg skulle op og amme igen, mellem 24 og 02 og igen 3-4 timer senere. I nat ammede jeg hende til natten kl. 19.30 igen kl. 21, kl. 23 kl. 02. kl. 04.30 og kl. 7. Så vi knokler for at komme tilbage på sporet.
Hvor meget skal jeg styre amninger og søvn i natte og aftentimerne? Skal jeg selv sætte mit vække ur, 3-3½ time sidste optankning og ligge hende til og på den måde styre hvornår hun spiser, eller er det ok at jeg i den alder som hun har nu følger hendes behov?
Vi er lidt uenige herhjemme om følgende: Hvis hun har en rigtig dårlig nat, hvor vi skal op og på bolden for at lulle hende i søvn igen. Altså en mere afbrudt søvn end hun er vant til, skal vi så lade hende (og os) sove til hun selv vågner, eller fastholde at her står vi altså op kl. 7.00 dut? Altså hvor vigtigt er det faste stå op tidspunkt?
Er det ok at det indimellem er den sene lur der bliver den lange? Hvis vi er på farten, kan jeg nemlig ikke få hende til at sove mere end max 40 i selen og hvis det altid skal være middagsluren, så kommer jeg aldrig ud af døren. (før vi får ændret tingene)
Jeg forsøger at holde mig til din dagsplan så vidt muligt, med ovenstående udfordringer til følge. Hun får grød til frokost og mos til aften, men i små mængder som du anbefaler i din bog. Hun er ikke vild med frugtmos, så det bliver kun til smagsprøver og nu synes jeg hun spiser stabilt nok til at prøve lidt mere end hirse og risgrød. Her er din bog en rigtig god vejledning.
Med venlig hilsen
Annas Mor