Pludselig uro ved putning og om natten

15. september 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Pludselig uro ved putning og om natten

Kære Helen.

Min datter er nu knap 13 mnd og løber rundt, hopper, danser til musik og er i det hele taget meget aktiv i sine vågne timer. Hun har gået i to måneder og er sikker på benene. Hun begyndte i vuggestue for 1,5 mnd siden og er glad derhenne.

Hun er imidlertid pludselig umulig at putte om aftenen og er vågen fra 00.00 - 02.00 hver nat, hvor hun kræver vores tilstedeværelse.

Hun har haft fast putteritual siden hun var 2 mnd og i længere tid kunne hun lægges, synges for og så falde i søvn af sig selv. Hun har sovet på sit eget værelse, siden hun var 7mnd, der ligger lige ved siden af vores soveværelse. For et par måneder siden protesterede hun, når jeg gik efter godnatsangen og jeg fornemmede, at hun havde er reelt behov for, at jeg blev ved hende. Jeg har siden ligget på madras ved siden af hendes seng indtil hun faldt i søvn, hvilket har taget 15-20 min. Nu har hun dog inden for de sidste par uger opgraderet til en times putning, hvilket er for lang tid, når jeg har to andre børn, der også vil se deres mor om aftenen. Hun virker heller ikke til at have behov for mit nærvær hun rumsterer rundt i sengen og skælder næsten ud. Hun er ikke ulykkelig, hun skælder bare ud! Men hvis jeg går så rejser hun sig og skriger, indtil jeg kommer tilbage.

Indtil for et par uger siden har hun også sovet igennem om natten. Hun har nogen gange kaldt på os og så snart en af os lagde os ved siden af hendes seng, faldt hun til ro med det samme. Nu ligger hun og rumsterer 1,5-2,5 time hver nat. Det er ikke kortere perioder spredt ud over natten, men en lang periode, hvor hun er konstant vågen. Hun opfører sig, som når hun bliver puttet - med rumsteren og skælden ud.
Vi har været enige om, at hun skulle føle sig tryg, hvilket vi har bidraget til ved at sove ved siden af hende, når hun havde behov. Men dette virker ikke som et behov for vores nærvær. Det virker som om, hun ikke kan ...

Annonce

... finde ro.

Jeg synes det kommer sent, hvis det er en reaktion på hendes motoriske udvikling eller vuggestueopstart, men kan det være det?

Jeg er ved at være godt træt - og det er hun også- af at være vågen to timer hver nat. Så jeg vil gerne finde en løsning på hendes uro, så vi begge kan få en god nats søvn. Det skal dertil siges, at hun ikke har været syg de sidste to mnd og hun virker heller ikke til at have ondt.

Om natten har vi prøvet:
- sang (det beroliger kun lidt),
- holde i hånd (det vil hun ofte gerne),
- vand (hun er sjældent tørstig om natten),
- sutteflasken (hun elsker sin flaske og drikker også 200ml, hvis hun får det tilbudt, men det er langsom hyggespisning, så den kan sagtens undværes),
- sovepose (hun bliver meget sur og sparker vildt, som om hun ikke vil have lukket sine ben inde, så den er hurtigt droppet igen),

Og om aftenen har vi forsøgt at:
- putte hende inden hun virker for træt (putningen trækker endnu mere ud),
- putte hende, når hun er fuldstændig grydeklar (putningen går ok, men natteroderiet er det samme).

Hun sover med sutteklud, sutter, bamse og dyne. Dynen (babydyne) bliver sparket af på få sekunder. Kan hun fryse og det er det, der vækker hende om natten? Hun har body og nattøj på og så har vi radiatoren til at køre og hun virker varm nok. Er der andre muligheder for at give hende noget over sig om natten, når soveposen er for trang og dynen er for nem at sparke af? Jeg tænker også nu, når den kolde tid nærmer sig.

Jeg har overvejet se-til-metoden, men er den relevant i denne sammenhæng og er hun stor nok? Det vigtigste for mig er at hun er tryg.

Jeg håber, du kan hitte hoved og hale i min forklaring. Mit største ønske ville være at kunne synge for hende og så gå, så hun faldt i søvn af sig selv og sov helt til næste morgen. Det kunne være fantastisk. Jeg glæder mig til at høre dine tanker.

Hilsen en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin