Vil ikke sove

11. august 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vil ikke sove

Kære Helen,

Har den skønneste lille dreng på lige knap 4 måneder, som vi har utrolig svært ved at få til at sove. Det har lige siden han blev født været en udfordring, men nu er det for alvor blevet svært og fyldt med gråd.

For ca. halvanden måneds tid siden begyndte vi at indføre en fast dagsrytme, med ønsket om de 3 daglige lure du anbefaler. Der fik vi en rytme der hed:
22.00-8.00 sov (1 amning ca. 06.00)
Amning 8.00 Morgenhygge/leg
Amning ca. 9.30 Faldt i søvn ved brystet. Ned fra 4. sal til barnevogn, vågen – men faldt i søvn igen i barnevogn.
Ca. 10.00-11-30 Barnevognstur - sov det meste af tiden
Ca. 12.00 Amning. Leg/aktivitet
Ca. 13.45 Amning. Faldt i søvn ved brystet, puttet i vugge. Sov ca. 2-2 ½ time. Vågen resten af aftenen.
Ikke optimalt, men alligevel tilfredsstillende – dog begyndte han nu kun at kunne sove efter amning – og sådan er det stadig!

For 3 uger siden begyndte det hele så at vælte, da vi tog på ferie i 2 x sommerhus med forældre og svigerforældre. Vi bibeholdt stædigt rutinerne, men specielt eftermiddagsluren var en udfordring, da vuggen var udskiftet med barnevognskassen indenfor og lydene fremmede. Han havde mange opvågninger, og til slut blev jeg i rummet når han sov, for at være klar med schyy og sang når han enten vågnede med klynk eller skrig. Det var en lettelse at komme hjem, og vi tænkte ro, ro, ro – så skal vi nok finde rutinen igen, men det er desværre kun blevet meget værre!

Pt har vi en dreng der ikke falder i søvn på formiddagsturen i ...

Annonce

... barnevognen længere – ligger og klynker, vi siger schyy, synger – og tager op hvis det er helt galt. – Ikke ændret på rytmen.

Ammes når han kommer hjem, dødtræt, men falder ikke nok til ro til vi kan lægge ham. Aktivitet/leg - Amning - Lægges i vugge, med små øjensprækker, men sover først efter flere forsøg med både klynk og gråd.

Nu kan vi heller ikke få lagt ham til natten, gråd, klynk og mange forsøg – selvom han er dødtræt og vi holder os inde i det mørke soveværelse. Er også begyndt at spise en gang mere om natten, men tænker det er appetitspring.

Prøver virkelig samme rutiner, men tør nærmest ingen steder tage i øjeblikket, fordi vi ved han slet ikke får sovet når vi er ude. På lørdag skal han døbes, og frygter virkelig han ikke får lukket et øje hele dagen, hvor festen skal holdes hjemme hos svigerforældrene. Prøver så vidt muligt altid at lægge ham med små øjensprækker, men det bliver oftere og oftere et sovende barn, da det ellers ikke lykkes.

Til slut kan jeg lige nævne at han ellers har været en dreng i stor trivsel, smiler normalt fra morgen til aften, spiser godt, tager pænt på, og kan hvad han skal kunne og mere til. – Men græder/pylrer nu meget mere pga. træthed – og spiser desuden meget ukoncentreret om dagen, hvilket vi ihærdigt prøver at afhjælpe ved at skabe ro og mørke der. Har ikke indtryk af, at det er amningen der er problemet, selvom der sandsynligvis er gang i et appetitspring.

Hvad pokker skal vi gøre for vores lille dreng, så han får en god soverytme?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet