Brev:
Vil ikke sove
11. august 2013
Alder:
4 mdr.
Vil ikke sove
Kære Helen,
Har den skønneste lille dreng på lige knap 4 måneder, som vi har utrolig svært ved at få til at sove. Det har lige siden han blev født været en udfordring, men nu er det for alvor blevet svært og fyldt med gråd.
For ca. halvanden måneds tid siden begyndte vi at indføre en fast dagsrytme, med ønsket om de 3 daglige lure du anbefaler. Der fik vi en rytme der hed:
22.00-8.00 sov (1 amning ca. 06.00)
Amning 8.00 Morgenhygge/leg
Amning ca. 9.30 Faldt i søvn ved brystet. Ned fra 4. sal til barnevogn, vågen – men faldt i søvn igen i barnevogn.
Ca. 10.00-11-30 Barnevognstur - sov det meste af tiden
Ca. 12.00 Amning. Leg/aktivitet
Ca. 13.45 Amning. Faldt i søvn ved brystet, puttet i vugge. Sov ca. 2-2 ½ time. Vågen resten af aftenen.
Ikke optimalt, men alligevel tilfredsstillende – dog begyndte han nu kun at kunne sove efter amning – og sådan er det stadig!
For 3 uger siden begyndte det hele så at vælte, da vi tog på ferie i 2 x sommerhus med forældre og svigerforældre. Vi bibeholdt stædigt rutinerne, men specielt eftermiddagsluren var en udfordring, da vuggen var udskiftet med barnevognskassen indenfor og lydene fremmede. Han havde mange opvågninger, og til slut blev jeg i rummet når han sov, for at være klar med schyy og sang når han enten vågnede med klynk eller skrig. Det var en lettelse at komme hjem, og vi tænkte ro, ro, ro – så skal vi nok finde rutinen igen, men det er desværre kun blevet meget værre!
Pt har vi en dreng der ikke falder i søvn på formiddagsturen i barnevognen længere – ligger og klynker, vi siger schyy, synger – og tager op hvis det er helt galt. – Ikke ændret på rytmen.
Ammes når han kommer hjem, dødtræt, men falder ikke nok til ro til vi kan lægge ham. Aktivitet/leg - Amning - Lægges i vugge, med små øjensprækker, men sover først efter flere forsøg med både klynk og gråd.
Nu kan vi heller ikke få lagt ham til natten, gråd, klynk og mange forsøg – selvom han er dødtræt og vi holder os inde i det mørke soveværelse. Er også begyndt at spise en gang mere om natten, men tænker det er appetitspring.
Prøver virkelig samme rutiner, men tør nærmest ingen steder tage i øjeblikket, fordi vi ved han slet ikke får sovet når vi er ude. På lørdag skal han døbes, og frygter virkelig han ikke får lukket et øje hele dagen, hvor festen skal holdes hjemme hos svigerforældrene. Prøver så vidt muligt altid at lægge ham med små øjensprækker, men det bliver oftere og oftere et sovende barn, da det ellers ikke lykkes.
Til slut kan jeg lige nævne at han ellers har været en dreng i stor trivsel, smiler normalt fra morgen til aften, spiser godt, tager pænt på, og kan hvad han skal kunne og mere til. – Men græder/pylrer nu meget mere pga. træthed – og spiser desuden meget ukoncentreret om dagen, hvilket vi ihærdigt prøver at afhjælpe ved at skabe ro og mørke der. Har ikke indtryk af, at det er amningen der er problemet, selvom der sandsynligvis er gang i et appetitspring.
Hvad pokker skal vi gøre for vores lille dreng, så han får en god soverytme?
Hilsen