Vågner hver time om natten

1. juni 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Vågner hver time om natten

Hej Helen

Tak for de gode svar jeg tidligere har modtaget fra dig. Det er dejligt med noget sparring, hvor jeg har brugt alt hvad der var muligt!! Nu er det bare sådan at vores nætter er blevet værre de sidste 2 mdr.

Vores datter er nu 6,5 måned og er en charmer om dagen og utilfreds om natten. Udviklingsmæssigt kan hun ikke trille endnu, har gjort det 2 gange ialt men tror det var tilfældigt. Hun drejer om sin egen akse og er ellers aktiv motorisk. Hun pludrer, smiler og er god til øjenkontakt. Hun får skemad 2 gange daglig og bliver ammet. For 1,5 måned siden er hun kommet i sin tremmesengen som er sat i forlængelse med min side. Hun bliver stimuleret godt i løbet af dagen, får kærlighed og masser af krammer:) hun følger sin vægtkurve som hun skal.

Det er bare sådan at vores nætter slet ikke hænger sammen. Hun vågner de fleste nætter ca. Hver time og det begynder at føles som tortur med alle de opvågninger. Hun vil ikke tage sut eller flaske og er ikke vild med at blive svøbt i dynen heller. Sutteklud eller bamse har hun heller ikke villet tage til sig. Dynen bliver oftest sparket af og så ligger hun uden, men hun er en rigtig varm pige og har ikke været syg siden hun blev født. ( hun kan godt sove et træk fra ca. 21-23/24 stykker.

Det eneste der dur er brystet eller blive vugget og det er også det hun vil når hun vågner om natten. Ved opvågningerne starter det med at hun spjætter med arme og ben og hvis vi ikke tager hende op begynder hun at græde og bliver lysvågen. Hvis jeg har taget brystet i hendes mund for at få ro på hende sutter hun et par gange og vil gerne bare ligge der med brystet i munden. Så tænker det kan da ikke være fordi hun er mere sulten og jeg føler også jeg har rigeligt med mælk. Indlemmelses ender det med at hun sover ved siden af os i vores seng og d kan hun tage lidt længere stræk. Hun bliver ammet 2-3 gange i løbet af natten.

Jeg har været til læge for at se om hun har mellemørebetændelse men det siger de at det ikke er. Jeg har også været til fysioterapeut med hende pga fladt baghoved som egentlig er ved at rette ...

Annonce

... sig ud. Hun nævnte at vi skulle holde øje om hun hælder sit hoved til den ene side og det gør hun faktisk ofte og kan se det på mange af hendes billeder. Hun rådede os til en kiropraktor hvis der var noget. Det har jeg også nævnt for lægen men han ville ikke give en henvisning da han ikke mente det var noget særligt. Kan der være spændinger som gør at hun vågner om natten.

Vores dag ser sådan ud:

Kl 6.30-7 vågner og står op. Leger lidt og hygger og ammes over 2 gange.

Kl. 8-8.30-10 formiddagslur

Kl. 10 øllerbrød med frugtmos og vand af kop ammes efter ca. 30 min hvis hun vis tegen og ellers inden hun skal sove igen.

12-13.30 middagslur

Kl. 13.30 ammes og vi hygger, pusler og leger

Kl. 15.30-16 lille eftermiddagslur på ca. Halv til hel time. Nogen gange springer hun luren over.
Ammes lidt her kl 16

Kl.1730. Grøntsagsmos med kylling og ris eller kartoffel/broccilimos med frugtmos til dessert. Vand af kop.
Ammes efter halv time hvis hun viser tegn

Kl. 19 bad og lidt massage

Kl ca 20 puttes med godnat sang. Hun falder ofte i søvn ved brystet og bliver lagt i sin tremmesengen. Her vågner hun efter 15-30 min hvor hun kræver at få bryst eller blive vugget hvilket vi bare gør, da vi ikke føler andet er muligt med mindre vi vil have en utilfreds baby.

Nogen gange sover hun først ved 21-2130 tiden.

Når hun får mad af ske spiser hun højst 1/2 dl og nogen gange mindre.

Min sp mener at vi skal komme hende på eget værelse, hvilket jeg ikke rigtigt kan se for mig med alle de opvågninger. Jeg tror jeg ville komme til at gå derind hver time måske.

Jeg ved slet ikke hvad vi skal gøre og mener ikke det er normalt med så mange opvågninger i den alder og nu har det snart stået på i 2 mdr. hvilket jeg også har forklaret lægen.

Skal maden sættes op til 3 måltider pr. Dag?
Skal hun på eget værelse?
Kan der være noget der generer hende? Hun laver i øvrigt i bleen næsten hver dag.

Kan du råde os til hvad vi kan gøre?

Puha... Glæder mig til at høre om der er noget vi kan gøre!

Kærlig hilsen
en mor der gerne snart vil sove

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge