Brev:
Vil ikke sove om aftenen og er urolig om natten
23. januar 2013
Alder:
13 mdr.
Vil ikke sove om aftenen og er urolig om natten
Hej Helen,
De sidste to uger har vi haft en del udfordringer med Victor, mht putning og nattesøvn og jeg er snart udkørt.
Til at starte ud med skriver jeg lidt om ham og hans dagligdag så du kan få indblik i hvad der måske kunne være i vejen.
Victor har altid haft faste puttetider, vi står op på samme tidspunkt hver dag, hverdag og weekend. Han sover ca 2 timer til middag på en lur. Han går i vuggestue og ELSKER det. Vi sover i samme seng alle 3. Victor bliver puttet i sin egen seng, men når han vågner første gang, det kan være kl 23 eller kl 03, ja så kommer han ind til os og sover sødt til næste morgen og vi elsker at putte.
Men men men... De sidste to uger har det taget 1-2 timer at putte ham. Vi gør det samme som altid, mad kl 18, lidt leg, bad 18.45, ble og nattøj, så hører vi lidt musik som han virkelig nyder. Derefter liver han helt op som om "jeg er ik træt, jeg ska ik i seng" agtigt. Vi giver ham altid en banan at sove på, ud at børste tænder også skiftes vi til at putte. Vi sætter os med ham på hans værelse som er mørkt, han putter sig helt ind til en, mens vi synger et par stille godnatsange. Så ligger vi ham med sin sutteklud, som han også bruger som sut, putter lidt dyne om ham, og holder vores hænder på ham indtil han virker helt rolig. Før det har vi kysset, sagt godnat fordi nu er dagen forbi og vi skal sove.
Normalt falder han i søvn og ialt tager det max 10 min med sang og godnat, men han rejser sig, er urolig, ikke sådan rigtig ked. Vi går tilbage, lægger ham, sir godnat, sidder måske et par minutter derinde og går igen, og sådan kan vi blive ved i op til 2 timer. Til sidst blir han ret ked og vi må sidde hos ham indtil han er faldet fuldstændig i søvn. Om natten, efter han er kommet ind til os, vågner han bare 10-20 gange, sætter sig op, siger ik rigtig noget, er heller ikke ked, jeg må ligge i ske med ham hele natten og holde ham tæt, ellers vågner han hele tiden. Han virker ret urolig om natten i øjeblikket.
Jeg er så træt og er ked af mig og min kæreste ikke har et par timer sammen om aftenen inden vi skal i seng, aftenen bliver nærmest kun brugt på at få Victor til at sove, også er man selv dødtræt efter en lang dag at man bare selv går i seng.
Han har en kindtand på vej, men da han fik de andre kindtænder har det slet ikke været på denne måde.
Han går ikke endnu, men han prøver virkelig og har taget de første par skridt, men han kravler på livet løs :)
Han virker slet ikke til at have ondt, han er jo ikke som sådan ked. Han fik sin 1 års undersøgelse og vaccination for 2 uger siden og han var sund og rask. Stor og dejlig dreng :)
Er det mon bare endnu en fase han skal igennem ?
Glæder mig til at hører fra dig, dine svar i mine andre breve har altid været så brugbare.
Med venlig hilsen
en lidt træt mor.