Brev:
Vil ikke sove efter natamningerne
1. november 2012
Alder:
2 mdr.
Vil ikke sove efter natamningerne
Kære Helen.
Jeg har min lille prinsesse på 11 uger. Hun er generelt en meget glad og pludrende baby, men med svært ved at falde i søvn. Efter dine sidste råd har jeg puttet hende i liften om dagen og vugget, hvilket har virket godt. Men nu er hun så begyndt ikke at ville falde i søvn efter natamningerne, hvilket ellers aldrig har været et problem.
Jeg har prøvet at skabe gode søvnassociationer. Jeg har fast putteritual med massage og bad. Til putning bliver hun svøbt, ammet og puttet med sutteklud, som hun er blevet glad for at stikke næsen helt ind i eller slikke på, når hun skal sove (hun vil ikke tage sut). Og så falder hun i søvn ved gående vugning af liften, hvor hun starter med at sove 4-5 timer, hvilket er skønt.
Hun sover i liften i sengen ved siden af mig. Efter natamningerne bliver hun lagt svøbt ned i liften uden vugning, som hun plejer. Men hun er begyndt at mosle så meget, at hun sparker svøbet op. Hun græder ikke, men rumsterer og jeg kan høre hendes hænder og fødder ramme ind i liften mange gange. Hun prutter en del og er også begyndt at have afføring ved hver opvågning. Jeg har prøvet at tage hende op og amme i søvn igen, med samme resultat, når hun bliver lagt i liften. Jeg har prøvet at lade hende ligge og rumstere, hvorefter hun melder sig til måltid efter en times vågen rumsteren. Jeg har prøvet at amme hende liggende og lade hende sove i sengen, hvilket hun vågner af efter 45min. Så der er ikke meget nattesøvn til os:-(
Jeg har tænkt, at liften og dynen måske er blevet for lille og hun skal i egen seng svøbt i juniordyne (hun er ca. 62cm og 5200g). Eller er det for tidligt? Hun vil jo også gerne vugges i søvn i liften (hvor jeg går rundt med den), hvordan gør jeg det i sengen? Og er mine kærtegn og beroligende ord ligeså tryghedsskabende for hende som at blive vugget i søvn? Jeg er meget i tvivl, da hun ikke er så gammel endnu og fordi hun græder meget om aftenen indtil, jeg går rundt med liften og jeg vil selvfølgelig gerne trøste hende så godt som muligt.
Men da hun også er blevet ekstremt morsyg - hun skriger konstant ved far - har jeg også tænkt, at det måske er begyndende tigerspring og jeg bare skal fortsætte som jeg plejer?
Eller måske korrigere hendes søvnrytme, så den begynder at ligne det ideelle for en 3 måneders baby?
Et andet spørgsmål er angående bæresele. Hun vil gerne bæres meget og jeg har brugt ringslynge en del, men synes ikke at mine hænder er helt fri og der tænkte jeg, at bæreselen måske kunne hjælpe mig? Men jeg vil selvfølgelig også gøre det, som hendes ryg har bedst af.
Det var lige lidt søvnspekulationer fra en meget træt mor og en morsyg pige.