Brev:
Selvstændighedsfasen - 2 år, 8 mdr.
30. juni 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Selvstændighedsfasen - 2 år, 8 mdr.
Hej Helen.
Vi har en datter på 2 år og 8 mdr. Hun er en meget aktiv pige, som er i gang uafbrudt. Hun står tidligt op om morgenen (ca. kl. 6.00) og der skal ske noget hele tiden. Hun nyder hendes middagssøvn i barnevognen (ca. 2 timer) og herefter er der fart på igen indtil hun skal sove.
Hun snakker godt af hendes alder og kan også forstå mange ting.
Hun vil gerne alt selv og det har været svært for os at vænne os til at give vores lille purk alt den tid det tager at lære alt selv.
Den største kamp for os ligger ved sengetid og vi aner ikke vores levende råd længere. Om aftenen har vi en rytme der hedder, spise - bad - 30min fjernsyn - i seng hvor vi læser en historie og siger godnat. Hun kommer i seng kl. 20 hver aften. Men hun virker absolut ikke træt og hun lægger sig ikke til at sove før kl. 21.30/22.00. Hun stiger ud af sengen og kommer løbende ind. Ellers finder hun nogle ting at tage med op i sengen at lege med. Og ellers kommer hun løbende med hendes ble i hånden eller råber efter ekstra sutter eller noget at drikke.
Vi har prøvet at sidde inde hos hende, men så ligger hun bare og pjatter og snakker. Vi har prøvet at forhandle om hun gerne vil have at vi skal komme ind og kigge ind i mellem indtil hun sover, men så ligger hun og venter på vi kommer og falder ikke i søvn. Vi har prøvet at lade hende kalde, og hvis hun ikke kommer løbende, så finder hun bare på en masse andet. Hun skiftevis "griner af os" eller græder når vi går ud af værelset.
Vi har søgt i bøger, blade mm. efter gode råd, men vi synes snart vi har prøvet det der er at finde af gode råd.
Som forældre synes vi det er hårdt og vi bliver ofte frustreret og sure og det er ikke sådan vi vil have det skal være. Og selvom vi godt ved at vi ikke skal lade os andres mening gå på er det også svært at blive ved med at høre på andres uendelige råd og fortællinger om at de bare ikke har haft nogen problemer der ligner vores med deres egne børn. Det får os til at føle os som dårlige forældre.
Vi har overvejet at lade hende blive længere oppe eller tage middagssøvnen fra hende, men har besluttet os for nu at søge råd hos dig. Vi håber du kan hjælpe os på vej.
Med venlig hilsen
Kira