Brev:
Søvnkriser og natteskræk
25. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Søvnkriser og natteskræk
Hej Helen,
Jeg er mor til Olivia på 4 måneder. Hun har siden 8 ugers alderen haft svært ved at sove om dagen. I starten betød det ikke så meget, for hun var rimelig frisk alligevel. Men så begyndte hun at få problemer med maven om natten, hvor hun i forbindelse med prutter blev meget urolig i op til 3 timer, det er blevet lidt bedre, men vi har stadig mange meget urolige nætter, så nu er det et stort problem, at hun ikke kan sove om dagen, for hun bliver helt kvæstet, og er slet ikke oplagt til noget som helst.
Jeg har læst din bog "sådan får du dit barn til at sove", men på dette punkt har jeg brug for mere hjælp.
Olivia falder let i søvn om dagen, når hun bliver putteklar, men efter 30-40 minutter vågner hun HVER gang. Jeg har prøvet at trille med hende i barnevognen, for at få hende lullet i søvn igen med det samme, når hun vågner. Jeg har prøvet at trille med vognen 5-10 minutter før hun vågner, for at forsøge at holde hende i søvnen, jeg har prøvet at stå ved vognen og vugge den kraftigt, så snart hun vågner, og jeg har prøvet at lade hende ligge selv, men lige meget hjælper det. Kun indimellem kan jeg hjælpe hende hurtigt videre i søvnen. Alle de andre gange går der mellem 20 og 50 minutter før hun sover igen og ofte vågner hun igen efter 15 min og så starter det forfra.
Når hun falder i søvn igen har jeg prøvet at fortsætte gåturen, så vognen hele tiden er i bevægelse, jeg har prøvet at stoppe den så snart hun sover, jeg har prøvet at vugge mindre og mindre, når hun sover, for tilsidst at lade vognen stå helt stille, men intet har haft effekt. Jeg har prøvet at putte hende indenfor, og der har jeg faktisk haft større succesrate med at få hende videre i søvnen, men når det ikke virker, accepterer hun ikke at blive liggende, som hun gør i barnevognen, og hun får derfor heller ikke en ekstra "time out".
Et konkret eksempel, hvor hun lå i barnevognen i 3 timer og 20 minutter og sov 1 time og 20 minutter:
0-30 minutter: hun sov. Efter 25 minutter begyndte jeg at trille med hende.
30-75 minutter: hun var vågen (lå først helt stille, begyndte så at kigge og til sidst at pludre).
75-90 minutter: hun sov
90-120 minutter: var vågen
120-135 minutter: hun sov
135-170 minutter: var vågen
170-190 minutter: hun sov
190-200 minutter: hun var vågen - stadig ikke frisk, men jeg gav op og det var tid til mad.
Griber jeg det helt forkert an? Jeg har også prøvet at scceptere og lade hende sove 30 min ad gangen 6 gange på en dag, men så bliver hun bare helt kvæstet og orker ingen ting.
Jeg har ikke flere ideer til, hvad jeg kan gøre, vil du ikke hjælpe mig?
Natteskræk:
Der er lige et lille tvist og det er, at de gange, hvor jeg får hende til at sove mere end 1 time med kun en kort afbrydelse, får hun det, jeg tror, er natte skræk. Det sker ikke om natten, men kun om dagen og kun de gange, hvor hun sover mere end en time.
Hun har gjort det ind imellem siden hun blev født, men de sidste måneder har det været HVER gang hun sover mere end 1 time om dagen.
Hun "vågner" og græder. Hun virker ikke vågen og lader ikke til at kunne genkende os. Vi kan for det meste let vugge hende i søvn, men enkelte gange har jeg måtte have hende i armene i 1 time, fordi hun er begyndt at græde, hver gang hun er blevet lagt igen - stadig ikke rigtig vågen, men helt ulykkelig gråd. Et par gange har vi vækket hende, fordi vi er blevet så forskrækkede, at vi har taget hende hurtigt op og hun er vågnet, og i de tilfælde, har hun, så snart hun har set os, med "vågne øjne" været glad og smilende, som om hun ikke har nogen erindring om, hvad der er sket.
Er det natteskræk eller noget helt andet? Er der noget jeg kan gøre ved det, eller skal jeg bare acceptere det, og hjælpe hende videre i søvnen så godt jeg kan?
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Trine