Vil ikke sove og meget urolig om natten

10. januar 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Vil ikke sove og meget urolig om natten

Hej Helen.

Jeg er simpelthen ved at gå ud af mit gode skind!

Min datter har altid været god til at sove - både om natten og i barnevogn om dagen. Men så begyndte hun i dagpleje og så vendte det hele! Hun begyndte samme uge, som hun fyldte 1 år og nu, hvor hun er 17 mdr., er putningen og nætterne et rent helvede for os.

Vi står op kl. 06:30, får morgenmad, kommer i dagpleje, sover 2-2½ time og bliver hentet ved 16-tiden. Aftensmad kl. 17:30-18:00 og putning kl. 19:30-20:00.

Putningen sker ved, at vi giver en godnatble, læser en godnathistorie, snakker lidt om, hvad vi har oplevet i dag, slukker lyset og så hygger hun lige hos mig i 5 minutter, hvorefter jeg lægger hende i seng. Nogle gange lægger hun sig til at sove efter et stykke tid med brok. Nogle gange skal vi derind 10 gange, inden hun sover.

I aften nægter hun pure at sove, selvom hun er mega træt. Hun sætter sig op i sengen, skriger helt vildt og så snart, jeg overgiver mig og løfter hende op til mig, pjatter hun eller putter sig helt ind til mig. Jeg har prøvet at trøste i sengen, men det er håbløst. Når hun græder inde på værelset, går jeg derind. Nogle gange spørger jeg, om hun har ondt nogle steder, for at pejle mig ...

Annonce

... frem til en årsag. Så svarer hun "av av" og tager sig til skridtet. Jeg er usikker på, om hun driver gæk med mig. Hun kan også finde på at sige "mam mam" og lade mig vide, at hun er sulten, uden egentlig at være det.

Om natten tumler hun rundt i sengen og vågner flere gange. Hun bliver tilbudt vand og drikker (sluger) ofte et helt glas, men vil ikke sove igen derefter. Det er ligegyldigt, om hun ligger i sin egen seng, eller i vores - hun er stadig ekstremt urolig. Hun får sig altid lagt på maven, rejser sig op, vender og drejer sig og sparker og slår vildt omkring sig. Når hun vågner, er det umuligt at få hende til at sove igen. I nat holdt hun fest i 2 timer.

Hun begyndte at gå, da hun var 13 mdr. Hun snakker rigtig meget og sætter 3-4 ord sammen. Hun spiser godt og har 12 tænder (8 fortænder og 4 kindtænder). Desværre har hun været meget syg i forbindelse med dagplejestart. Vi har aldrig haft problemer med ørerne, men det er vidst ved at være lang tid siden, vi fik hende tjekket.

Hvad i alverden skal vi gøre??? Jeg er tæt på sammenbrud over træthed og bekymring for, om hun fejler noget alvorligt. Og bliver det mon nogensinde bedre???

Med venlig hilsen
en meget træt og frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder