Brev:
Vil ikke sove og meget urolig om natten
10. januar 2012
Alder:
17 mdr.
Vil ikke sove og meget urolig om natten
Hej Helen.
Jeg er simpelthen ved at gå ud af mit gode skind!
Min datter har altid været god til at sove - både om natten og i barnevogn om dagen. Men så begyndte hun i dagpleje og så vendte det hele! Hun begyndte samme uge, som hun fyldte 1 år og nu, hvor hun er 17 mdr., er putningen og nætterne et rent helvede for os.
Vi står op kl. 06:30, får morgenmad, kommer i dagpleje, sover 2-2½ time og bliver hentet ved 16-tiden. Aftensmad kl. 17:30-18:00 og putning kl. 19:30-20:00.
Putningen sker ved, at vi giver en godnatble, læser en godnathistorie, snakker lidt om, hvad vi har oplevet i dag, slukker lyset og så hygger hun lige hos mig i 5 minutter, hvorefter jeg lægger hende i seng. Nogle gange lægger hun sig til at sove efter et stykke tid med brok. Nogle gange skal vi derind 10 gange, inden hun sover.
I aften nægter hun pure at sove, selvom hun er mega træt. Hun sætter sig op i sengen, skriger helt vildt og så snart, jeg overgiver mig og løfter hende op til mig, pjatter hun eller putter sig helt ind til mig. Jeg har prøvet at trøste i sengen, men det er håbløst. Når hun græder inde på værelset, går jeg derind. Nogle gange spørger jeg, om hun har ondt nogle steder, for at pejle mig frem til en årsag. Så svarer hun "av av" og tager sig til skridtet. Jeg er usikker på, om hun driver gæk med mig. Hun kan også finde på at sige "mam mam" og lade mig vide, at hun er sulten, uden egentlig at være det.
Om natten tumler hun rundt i sengen og vågner flere gange. Hun bliver tilbudt vand og drikker (sluger) ofte et helt glas, men vil ikke sove igen derefter. Det er ligegyldigt, om hun ligger i sin egen seng, eller i vores - hun er stadig ekstremt urolig. Hun får sig altid lagt på maven, rejser sig op, vender og drejer sig og sparker og slår vildt omkring sig. Når hun vågner, er det umuligt at få hende til at sove igen. I nat holdt hun fest i 2 timer.
Hun begyndte at gå, da hun var 13 mdr. Hun snakker rigtig meget og sætter 3-4 ord sammen. Hun spiser godt og har 12 tænder (8 fortænder og 4 kindtænder). Desværre har hun været meget syg i forbindelse med dagplejestart. Vi har aldrig haft problemer med ørerne, men det er vidst ved at være lang tid siden, vi fik hende tjekket.
Hvad i alverden skal vi gøre??? Jeg er tæt på sammenbrud over træthed og bekymring for, om hun fejler noget alvorligt. Og bliver det mon nogensinde bedre???
Med venlig hilsen
en meget træt og frustreret mor