Indføre en fast døgnrytme

27. september 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Indføre en fast døgnrytme

Kære Helen.

Vi er i år blevet forældre til vores første barn, en dreng Alexander (fra d. 16. marts). Vi har siden han blev født benyttet os meget af din brevkasse, som har været utrolig nyttig og inspirerende!
Nu kunne vi dog godt tænke os nogle råd:-)

Alexander er lige blevet 6 mdr. og er en rigtig glad og veltilpas dreng. Da han nu er 1/2 år kunne vi godt tænke os, at han fik en lidt mere fast døgnrytme.

Det er meget fast, at vi putter ham kl. 20 om aftenen.
Problemet er, at han vågner på meget forskellige tidspunkter om morgenen, og lige som vi tror, at nu er der et mønster, så ændre han det dagen efter.

Han vågner mellem kl. 4.30-7.30 Dog vågner han ofte ved 6 tiden.

Når han vågner kl. 6 ser hans dag ca. således ud:

7.30 -8.00 Ammes og første lur.

9-9.30 vågner og får grød (havre/majs)

11-11.30 ammes og puttes sover ca. 2 timer.

Når han vågner får han ...

Annonce

... grød (øllebrød, grønsags)

16-17 tiden er han træt igen og sover 1/2 - 1 time før han får aftensmad (kartofter med grønsager).
I løbet af eftermiddagen får han bryst.

20.00 Puttes

Spørgsmålet er så, skal vi prøve at gøre dette til hans døgnrytme?

Hvad gør vi så de dage han vågner tidligere eller senere? Han sover 3 lure hver dag, også selvom han vågner senere. Skal vi prøve at få det ned på 2 lure? Jeg tænker også; skal vi helst undvære den sene eftermiddagslur. Vil det påvirke hans nattesøvn negativt (nattesøvnen er i forvejen ikke for god, men det skriver jeg om i et andet brev om:-))? Han er bare meget træt om aftenen, når han ikke sover den sidste lur.

Ellers stor trives han og han er meget aktiv om dagen, hvor han er meget observerende og fysisk aktiv.

Vi venter spændt på dit svar og jeg (mor) glæder mig til at være med her i klubben:-)

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet