Skriger i søvne - 10 mdr.

10. august 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Skriger i søvne - 10 mdr.

Kære Helen

Nu skriver jeg til dig igen vedr. Jonas' søvn i håbet om, at du har et godt forslag. Jonas er nu 10 måneder gammel. Han har ikke været syg længe, han kravler, er i fint humør og spiser godt. Men han sover fortsat meget uroligt om natten.

I løbet af dagen får han alm. mad, og så får han en flaske omkring kl.21-22. Han sover 1-2 gange i løbet af dagen, en lang lur på ca 1 1/2 time og en ekstra på en halv time. Nogle gange tager han een lang lur på 2 1/2 time, og så behøver han kun den ene lur. Han bliver puttet kl.19.30 ca. og er ok til at falde i søvn. Han sover til kl.06.30-07 ca. Det er alt sammen rigtig fint, og han lader til at trives udmærket.

Men han græder stadig meget i søvne, eller skriger op. Mellem kl.22-01 eller 02 ca. skriger han gerne op en gang i timen eller hver halve time. Fra kl.02-05 sover han mere roligt, og så skrigerhan igen hver halve time, indtil han vågner helt. Jeg tror ikke, han vågner rigtigt nogen af gangene, men han vågner, hvis jeg ikke går ind og giver ham sutten. Han sover på eget værelse, virker tryg og falder selv i søvn om aftenen. Han har ikke sovet igennem uden hjælp på noget tidspunkt - ...

Annonce

... på gode nætte er vi oppe 3 gange, men oftest meget mere.

Han startede dagpleje i sidste uge, og jeg er startet arbejde i denne uge. Han er glad for at være i dagplejen og har ikke ændret vaner eller opførsel i den forbindelse (endnu). Hans storebror sov på samme urolige måde og skulle have hjælp, og det gik først over, da han var halvandet år - to år. Så jeg er ret bekymret over, at vi måske har ligeså lang vej igen denne gang.

Min evne til at sove blev helt ødelagt sidste gang, jeg fik typisk 4 timers søvn per nat og 6 timer på gode nætter (sjældent dog). Det varede i nogle år, og jeg fik en depression og mistede mit arbejde. Jeg har et godt job nu og er helt bange for at skulle igennem hele møllen een gang til. Min mand er kun hjemme i weekenderne det næste år frem, så jeg har nattetjanser alene. Jeg er blevet meget bedre til at sove, men det er svært at undgå at få et chok, når Jonas skriger. Han falder hurtigt til ro igen. Han lader ikke til at have ondt i ørene, men han prutter nogle gange en del, efter han har ligget uroligt lidt. Han har ofte noget i bleen - omkring 3-5 gange om dagen, så har er ikke forstoppet.

Venlig hilsen Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.