Brev:
Skriger i søvne - 10 mdr.
10. august 2011
Alder:
10 mdr.
Skriger i søvne - 10 mdr.
Kære Helen
Nu skriver jeg til dig igen vedr. Jonas' søvn i håbet om, at du har et godt forslag. Jonas er nu 10 måneder gammel. Han har ikke været syg længe, han kravler, er i fint humør og spiser godt. Men han sover fortsat meget uroligt om natten.
I løbet af dagen får han alm. mad, og så får han en flaske omkring kl.21-22. Han sover 1-2 gange i løbet af dagen, en lang lur på ca 1 1/2 time og en ekstra på en halv time. Nogle gange tager han een lang lur på 2 1/2 time, og så behøver han kun den ene lur. Han bliver puttet kl.19.30 ca. og er ok til at falde i søvn. Han sover til kl.06.30-07 ca. Det er alt sammen rigtig fint, og han lader til at trives udmærket.
Men han græder stadig meget i søvne, eller skriger op. Mellem kl.22-01 eller 02 ca. skriger han gerne op en gang i timen eller hver halve time. Fra kl.02-05 sover han mere roligt, og så skrigerhan igen hver halve time, indtil han vågner helt. Jeg tror ikke, han vågner rigtigt nogen af gangene, men han vågner, hvis jeg ikke går ind og giver ham sutten. Han sover på eget værelse, virker tryg og falder selv i søvn om aftenen. Han har ikke sovet igennem uden hjælp på noget tidspunkt - på gode nætte er vi oppe 3 gange, men oftest meget mere.
Han startede dagpleje i sidste uge, og jeg er startet arbejde i denne uge. Han er glad for at være i dagplejen og har ikke ændret vaner eller opførsel i den forbindelse (endnu). Hans storebror sov på samme urolige måde og skulle have hjælp, og det gik først over, da han var halvandet år - to år. Så jeg er ret bekymret over, at vi måske har ligeså lang vej igen denne gang.
Min evne til at sove blev helt ødelagt sidste gang, jeg fik typisk 4 timers søvn per nat og 6 timer på gode nætter (sjældent dog). Det varede i nogle år, og jeg fik en depression og mistede mit arbejde. Jeg har et godt job nu og er helt bange for at skulle igennem hele møllen een gang til. Min mand er kun hjemme i weekenderne det næste år frem, så jeg har nattetjanser alene. Jeg er blevet meget bedre til at sove, men det er svært at undgå at få et chok, når Jonas skriger. Han falder hurtigt til ro igen. Han lader ikke til at have ondt i ørene, men han prutter nogle gange en del, efter han har ligget uroligt lidt. Han har ofte noget i bleen - omkring 3-5 gange om dagen, så har er ikke forstoppet.
Venlig hilsen Lotte