Sover sent

26. februar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sover sent

Hej Helen,

Ja, så skriver jeg til dig igen.

Sagen er den, at vores datter sover sent om aftenen, og bliver svære og svære at få til at falde til ro.

Hun har altid været lidt af en natteravn, og i starten sov hun ofte ikke før kl. 2 om natten. Nu sover hun i det mindste ca. kl 22, men jeg kan bare mærke at jeg gerne vil have aftenen igen.

Et typisk døgn ser sådan her ud:

kl. 07: Min kæreste og jeg står op
kl. 08: Han tager på arbejde, og Sofie vågner lidt efter.
Kl. 08.15: Hun bliver ammet og sover med det samme igen.
Kl. 10: hun vågner, kommer op og kommer i tøjet.
kl. 11.30: Hun får grød
Kl. 12-13: Hun bliver ammet og sover derefter (nogle gange kan jeg bare lægge hende i hendes seng men på det seneste skal hun ofte ammes i søvn)
kl. 13.30-14 Hun vågner
kl. 18-18.30: Hun får kartoffelmos (ofte i forbindelse med at vi spiser aftensmad)
kl.19: Hun kommer i bad og får nattøj på og bliver ammet i vores seng, med sin egen dyne over sig. Herefter sover hun nogle gange en halv times ...

Annonce

... tid hvorefter hun vågner og ikke vil sove mere. Så kommer hun ud i stuen og leger - det gør hun også hvis hun ikke falder i søvn.
Kl. 22 ca. kommer hun i seng igen.

Hun er rigtig svær at få til at sove her. Ofte falder hun fint nok i søvn, hvis hun ligger i vores seng, men lige så snart man lægger hende i hendes egen seng bliver hun ked af det, men ofte bliver hun ked af det lige så snart jeg holder op med at amme.

Sådan har det ikke været hele tiden, men der er sket et skred, fordi jeg har haft hold i ryggen og derfor har valgt den nemme løsning i et stykke tid - at lade hende blive liggende ved brystet indtil hun sov, så jeg ikke skulle stå og løfte hende op og ned af trammesengen, Hun bliver nemlig rigtig ked af det når man lægger hende ned, og det kan tage lang tid før hun falder til ro.

kl. 3 er hun begyndt at vågne igen og får bryst - hun vågner og græder meget.

hun spiser godt (ca. en dl ved hvert måltid) og er en glad lille pige, men hun måtte gerne sove lidt mere :)

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os