Dreng på 6 vil kun lave stort i bleen

2. marts 2004

Kategori:
Alder:
6 år

Dreng på 6 vil kun lave stort i bleen

Hej

Vi har en dreng på 6 år, som er en meget forsigtig lidt tilbageholdende dreng. Han er yderst perfektionistisk, hvilket hæmmer ham i hans dagligdag i skolen. Han er altid meget betuttet, når der skal ske noget nyt i skolen...for kan jeg nu finde ud af det, og gøre det godt nok. Han er faktisk meget intelligent og klarer alting med bravour - men inden tingene skal ske, stoler han ikke på at han kan gøre det godt nok. Altså perfektionistisk + manglende selvtillid. Han er ellers glad nok for skolen og har også kammerater der. Leger gerne med, men springer over de helt vilde lege.

Ovenstående blot for at du kan få et billede af drengen.
Han er egentlig renlig - har fuld kontrol over, hvornår han skal på toilettet om det er stort eller småt. Han bruger ikke ble mere....undtagen når han skal lave stort. Han kommer og siger at nu skal han lave pølser og så tager han ble på, og laver dem i løbet af fem minutter. Det er altså ikke kontrollen det er galt med - men han blokerer fuldstændig når han skal lave pølser på toilettet. Han tisser gerne på toilettet.

Vi har gennem det sidste 1½ år prøvet mange forskellige ting.
Vi har prøvet tvang - med det resultat at han ikke laver i 3-4 dage...på med bleen igen for ikke at ødelægge maven. Vi har prøvet i lange perioder overhovedet ikke at nævne toilettet ...

Annonce

... for ikke at presse, og så håbet på han selv kom...også uden resultat. Vi har også prøvet at lokke med gaver - heller ingen resultat.

I de sidste par uger har vi sagt at han skal forsøge på toilettet først, men kommer pølserne ikke, må han tage ble på. Han prøver troligt hver dag, men siger altid at pølserne ikke kan komme - tager ble på og i løbet af 5 min. er han færdig.

Vi er ikke i tvivl om, at det er noget psykisk der blokere ham, men hvordan hjælper vi ham til at forstå, at det ikke er spor "farligt" at lave pølser på toilettet?

Han er ellers en glad og meget tillidsfuld dreng. Vi synes selv hans bagland er i orden. Vi er en familie på fire og min mand (drengens far) og jeg lever i harmoni med hinanden og elsker hinanden. Storesøster elsker sin lillebror og tager sig gerne af ham og leger med ham og læser for ham o.s.v. Selvfølgelig har de også deres konflikter - men ikke mere end der høre søskende til. Bedsteforældre bor i samme by, og forguder derers børnebørn. Han kan komme når han ønsker det, og benytter det gerne.

Vi er sunde og raske, har godt arbejde - jeg på deltid - og bor i dejligt hus. Ingen økonomiske problemer.

Håber du kan få lidt ud af ovenstående - jeg ser frem til et brugbart svar, og lykkedes det at smide bleen helt, skal du nok høre fra mig.

Med venlig hilsen
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder