Brev:
Dreng på 6 vil kun lave stort i bleen
2. marts 2004
Alder:
6 år
Dreng på 6 vil kun lave stort i bleen
Hej
Vi har en dreng på 6 år, som er en meget forsigtig lidt tilbageholdende dreng. Han er yderst perfektionistisk, hvilket hæmmer ham i hans dagligdag i skolen. Han er altid meget betuttet, når der skal ske noget nyt i skolen...for kan jeg nu finde ud af det, og gøre det godt nok. Han er faktisk meget intelligent og klarer alting med bravour - men inden tingene skal ske, stoler han ikke på at han kan gøre det godt nok. Altså perfektionistisk + manglende selvtillid. Han er ellers glad nok for skolen og har også kammerater der. Leger gerne med, men springer over de helt vilde lege.
Ovenstående blot for at du kan få et billede af drengen.
Han er egentlig renlig - har fuld kontrol over, hvornår han skal på toilettet om det er stort eller småt. Han bruger ikke ble mere....undtagen når han skal lave stort. Han kommer og siger at nu skal han lave pølser og så tager han ble på, og laver dem i løbet af fem minutter. Det er altså ikke kontrollen det er galt med - men han blokerer fuldstændig når han skal lave pølser på toilettet. Han tisser gerne på toilettet.
Vi har gennem det sidste 1½ år prøvet mange forskellige ting.
Vi har prøvet tvang - med det resultat at han ikke laver i 3-4 dage...på med bleen igen for ikke at ødelægge maven. Vi har prøvet i lange perioder overhovedet ikke at nævne toilettet for ikke at presse, og så håbet på han selv kom...også uden resultat. Vi har også prøvet at lokke med gaver - heller ingen resultat.
I de sidste par uger har vi sagt at han skal forsøge på toilettet først, men kommer pølserne ikke, må han tage ble på. Han prøver troligt hver dag, men siger altid at pølserne ikke kan komme - tager ble på og i løbet af 5 min. er han færdig.
Vi er ikke i tvivl om, at det er noget psykisk der blokere ham, men hvordan hjælper vi ham til at forstå, at det ikke er spor "farligt" at lave pølser på toilettet?
Han er ellers en glad og meget tillidsfuld dreng. Vi synes selv hans bagland er i orden. Vi er en familie på fire og min mand (drengens far) og jeg lever i harmoni med hinanden og elsker hinanden. Storesøster elsker sin lillebror og tager sig gerne af ham og leger med ham og læser for ham o.s.v. Selvfølgelig har de også deres konflikter - men ikke mere end der høre søskende til. Bedsteforældre bor i samme by, og forguder derers børnebørn. Han kan komme når han ønsker det, og benytter det gerne.
Vi er sunde og raske, har godt arbejde - jeg på deltid - og bor i dejligt hus. Ingen økonomiske problemer.
Håber du kan få lidt ud af ovenstående - jeg ser frem til et brugbart svar, og lykkedes det at smide bleen helt, skal du nok høre fra mig.
Med venlig hilsen
Tina