Brev:
Renlighed - hvornår og hvordan
2. marts 2008
Alder:
2 år, 9 mdr.
Renlighed - hvornår og hvordan
Hej Helen,
Så er også vi nået til det evige spørgsmål om renlighed:-)
David er to år og ni måneder nu, og skal rykke op i børnehaven inden for de næste par måneder. Han trives rigtig godt, men trænger også til den udfordring børnehaven bliver.
Mit spørgsmål går lidt på, hvordan vi griber hele spørgsmålet om renlighed an. Davids veninde i vuggestuen er næsten helt renlig, og jeg ved, at de i vuggestuen også opfordre ham til at sidde på toilettet, når hun fx skal. Så vidt jeg forstår, er der ikke noget pres dernede, men de prøver at gøre det lidt til en leg samtidig med, at de prøver at gøre ham bevidst om muligheden.
Kan og bør vi gøre noget lignende herhjemme? Fx købe et lille toiletbræt han kan sidde på? Kan vi snakke med ham om det? Han siger selv til, når han går i gang med at lave stort. Kan vi så fx nævne, om han har lyst til at lave stort på toilettet eller potten i stedet for bleen?
Jeg kender jo din holdning til at presse børn på dette område, så det jeg egentlig spørger om, er, hvor går grænsen? Presser vi ham ved at gøre ovennævnte? Eller er det okay at tale om det og gøre ham lidt bevidst om det?
Han er ikke selv begyndt at sige til, når han tisser, heller ikke sige til, før han laver stort. Han siger bare til, når han går i gang. Han har heller ikke udtrykt nogen interesse for at få bleen af. Så er det for tidligt at gøre det til et – sjovt, afslappet – emne? Han har enkelte gange sat sig på potten eller toilettet og lavet tisselyden – tssss – og sagt, ’så, nu har jeg tisset’ uden at der selvfølgelig er sket noget. Han synes også, det er meget spændende, når hans veninde er herhjemme og skal lave på toilettet, men har ikke egentlig givet udtryk for, at han forbinder det med noget, han også selv skal.
Venlig hilsen
Line