Brev:
Renlighed - hvad er det jeg skal træne
8. januar 2008
Alder:
2 år
Renlighed - hvad er det jeg skal træne
Hej Helen
Denne gang har jeg et par spm vedr renlighed :-) Ella bliver snart to år og bruger (selvfølgelig?) stadig ble. I de seneste par måneder har hun været meget bevidst om bleen og selv kommet hen til os og bedt om en ny ble umiddelbart efter hun har lavet (90% af gangene) og nogle gange også når hun har tisset (måske halvdelen af gangene hun har tisset). Det er jo sådan set fint og vi har ikke gjort så meget ud af det udover at rose hende når hun beder om ny ble efter hun har lavet.
Som jeg kan se ud af andre svar vedr renlighed virker det til at børn først bliver renlige i 3-års alderen bl.a. alene pga fysiologiske forhold. Det er egentlig det jeg har haft i baghovedet hele tiden og jeg har derfor slet ikke skænket det en tanke at man skulle gøre noget ift renlighed før den alder - medmindre barnet fx selv beder om at slippe for bleen. Min mor der selvfølgelig er fra en anden generation kan dog slet ikke forstå at vi ikke begynder at 'træne' med potten og at gå rundt med bar numse derhjemme...
Mit spm er nu om der er nogen grund/fordel i at træne renlighed før tre-års alderen? Eller er det mest for 'forældrenes underholdning'? Hvad skal jeg i givet fald 'træne'?
Tak for svar :-)
Ellas mor