Brev:
Søn på 5½ ikke renlig
31. januar 2004
Alder:
5 år, 6 mdr.
Søn på 5½ ikke renlig
Vores søn på 5½ (han er enebarn) har problemer med renligheden. Han tisser i bukserne dagligt (mindst 1 uheld), og er det seneste halve år også begyndt at lave lidt i bukserne. Selv i badet kan han finde på at lave lidt pølser, og nogle gange også efter han er kommet op af badet og har fået rent nattøj på.
Han var ellers helt stabil med afføringen fra 3 år til 5 års alderen. Det er svært ikke at blive irriteret, jeg ved godt, det ikke hjælper, men det er anstrengende, når han nogen gange laver en klat i bukserne 3 gange på en dag. Nogle gange vasker jeg 6 par bukser om dagen.
Han er ellers en glad og harmonisk dreng, der trives godt i sin børnehave og har mange kammerater. Han virker heller ikke ked af det og er meget viljestærk. Min mand og jeg har desværre været syge igennem de sidste 5 år med vores rygge og har begge været igennem store rygoperationer. Min mand senest i sommer.
Jeg skal selv opereres i ryggen for 2. gang i næste uge, men jeg tror ikke, at det er det egentlige problem. Både min mand og jeg vil så gerne hjælpe vores søn, ikke mindst fordi han skal i skole til sommer. Børnehavens råd ang. renligheden har desværre ikke hjulpet.
Gør han det bevidst (for at få opmærksomhed) eller tumler han måske med nogle problemer, han ikke selv kan overskue og derfor søger tilbage til et tidligere stadie for at søge tryghed?
Jeg ser frem til at høre fra dig.