Brev:
Problemer med potte og wc
20. august 2007
Alder:
3 år, 6 mdr.
Problemer med potte og wc
Hej Helen
Vores ældste datter er nu næsten 3½ år. Hun går i børnehave, hvilket hun er rigtig glad for.
For cirka 4-5 mdr. siden stoppede hun med at bruge ble.
Det går rigtig godt. Der har været uheld med tissen i bukserne, men det er ikke mange.
Det store problem er hendes afføring. Hun kan nemlig meget sjældent lave på wc eller potte. I starten fik hun ble på, når hun skulle lave, og så klarede vi det på den måde. Det vil hun ikke have mere - "jeg er jo en stor pige nu". Til gengæld laver hun i underbukserne næsten hver dag. Hun har kun lavet på potte/wc en 3-4 gange.
Det sker ikke i børnehaven, hvor hun holder sig. I dag lavede hun dog i bukserne. Pædagogerne havde ikke opdaget det, så hun gik i lang tid med det. De kunne heller ikke vide det, da der jo normalt ikke er problemer i børnehaven.
Det er hårdt for os alle, og fylder rigtig meget i vores hverdag. Når hun har afføring, er den hverken hård eller andet.
Jeg tror, at hun har svært ved at lave, når hun sidder, men jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende. Vi har siddet hos hende i lang tid, læst og sunget, men det hjælper ikke. Potten har også været med foran tv.
Hvad mener du, vi kan gøre?
Jeg vil også gerne høre, hvordan jeg bør reagere, når hun laver i bukserne.
Indtil nu har vi taget det let, og så snakket om, at hun skal huske at sige til inden.
Jeg håber, du kan hjælpe os, og jeg glæder mig meget til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Annemette