Problemer med potte og wc

20. august 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Problemer med potte og wc

Hej Helen

Vores ældste datter er nu næsten 3½ år. Hun går i børnehave, hvilket hun er rigtig glad for.

For cirka 4-5 mdr. siden stoppede hun med at bruge ble.
Det går rigtig godt. Der har været uheld med tissen i bukserne, men det er ikke mange.

Det store problem er hendes afføring. Hun kan nemlig meget sjældent lave på wc eller potte. I starten fik hun ble på, når hun skulle lave, og så klarede vi det på den måde. Det vil hun ikke have mere - "jeg er jo en stor pige nu". Til gengæld laver hun i underbukserne næsten hver dag. Hun har kun lavet på potte/wc en 3-4 gange.

Det sker ikke i børnehaven, hvor hun holder sig. I dag lavede hun dog i bukserne. Pædagogerne havde ikke opdaget det, så hun gik i lang tid med ...

Annonce

... det. De kunne heller ikke vide det, da der jo normalt ikke er problemer i børnehaven.

Det er hårdt for os alle, og fylder rigtig meget i vores hverdag. Når hun har afføring, er den hverken hård eller andet.

Jeg tror, at hun har svært ved at lave, når hun sidder, men jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende. Vi har siddet hos hende i lang tid, læst og sunget, men det hjælper ikke. Potten har også været med foran tv.

Hvad mener du, vi kan gøre?
Jeg vil også gerne høre, hvordan jeg bør reagere, når hun laver i bukserne.
Indtil nu har vi taget det let, og så snakket om, at hun skal huske at sige til inden.

Jeg håber, du kan hjælpe os, og jeg glæder mig meget til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Annemette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina