Pottetræning? - 3 år, 10 mdr.

18. april 2007

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Pottetræning? - 3 år, 10 mdr.

Kære Helen

Vores dejlige datter Anna bliver 4 år til juni, hendes søster Laura bliver 2 år også til juni og sandelig om de ikke får en søster eller bror til juni! Jeg er nu kommet på barsel og kunne godt se det smarte i at få Anna til at droppe bleen nu. Men jeg er meget i tvivl hvordan vi skal gribe det an og om vi overhovedet skal gøre noget nu.

Anna viser ingen interesse i at smide bleen - hun gør som de siger i børnehaven - kommer på toilettet derovre flere gange - nogle gange med succes, andre gange ikke. Hun mærker tydeligvis både tisse - og afføringstrang: Hvis hun skal lave stort går hun lidt for sig selv og råber til os at vi ikke må kigge på hende. Hun ønsker ikke vore kommentarer eller fokus. Jeg har oplevet at hun lige før en tur i badet, står uden ble og er lige ved at gå i panik over at hun skal tisse og jo ikke har ble på.

Min egen konklusion: hun er ikke klar! Men kan vi hjælpe hende på vej? ...

Annonce

... Vi har talt med hende om at hun snart skal af med bleen fordi hun er en stor pige og jeg har i en periode forsøgt at pottetræne ved hver bleskift - uden succes. Jeg kan godt mærke at det gør noget ved mig og har nok vist min irritation i visse tilfælde over at hun overhovedet ikke ville sidde på potten. Jeg spørger mig selv om jeg har presset hende for meget på det tidspunkt (ca. 2 mdr. siden) så processen er gået i stå.?

For 3 mdr. siden sendte hun (på vores initiativ) sutten til julemanden - og det var rigtig hårdt for hende, men hun klarede det så flot trods alt. For ca. 1 mdr. siden droppede vi middagssøvnen og det er faktisk også hårdt for hende. Hun får den dog en gang imellem alligevel. Og nu skal hun snart være storesøster igen, så hun har mange udfordringer for tiden.( Det får lillesøster også at føle.....) Mon det med bleen skal vente til hun selv siger til?

Hvad vil du råde os til?

Venlig hilsen Merete

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København