Brev:
Pottetræning? - 3 år, 10 mdr.
18. april 2007
Alder:
3 år, 10 mdr.
Pottetræning? - 3 år, 10 mdr.
Kære Helen
Vores dejlige datter Anna bliver 4 år til juni, hendes søster Laura bliver 2 år også til juni og sandelig om de ikke får en søster eller bror til juni! Jeg er nu kommet på barsel og kunne godt se det smarte i at få Anna til at droppe bleen nu. Men jeg er meget i tvivl hvordan vi skal gribe det an og om vi overhovedet skal gøre noget nu.
Anna viser ingen interesse i at smide bleen - hun gør som de siger i børnehaven - kommer på toilettet derovre flere gange - nogle gange med succes, andre gange ikke. Hun mærker tydeligvis både tisse - og afføringstrang: Hvis hun skal lave stort går hun lidt for sig selv og råber til os at vi ikke må kigge på hende. Hun ønsker ikke vore kommentarer eller fokus. Jeg har oplevet at hun lige før en tur i badet, står uden ble og er lige ved at gå i panik over at hun skal tisse og jo ikke har ble på.
Min egen konklusion: hun er ikke klar! Men kan vi hjælpe hende på vej? Vi har talt med hende om at hun snart skal af med bleen fordi hun er en stor pige og jeg har i en periode forsøgt at pottetræne ved hver bleskift - uden succes. Jeg kan godt mærke at det gør noget ved mig og har nok vist min irritation i visse tilfælde over at hun overhovedet ikke ville sidde på potten. Jeg spørger mig selv om jeg har presset hende for meget på det tidspunkt (ca. 2 mdr. siden) så processen er gået i stå.?
For 3 mdr. siden sendte hun (på vores initiativ) sutten til julemanden - og det var rigtig hårdt for hende, men hun klarede det så flot trods alt. For ca. 1 mdr. siden droppede vi middagssøvnen og det er faktisk også hårdt for hende. Hun får den dog en gang imellem alligevel. Og nu skal hun snart være storesøster igen, så hun har mange udfordringer for tiden.( Det får lillesøster også at føle.....) Mon det med bleen skal vente til hun selv siger til?
Hvad vil du råde os til?
Venlig hilsen Merete