Brev:
4 årig pige er bange for at lave på toilettet
27. august 2006
Alder:
4 år
4 årig pige er bange for at lave på toilettet
Hej Helen
Vores pige på lige 4 år har tisset på toilettet i 1½ år uden problemer, men er virkelig bange for at lave på toilettet.
Da hun var 3½ år forsøgte vi at fortælle hende, at når den nye pakke bleer var brugt skulle hun prøve at lave på toilettet, det var hun helt med på umiddelbart. Men da det kom til stykket gik maven helt i stå og hun var ked af det og bange. Vi anvendte laksantia med nogen effekt, men hjalp jo ikke vores lille pige til at få det bedre. (Pædagogisk ukorrekt, men vi anede ikke vores levende råd - trods snak med sundhedsplejersken, som ikke rigtigt kunne hjælpe os). Vi kontaktede hjælp igen, og lod det ligge helt.
Så blev hun storesøster, og vi skulle flytte dog hjem til min fødeby, hvor hun kendte det hele og var glad for at være. Jeg skulle igang med job på medicinsk afdeling efter barsel og min mand skulle færdiggøre læreruddannelsen..alt i alt rigtig meget uro!
Vores datter som ellers er en meget tillidsfuld, glad vellidt og social pige der magtede talen flot, altså umiddelbart i balance ud over ikke at kunne lave på toilettet, gik helt tilbage til babystadiet. Stregtegninger, babysnak, brug for at holde en voksen i hånden så meget som muligt, konfliktsøgende hele tiden ift basale ting, grædene magtede ikke fjernsyn som tidligere, eller andre socialerelationer med andre børn.
Det hele var bare for meget for hende!!
Det er nu 4 mdr siden og hun er meget tæt på at være den pige vi kender. I samarbejde med den nye børnehave, og ro på basen, bare være sammen, ingen krav og accept af hele hendes situation. Kys og kram men alligevel de samme naturlige grænser som tidl. (så hun kunne mærke at det trods alt, var det samme).
Vores pige laver fortsat i bleen, men giver tit udtryk for at hun meget gerne snart vil lære at lave på toilettet, har det skidt med skifte situationerne. Holder sig for øjnene, synger og siger at hun elsker os. Helt klar afledning! Kan fint sætte ord på at hun er bange for at lave, fordi hun ikke ved hvor det kommer hen, øver med bamser og dukker og fortæller om kammerater der kan lave på toilettet.
Vi har forsigtigt talt med hende om at det også bliver dejligt, når hun lære at lave på toilettet, så behøver hun ikke at ligge på gulvet at blive skiftet (hvilket vi har gjort for at minde hende om, at hun er ved at være for stor til puslebordet).
Så er mit spørgsmål Helen! Hvordan skal vi hjælpe vores pige til at kommer over denne hurtel?
Vi er naturligvis i syv sind, som du nok kan fornemme af hele dette brev. Bange for at maven går i stå igen osv.... hun prøver at sidde og presse på toilettet, men presser bevidst forkert pga angsten for at give slip, for så derefter at få en ble på som er en stor lettelse for hende.
Vi håber virkelig du kan hjælpe os! så vi kan hjælpe vores pige!
Med håbefulde hilsner
"mor" mtp