Pottetræning igen

12. september 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Pottetræning igen

Hej Helen

Jeg skrev for 4-5 måneder siden og spurgte, hvordan vi skulle gribe pottetræningen an, men vi er ikke kommet videre. Faktisk går det lidt baglæns pt. Han vil ikke have numsen bar og beder altid om at få ble på, selv når han lige har lavet stort og der jo så ikke kommer noget de næste mange timer. Pudsigt nok har han her i weekenden heller ikke villet af med den fyldte ble - han har mod sædvane protesteret over bleskift, og når det endelig er lykkes os at få bleen af og vaske ham, har han villet have den brugte ble med afføring på igen! Hvad er nu det for noget?

Vi har hen over sommeren ladet ham løbe med numsen bar og læst et par bøger om børn, der smider bleen. Det var en episode for nogle uger siden, hvor han ikke nåede at sige til, før pøllen kom, og derfor lavede på stuegulvet. Jeg tog det helt roligt, fik ham sat på den ekstra potte, som vi har stående i stuen, og forklarede, at det var helt ok og ikke gjorde noget, men han blev virkelig ulykkelig. Og siden ...

Annonce

... da vil han altså ikke høre tale om underbukser eller bar numse. Jeg kan på en god dag få ham til at tisse på potten morgen og aften.

Han er startet i børnehave i dag, og det har fykdt meget for ham den sidste uge, og dagen i dag har været svær for ham, selvom han er med de samme 6 venner fra vuggestuen. De er altså 7 i alt, som har kendt hinanden i lang tid og nu er rykket over på en anden stue med to nye pædagoger. Der er ingen tvivl om at han har lidt svært ved omvæltninger, og sommeren i vuggestuen har været noget anderledes, fordi de tre ret små grupper af børn i alderen 1-2, 2-3 og 3-4 har været slået sammen pga ferie blandt både børn og pædagoger. Med alt det vil jeg blot forklare, at han jo selvfølgelig har reageret på disse forandringer, og vi som følge deraf nok har tøvet noget med at presse på med pottetræningen.

Skal vi lade det ligge lidt endnu, indtil livet i børnehaven er blevet hverdag, eller har du et godt forslag?

På forhånd mange tak.

Venlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer