Brev:
Pottetræning igen
12. september 2017
Alder:
3 år, 2 mdr.
Pottetræning igen
Hej Helen
Jeg skrev for 4-5 måneder siden og spurgte, hvordan vi skulle gribe pottetræningen an, men vi er ikke kommet videre. Faktisk går det lidt baglæns pt. Han vil ikke have numsen bar og beder altid om at få ble på, selv når han lige har lavet stort og der jo så ikke kommer noget de næste mange timer. Pudsigt nok har han her i weekenden heller ikke villet af med den fyldte ble - han har mod sædvane protesteret over bleskift, og når det endelig er lykkes os at få bleen af og vaske ham, har han villet have den brugte ble med afføring på igen! Hvad er nu det for noget?
Vi har hen over sommeren ladet ham løbe med numsen bar og læst et par bøger om børn, der smider bleen. Det var en episode for nogle uger siden, hvor han ikke nåede at sige til, før pøllen kom, og derfor lavede på stuegulvet. Jeg tog det helt roligt, fik ham sat på den ekstra potte, som vi har stående i stuen, og forklarede, at det var helt ok og ikke gjorde noget, men han blev virkelig ulykkelig. Og siden da vil han altså ikke høre tale om underbukser eller bar numse. Jeg kan på en god dag få ham til at tisse på potten morgen og aften.
Han er startet i børnehave i dag, og det har fykdt meget for ham den sidste uge, og dagen i dag har været svær for ham, selvom han er med de samme 6 venner fra vuggestuen. De er altså 7 i alt, som har kendt hinanden i lang tid og nu er rykket over på en anden stue med to nye pædagoger. Der er ingen tvivl om at han har lidt svært ved omvæltninger, og sommeren i vuggestuen har været noget anderledes, fordi de tre ret små grupper af børn i alderen 1-2, 2-3 og 3-4 har været slået sammen pga ferie blandt både børn og pædagoger. Med alt det vil jeg blot forklare, at han jo selvfølgelig har reageret på disse forandringer, og vi som følge deraf nok har tøvet noget med at presse på med pottetræningen.
Skal vi lade det ligge lidt endnu, indtil livet i børnehaven er blevet hverdag, eller har du et godt forslag?
På forhånd mange tak.
Venlig hilsen
C