Natble - 3 år, 5 mdr.

26. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Natble - 3 år, 5 mdr.

Kære Helen

Vores store dejlige pige er 3 1/2 år nu, og hun har været uden ble 4-5 måneder.
Hun blev lynhurtig renlig og havde meget få uheld i processen. Hun var bare helt klar, da vi droppede bleen.

Hun er rigtig god til at sige til i god tid, inden hun skal tisse, og hun kan tilmed holde sig længe, hvis der ikke lige er et toilet, der hvor vi er.

Om natten har hun stadig ble på, men det er flere måneder siden, hun har lavet noget i den. Den er helt tør hver morgen, og hvis hun skal tisse om morgenen, beder hun om at få den af, så hun kan komme ud og tisse. Det samme gælder om natten, hvor hun beder om at komme på potten (vi har ikke toilet på første sal og har derfor en potte stående). Hun vil ikke tisse i bleen om natten, ...

Annonce

... så hun kommer op på potten og falder hurtigt i søvn bagefter.
Det hører dog til sjældenhederne, at hun tisser om natten overhovedet.

Så mit spørgsmål går på, om du tror, at hun er klar til helt at undvære bleen om natten?
Jeg vil naturligvis gerne skåne hende for oplevelsen af at vågne med tis i sengen. Men det er også fjollet at blive ved at give hende ble på, når hun ikke bruger den.

Vi har talt om, at hun snart ikke behøver den længere, og hun glæder sig til at være helt fri for ble. Jeg tror, det vil være med til at lægge endnu større afstand til lillebror (på 6 mån) og tydeliggøre, hvor stor hun er blevet. Men naturligvis ikke for enhver pris.

Vi glæder os meget til at høre din vurdering.

Bedste hilsner
Skattepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger