Af med bleen

15. oktober 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Af med bleen

Hej Helen

Først lige lidt info:
Lillebror er 3,5 år, har gået i børnehave i 1/2 års tid, hvilket går rigtig fint. Storebror er 6, lige startet i skole og så er vi mor og far :-)

Lillebror har den sidste uges tid været uden ble. Han har den på når han får middagslur og om natten. Vi har over et længere periode fået ham på toilettet og tisse, selvom han stadig havde ble på, men nu er den kommet helt af. Vi får ham ud og tisse på "naturlige" tidspunkter i løbet af dage og det samme har de gjort i børnehaven.
Og nu til problemet.

Han vil ikke lave stort på toilettet. Lørdag (i sidste uge) skulle han pludselig lave pølser og det gjorde han rigtig fint på toilettet. Jeg var meget stolt og roste ham rigtig meget for det, men det går ikke så godt med det.

Mandag i børnehaven lavede han en lille pølle i underbukserne, hvor han så kom løbende hen til en pædagog som så fik ham på toilettet og han gjorde sig færdig der.
Tirsdag havde de ikke fået middagslur-bleen af ham, så der lavede han i den. Onsdag kom der ikke noget og torsdag heller ikke. Han snakkede lidt om ondt i maven, så ...

Annonce

... da vi havde været en tur ude med hunden, fik han en ble på. Det varede ikke længe før der var gevinst. Fredag morgen siger han så, at han vil have ble på i børnehave, men det fik han ikke. Så vidt vi ved, lavede han ikke stort i børnehaven, men vi ved det ikke fordi der ikke var en pædagog fra stuen da vi hentede.

Nu er det så lørdag og han har flere gange været på toilettet hvor han siger han skal lave pølser, men der kommer ikke noget og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Hvordan skal jeg forholde mig til det? Er bange for at han får forstoppelse, men vil jo også rigtig gerne have at han laver på toilettet og ikke skal have en ble hver gang.

Jeg siger til mig selv og min mand er enig, at vi skal prøve ikke at formulere så meget på det, men jeg ved bare ikke hvad der er der rigtig at gøre.

Hvornår skal jeg tilbyde ham bleen og skal jeg overhoveder det?

Han bruger toilettet som det er. Ingen potte eller toiletsæde.
Har tænkt om man skulle forsøge med en af delene, men det er jo også at fokusere på "problemet".

Hjælp....hvad skal jeg gøre. :-)

Venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.