Brev:
Ble fri 3 årig
22. august 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
Ble fri 3 årig
Hej Helen.
Først må jeg lige rose dig, for at hjælpe, en til tider fortvivlet mor. Så tak for det.
Jeg vil meget gerne have et råd til at håndtere, tisse situationerne, for vores dreng fra på 3 år 4 mdr. Han blev ble fri uden problemer, fra dag 1, vi tog den af, og han elskede ikke længere at skulle bruge ble, dette skete på vores 1 måned rejse denne sommer, og der var nærmest ingen uheld, MEN, efter han kom tilbage fra ferie gik han fra vuggestue til børnehave, her startede dagelige uheld op til flere gange, og nu ikke kun tisse uheld, der kommer også lidt prutte spor i underbukserne, jeg tænkte, at det var måske bare lige i starten, og 1 pædagog der havde lidt travlt og ikke lige kunne hjælpe ham.
Efter opstart i børnehaven er han også begyndt ikke at ville tisse, han bliver stik tosset, når jeg spørger om han skal tisse, hvilket er meget tydeligt, at se på ham, når han skal og han råber nærmest, NEEJ jeg skal ikke tisse. som hvis man havde spurgt 100 gange og bare var til ren irritation. - dog kan der så gå 5 min og så løber han hen til mig og siger, mor jeg skal tisse, nærmest som, at det er i alle sidste sekund, det virker til at han venter til sidste øjeblik med at tisse.
Vi må herhjemme finde på alle mulige sjove lege og finurligheder for at få ham til at tisse i tide og ikke i sidste sekund, for at fjerne fokus på, selve det at tisse.
Samtidig er han enormt bange for at lave uheld, han har meget svært ved det, det samme har pædagogerne fortalt os. Han er lidt perfektionistisk, hvilket han er generelt også med mange andre ting.
Det er også begyndt om natten, hvor han ikke tør tisse i sin ble, så han vågner og siger han skal tisse, og vi skal nogle gange bruge 15 min på at berolige ham og få ham at "give slip" og tisse i bleen. ( dette er noget helt nyt ). det er sket nogle gange at han har tisse ud af bleen, og han bliver helt panisk, når der er tisset i sengen, her har jeg prøvet at fortælle ham, at det er nogle dumme bleer mor har købt, og vi vist heller må købe nogle andre der er bedre - jeg tænkte blot at fjerne fokus for at det ikke er hans skyld men bleernes og vores at vi har købt de forkerte. Men kan de få uheld om natten, virkelig påvirke ham så meget ?
I weekenderne er der ikke problemer med uheld, men jeg er der jo også på sekundet for at hjælpe ham, både med bukserne af og på, osv.
Det er kun når han skal tisse at der er problemer, det andet er der overhoved intet problem i, og han er god til at sige til, og god til at holde sig 5 min, hvis vi lige skal finde et toilet først
Har du nogle gode råd til, hvordan vi kommer ud af denne dårlige tisse spiral ?. Og hvad der er årsag til at det pludselig er svært for ham. Han har aldrig fået skæld ud for at have tisset i bukserne, overhoved..
Hilsen