Ble fri 3 årig

22. august 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Ble fri 3 årig

Hej Helen.

Først må jeg lige rose dig, for at hjælpe, en til tider fortvivlet mor. Så tak for det.

Jeg vil meget gerne have et råd til at håndtere, tisse situationerne, for vores dreng fra på 3 år 4 mdr. Han blev ble fri uden problemer, fra dag 1, vi tog den af, og han elskede ikke længere at skulle bruge ble, dette skete på vores 1 måned rejse denne sommer, og der var nærmest ingen uheld, MEN, efter han kom tilbage fra ferie gik han fra vuggestue til børnehave, her startede dagelige uheld op til flere gange, og nu ikke kun tisse uheld, der kommer også lidt prutte spor i underbukserne, jeg tænkte, at det var måske bare lige i starten, og 1 pædagog der havde lidt travlt og ikke lige kunne hjælpe ham.

Efter opstart i børnehaven er han også begyndt ikke at ville tisse, han bliver stik tosset, når jeg spørger om han skal tisse, hvilket er meget tydeligt, at se på ham, når han skal og han råber nærmest, NEEJ jeg skal ikke tisse. som hvis man havde spurgt 100 gange og bare var til ren irritation. - dog kan der så gå 5 min og så løber han hen til mig og siger, mor jeg skal tisse, nærmest som, at det er i alle sidste sekund, det virker til at han venter til sidste øjeblik med at tisse.

Vi må herhjemme finde på alle mulige sjove lege og finurligheder for at få ham til at tisse i tide og ikke i sidste sekund, for at fjerne fokus på, selve det at tisse.

Samtidig er ...

Annonce

... han enormt bange for at lave uheld, han har meget svært ved det, det samme har pædagogerne fortalt os. Han er lidt perfektionistisk, hvilket han er generelt også med mange andre ting.

Det er også begyndt om natten, hvor han ikke tør tisse i sin ble, så han vågner og siger han skal tisse, og vi skal nogle gange bruge 15 min på at berolige ham og få ham at "give slip" og tisse i bleen. ( dette er noget helt nyt ). det er sket nogle gange at han har tisse ud af bleen, og han bliver helt panisk, når der er tisset i sengen, her har jeg prøvet at fortælle ham, at det er nogle dumme bleer mor har købt, og vi vist heller må købe nogle andre der er bedre - jeg tænkte blot at fjerne fokus for at det ikke er hans skyld men bleernes og vores at vi har købt de forkerte. Men kan de få uheld om natten, virkelig påvirke ham så meget ?

I weekenderne er der ikke problemer med uheld, men jeg er der jo også på sekundet for at hjælpe ham, både med bukserne af og på, osv.

Det er kun når han skal tisse at der er problemer, det andet er der overhoved intet problem i, og han er god til at sige til, og god til at holde sig 5 min, hvis vi lige skal finde et toilet først

Har du nogle gode råd til, hvordan vi kommer ud af denne dårlige tisse spiral ?. Og hvad der er årsag til at det pludselig er svært for ham. Han har aldrig fået skæld ud for at have tisset i bukserne, overhoved..

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer