4-årig tisser pludselig i bukserne

14. marts 2016

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

4-årig tisser pludselig i bukserne

Kære Helen

Min søn Hugo på 4 år er indenfor de sidste 2 måneder begyndt at tisse i bukserne 2-5 gange om dagen. Han har ellers været renlig om dagen i knap et år, hvor han har styret sine toiletbesøg uden problemer. Han har endnu ikke smidt bleen om natten.

Udover at han tisser i bukserne, virker det også som om, at han skal tisse meget ofte. Sommetider tisser han tre gange på halvanden time. Han tisser også meget i bukserne, når han er i børnehave. Der ligger altid 1-3 par våde bukser til os, når vi henter ham. Sommetider laver han også afføring i bukserne.

Jeg har kort nævnt problemet for min psykolog, som også er børnepsykolog, og hun foreslår at det kan være et forsøg på at opnå kontakt ud fra teorien "Hellere negativ opmærksomhed end ingen opmærksomhed". Men jeg synes, at han får masser af kontakt/opmærksomhed, og jeg er derfor ikke enig i denne forklaring.

Jeg overvejer om det kan være en reaktion på en masse omvæltninger i vores liv. Hans far og jeg blev skilt for knap to år siden, og jeg har flyttet rundt mellem forskellige fremlejemål 4 gange siden. For 4 måneder siden gik jeg ned ...

Annonce

... med stress, og for knap to måneder siden flyttede vi ind hos min kæreste i hans lille 2-værelses lejlighed. Denne løsning er mere af nød end af lyst for både min kæreste og mig. Det er derfor også kun en midlertidig løsning, indtil jeg forhåbentlig finder et stabilt hjem til mine drenge og jeg (Hugo har en storebror som er 20 mdr ældre).

Derudover vil jeg nævne, at Hugo i flere år har klaget over rygsmerter. Vi har været til lægen med dette, og går nu hos en fysioterapeut, som forsøger at styrke hans mavemuskler for at afhjælpe problemet.

For et halvt år siden begyndte vi på laktosefri mælk, da han altid har haft meget tynd afføring, og dette har afhjulpet problemet med den tynde afføring. Men han har fortsat rygsmerter - og nu også tilsyneladende hyppige vandladninger og problemer med renligheden.

Hugos far nævnte for mig, at han havde hørt, at der kunne være en forbindelse mellem rygsmerter og hyppige vandladninger. At nogle nerver i ryggen kunne have indflydelse på tissetrangen. Derfor tænker jeg, om disse problemer kunne hænge sammen...

Håber, du kan hjælpe os.

Bedste hilsener fra Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt