Brev:
4-årig tisser pludselig i bukserne
14. marts 2016
Alder:
4 år, 2 mdr.
4-årig tisser pludselig i bukserne
Kære Helen
Min søn Hugo på 4 år er indenfor de sidste 2 måneder begyndt at tisse i bukserne 2-5 gange om dagen. Han har ellers været renlig om dagen i knap et år, hvor han har styret sine toiletbesøg uden problemer. Han har endnu ikke smidt bleen om natten.
Udover at han tisser i bukserne, virker det også som om, at han skal tisse meget ofte. Sommetider tisser han tre gange på halvanden time. Han tisser også meget i bukserne, når han er i børnehave. Der ligger altid 1-3 par våde bukser til os, når vi henter ham. Sommetider laver han også afføring i bukserne.
Jeg har kort nævnt problemet for min psykolog, som også er børnepsykolog, og hun foreslår at det kan være et forsøg på at opnå kontakt ud fra teorien "Hellere negativ opmærksomhed end ingen opmærksomhed". Men jeg synes, at han får masser af kontakt/opmærksomhed, og jeg er derfor ikke enig i denne forklaring.
Jeg overvejer om det kan være en reaktion på en masse omvæltninger i vores liv. Hans far og jeg blev skilt for knap to år siden, og jeg har flyttet rundt mellem forskellige fremlejemål 4 gange siden. For 4 måneder siden gik jeg ned med stress, og for knap to måneder siden flyttede vi ind hos min kæreste i hans lille 2-værelses lejlighed. Denne løsning er mere af nød end af lyst for både min kæreste og mig. Det er derfor også kun en midlertidig løsning, indtil jeg forhåbentlig finder et stabilt hjem til mine drenge og jeg (Hugo har en storebror som er 20 mdr ældre).
Derudover vil jeg nævne, at Hugo i flere år har klaget over rygsmerter. Vi har været til lægen med dette, og går nu hos en fysioterapeut, som forsøger at styrke hans mavemuskler for at afhjælpe problemet.
For et halvt år siden begyndte vi på laktosefri mælk, da han altid har haft meget tynd afføring, og dette har afhjulpet problemet med den tynde afføring. Men han har fortsat rygsmerter - og nu også tilsyneladende hyppige vandladninger og problemer med renligheden.
Hugos far nævnte for mig, at han havde hørt, at der kunne være en forbindelse mellem rygsmerter og hyppige vandladninger. At nogle nerver i ryggen kunne have indflydelse på tissetrangen. Derfor tænker jeg, om disse problemer kunne hænge sammen...
Håber, du kan hjælpe os.
Bedste hilsener fra Marie