Brev:
Renlighed 4-årig
7. oktober 2015
Alder:
4 år, 8 mdr.
Renlighed 4-årig
Hej Helen.
Vi har en dreng på 4,5 år, som endnu ikke er helt renlig.
Siden han var 3,5 år, har han ikke brugt ble herhjemme, heller ikke om natten. Han siger til, og går selv på toilettet, når han skal tisse, og tisser heller ikke i sengen om natten.
Problemet kommer når han skal lave stort. Han siger ikke til, og gemmer sig hellere i et hjørne og gør det i bukserne, end at gøre det på toilettet. Det skal siges at vi synes, at vi har prøvet ALT. Til at starte med, kom han ud på potten og sidde, han havde en bog med, fik historie, eller han kunne sidde med vores Ipad. Her kunne han sidde længe, uden resultat.
Mange gange, for det meste i perioder (2-3 dage i træk), går det rigtig godt, og han siger til og kommer på toilettet og gør det han skal, og så kan der igen gå lang tid, hvor han holder sig, og gør det i bukserne.
Vi har indført et belønningsystem, hvor han får en smiley hver gang han har lavet på toilettet, og efter 5 smileyer, kan han vælge et lille stykke legetøj. Han bliver rigtig stolt og glad, når det lykkes for ham, og han får en smiley. Men i de situationer, hvor han gør det i bukserne, er det jo ikke nok til at motivere.
I børnehaven gør de det, at han efter frokost kommer ud at sidde på toilettet, for at prøve, og kommer der ikke noget i toilettet, får han en ble på, hvor han så, som regel laver noget.
Vi tror selv, at det er fordi han har så travlt med at lege, og er meget optaget af legen, så han ikke vil forlade den. Men hvad skal vi gøre?
Hilsen en frustreret mor