Renlighed 4-årig

7. oktober 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

Renlighed 4-årig

Hej Helen.

Vi har en dreng på 4,5 år, som endnu ikke er helt renlig.
Siden han var 3,5 år, har han ikke brugt ble herhjemme, heller ikke om natten. Han siger til, og går selv på toilettet, når han skal tisse, og tisser heller ikke i sengen om natten.

Problemet kommer når han skal lave stort. Han siger ikke til, og gemmer sig hellere i et hjørne og gør det i bukserne, end at gøre det på toilettet. Det skal siges at vi synes, at vi har prøvet ALT. Til at starte med, kom han ud på potten og sidde, han havde en bog med, fik historie, eller han kunne sidde med vores Ipad. Her kunne han sidde længe, uden resultat.

Mange gange, for det meste i perioder (2-3 dage i træk), går det rigtig godt, og han siger til og kommer på toilettet og gør det han ...

Annonce

... skal, og så kan der igen gå lang tid, hvor han holder sig, og gør det i bukserne.

Vi har indført et belønningsystem, hvor han får en smiley hver gang han har lavet på toilettet, og efter 5 smileyer, kan han vælge et lille stykke legetøj. Han bliver rigtig stolt og glad, når det lykkes for ham, og han får en smiley. Men i de situationer, hvor han gør det i bukserne, er det jo ikke nok til at motivere.

I børnehaven gør de det, at han efter frokost kommer ud at sidde på toilettet, for at prøve, og kommer der ikke noget i toilettet, får han en ble på, hvor han så, som regel laver noget.

Vi tror selv, at det er fordi han har så travlt med at lege, og er meget optaget af legen, så han ikke vil forlade den. Men hvad skal vi gøre?

Hilsen en frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor