Renlighedstræning 2 år og 8 mdr

2. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Renlighedstræning 2 år og 8 mdr

Hej Helen.

Nu er det storesøster det gælder! Hun er meget præcis 2 år og 8 måneder. Jeg ved ikke lige helt hvordan vi bedst gør videre i forhold til at få hende renlig.

Hun er en meget kvik pige der er super godt med motorisk, socialt og især sprogligt, og er meget bevidst ifølge pædagogerne omkring hende.

Da hun var ca 16 måneder kom hun engang til at lave i badevandet og blev næsten panisk over det selvom jeg tog det fulstændigt roligt. Det var faktisk bagefter sådan at det tog en måned eller to før vi kunne lokke hende i et badekar igen! Da en af min mands venner cirka samme tid havde en masse bøvl med deres dreng der var noget ældre der nærmest havde fobi mod at lave i bleen er det nok noget der har spøget meget i mit baghoved.

Vores sundhedsplejerske sagde at vi godt kunne begynde f.eks at sætte hende på toilettet eller potten inden hun skulle i bad så hun blev vænnet til at det var noget der var helt normalt at gøre, uden at vi skulle gøre noget særligt ud af det. Vores dagplejer og pædagogen der protesterede dog meget og frarådede os det. Een gang passede det også med at hun lavede på potten og selv og vi reagerede positivt på det kiggede hun bare på os som om "hvad er det i har fået mig til"!! Så selvom de sagde at hun ikke var bevidst nok om det til at man kunne begynde helt i det små var jeg da næsten mere bekymret over om hun skulle blive for bevidst om det. Men vi gjorde ikke mere ved det.

Så blev hun så storesøster sidste vinter da hun var 2 år og henover foråret begyndte hun at snakke en del om at "nu laver jeg lige i bleen", eller endda "nu skal jeg til at lave i bleen". Så det virkede til at hun kunne mærke det før det var aktuelt og vi tænkte at det kunne blive denne sommer hvor hun smed bleen. I den periode ville hun også rigtigt gerne have bleen af og f.eks rende nøgen rundt herhjemme.

Det kan være jeg lige skal nævne at hun er sådan en meget ordentlig pige der f.eks nægter at tage nogle strømpebukser på hvis der er et hul i dem, vil have skabe lukket hvis de er åbne og hun er lidt ærekær med at hun ikke vil ting hvis hun ikke kan finde ud af dem. Hendes far og jeg var sidste sommer i et marte meo forløb via en bekendt der afsluttede studie var vi så heldige at blive prøvekaniner. Det var super lærerigt og vi prøver således meget ikke at overrose hende men i stedet benævne, bekræftige og følge hendes initiativer.

For 4-5 uger siden var vi i sommerhus og havde der taget toiletsædet med og snakket med hende om at så kunne tisse ude i haven, og man kunne øve sig i at sidde på toilettet og vi havde lånt nogle gode bøger vi kunne læse derude (hendes ynglingsbeskæftigelse). Dag 1 gik super, hun gik uden ble udenfor hvor det var meget varmt, tissede udenfor hvor hun inden hun skulle selv sagde "nu tisser jeg lige" men der var også to uheld. Hun lavede på toilettet efter aftensmaden (det er tit der hun skal af med noget, så det er ret nemt at time) men der kunne jeg måske godt her bagefter se at hun var meget hurtigt ude og videre ligesom hun ikke helt brød sig om det.. Siden har vi ikke kunnet lokke hende til at lave på toilettet, hun insisterer på at få en ble på når hun kan mærke det er ved at være tiden og hvis vi foreslår toilettet siger hun nej.

Nogle gange udenfor synes hun det er sjovt at tisse og nogle ...

Annonce

... gange beder hun også selv om at komme på toilet og tisse, men hvis vi prøver noget der minder om lidt faste toilettider eller lokke bleen af hende siger hun nej eller beder hurtigt om at få den på igen.

Faderen indskyder lige at det næsten virker som et fast mønster en lille trodsighed at nægte det forældrene foreslår. Hun kan godt være lidt rasmus modsat i øjeblikket som hun var en del lige omkring da hun fyldte 2 år. Buksebleer vil hun heller ikke gå med, kun dem hun plejer, det insisterer hun også meget på. Da vi start juli besøgte nogle venner hvor pigen lige havde lært at gå på toilettet og gik med trusser ville hun også gerne det men på trods af flere besøg kom der ikke noget på toilettet, men så efter desværre et uheld.

Jeg har prøvet at motivere, "det er rart at gå uden ble, så skal man ikke skiftes" lokke "kom vi hygger og læser ynglingsbøgerne" "se nogle fine nye trusser, dem kan du også få på istedet for ble" og også prøve at sætte ord på "du har ikke lige lyst til at lave på toilettet, det er også anderledes end i bleen, men det er ok, mor og far gør det også". Jeg har endda snakket med hende om, se nu tager vi lorten fra bleen og putter i toilettet og i morgen kan vi se om du kan lave i toilettet. Det var hun meget interesseret i som hun også er med lillebrors bleer og når far og mor skal på toilettet. Men vi er det samme sted som efter dag 1 på sommerhusturen, der er ikke rigtig noget der rykker.. Vi plager hende ikke med det hele tiden, men spørger engang imellem om hun ikke vil på toilettet. Om morgenen og efter lur er hun ikke een der kalder når hun vågner men ligger og hygger i tremmesengen og kan så sige, "jeg har lige tisset en hel masse" når hun så endelig siger at hun er vågen, så der kan vi ikke rigtig sætte ind med træning..

Men hvordan kommer vi bedst videre herfra? En del af mig er lidt utålmodig når hun jo har relativt godt styr på det, men omvendt haster det jo ikke.. Vi kan jo ikke forlange at hun er fremmelig på alle punkter ;-) og skal måske passe på ikke at falde i den! Jeg vil dog meget nødigt ende ud i noget helt fobi noget i forhold til ikke at ville lave på toilet, det ville være belastende..

Skal man i en periode lade helt være med at nævne emnet/motivere? og/eller f.eks lade trusser ligge fremme (dem er hun ret interesseret i!)

Sidst i September har vi den sidste uges ferie hvor vi skal i sommerhuset igen (vi bor i lejlighed selv) så der kunne være en mulighed for træning.. men det kræver jo at vi er et andet sted end hvor det bare er nej og nej..

Håber på et godt råd :-) om hvordan vi kan gribe den eller finde en anledning til måske at komme lidt videre. Een jeg kender fra mødregruppen var sådan lidt, det blev ikke denne sommer for hendes datter pga sygdom, så ventede de til næste sommer, det synes jeg måske er lidt uambitiøst og jeg kan være bange for at vanene med at det skal komme i blev bare bliver mere indgroet!!

Lige nu ser hun ikke andre der træner, så hun bliver inspireret og kan rykke på den måde, for de andre børn i hendes dagpleje er selvom de er på hendes alder eller ældre ikke der hvor det er det der gælder. Midt-oktober starter hun børnehaven i en gruppe hvor de er cirka 2-4 år og der har de vist en del med faste toilettider!

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
B

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin