Brev:
Renlighed - 34 måneder
8. januar 2015
Alder:
2 år, 10 mdr.
Renlighed - 34 måneder
Hej Helen
Jeg har tidligere spurgt dig til råds ang. renlighed, og dit svar var meget brugbart. Jeg har bare et enkelt lille spørgsmål til, om vi skal fortsætte det arbejde vi gør nu, eller skal gribe det anderledes an.
Mht. renligheden er der ikke sket så meget. Vores dreng kommer nu på potte om morgenen og om aftenen (selvfølgelig kun hvis han har lyst - vi vil ikke presse ham). Det er for nyligt vi er begyndt at gøre det om morgnen (jeg er på barsel nu, så vi har bedre tid). Han tisser næsten hver gang på potten, og bliver selvfølgelig glad og stolt, og vi roser ham, og vi skal give ham "high-fives". Så det synes jeg er en rigig god udvikling. Vi har et toiletsæde til toilettet, men det er han slet ikke interesseret i at bruge.
Vi kan ikke få ham til at lave stort på potten. Selvom vi har fornemmelsen af at han skal af med afføring, og prøver på at få ham på potte, så vil han ikke. Jeg ved ikke om han er skræmt over at skulle lave stort på potte? Han går ofte ind på værelset eller i stuen, og kommer så tilbage og fortæller når han har lavet i bleen.
Jeg forsøgte en enkelt dag ikke at give ham ble på om morgnen. 5 min efter vi var færdige på badeværelset, råbte han at han havde tisset på gulvet (han havde også lige tisset på potten). Vi skiftede bukser, og jeg sagde det var helt i orden, men han virkede lidt beklemt ved det, og sagde ja, da jeg spurgte om han ville have ble på igen. Dagen igennem prøvede jeg at hjælpe ham på potte, og skiftede ble med 1 - 2 timers interval, men bleen var faktisk våd hver eneste gang. Det var jo kun en enkelt dag, men det virker ikke som om han kan holde sig tør ret længe af gangen.
Skal vi bare fortsætte pottetræningen? Og så forsøge at opmuntre ham til at komme på potte, når vi fornemmer han skal af med afføring? Vi har også snakket om måske at give ham et lille stykke slik eller en rosin, et eller andet der kunne virke som "gulerod", hvis han nu kunne lave stort på potten. Eller skal vi gøre det helt anderledes?
Hilsen Rikke