Renlighed - 34 måneder

8. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Renlighed - 34 måneder

Hej Helen

Jeg har tidligere spurgt dig til råds ang. renlighed, og dit svar var meget brugbart. Jeg har bare et enkelt lille spørgsmål til, om vi skal fortsætte det arbejde vi gør nu, eller skal gribe det anderledes an.

Mht. renligheden er der ikke sket så meget. Vores dreng kommer nu på potte om morgenen og om aftenen (selvfølgelig kun hvis han har lyst - vi vil ikke presse ham). Det er for nyligt vi er begyndt at gøre det om morgnen (jeg er på barsel nu, så vi har bedre tid). Han tisser næsten hver gang på potten, og bliver selvfølgelig glad og stolt, og vi roser ham, og vi skal give ham "high-fives". Så det synes jeg er en rigig god udvikling. Vi har et toiletsæde til toilettet, men det er han slet ikke interesseret i at bruge.

Vi kan ikke få ham til at lave stort på potten. Selvom vi har fornemmelsen af at han skal af med afføring, og prøver på at få ham på potte, så vil han ikke. Jeg ved ikke om han er skræmt over at skulle lave stort på potte? Han går ofte ind på værelset eller ...

Annonce

... i stuen, og kommer så tilbage og fortæller når han har lavet i bleen.

Jeg forsøgte en enkelt dag ikke at give ham ble på om morgnen. 5 min efter vi var færdige på badeværelset, råbte han at han havde tisset på gulvet (han havde også lige tisset på potten). Vi skiftede bukser, og jeg sagde det var helt i orden, men han virkede lidt beklemt ved det, og sagde ja, da jeg spurgte om han ville have ble på igen. Dagen igennem prøvede jeg at hjælpe ham på potte, og skiftede ble med 1 - 2 timers interval, men bleen var faktisk våd hver eneste gang. Det var jo kun en enkelt dag, men det virker ikke som om han kan holde sig tør ret længe af gangen.

Skal vi bare fortsætte pottetræningen? Og så forsøge at opmuntre ham til at komme på potte, når vi fornemmer han skal af med afføring? Vi har også snakket om måske at give ham et lille stykke slik eller en rosin, et eller andet der kunne virke som "gulerod", hvis han nu kunne lave stort på potten. Eller skal vi gøre det helt anderledes?

Hilsen Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder