Brev:
Bange ved bleskift
28. oktober 2014
Alder:
2 år, 11 mdr.
Bange ved bleskift
Hej Helen,
TAK for dit svar i mit seneste brev, jeg har købt din bog om opdragelse og er godt halvvejs. Jeg har virkelig fået meget glæde af den allerede - TAK! :)
Jeg har brug for lidt råd omkring hvordan vi takler min store drengs "problem" omkring bleskift ved afførring.
Bør måske starte med at fortælle at Victor lige fra spæd døjede med ekstrem rød numse med sår. Det var forfærdeligt for ham :( Intet hjalp, indtil vi opdagede inotyolsalve som stadig er fast inventar hos os. Indtil han var 1,5 år blev han kun vasket med vat. Han havde afførring op til 10-12 gange i døgnet, måtte ofte skifte ham 3-4 gange om natten, for bare der var den mindste smule afførring skulle bleen af da han var ekstrem sart, og lyn hurtigt fik sår.
Nu er han snart 3. Han har stadig afførring, nogen gange 1 gang om dagen, andre gange 5 gange på en dag. Det er ofte kun om morgenen det er en stor omgang, ellers er det meget lidt der kommer. Problemet er at han ikke vil fortælle når han har skidt. Han prøver at skjule det så godt han kan, ofte lugter der ikke fordi det kun er lidt i bleen, hvilket resultere i en rød og såret numse. Vi tjekker ofte bleen i løbet af dagen.
Når vi ser eller lugter at han har skidt, vil han jo naturligt ikke skiftes :( "Jeg er bange for det gør ondt, jeg vil ham min mus (sutteklud)" og bliver meget ked af det. Vi prøver at forklarer ham at der kun kommer til at gøre ondt hvis vi ikke fjerner det, så derfor skal vi ud og fjerne bleen.
Jeg har bedt pædagogerne være obs på det og tjekke ham i løbet af dagen. De siger at vi må lære ham at sige når han har skidt - men hvordan? Han er jo hunde angst, sikkert pga de utallige gange han har grædt på puslebordet pga den forfærdelige røde numse, når afgørringen ikke er opdaget i tide.
Jeg tænker også i forhold til at han på et tidspunkt skal gå på toilettet. Jeg presser ham ikke på nogen måde, og ved godt han har god tid mht at smide bleen. Jeg spørger ham hver morgen om han har lyst til at komme op og sidde på toilettet. Og svaret er klokkeklart - NEJ! Også snakker vi ikke mere om det, da jeg ikke vil få ham til at føle sig presset.
Det vil jo gøre en stor del for den røde numse, hvis afgørringen foregik på toilettet. Men det kommer nok. Måske lidt senere end ellers.
Hvordan kan vi gøre ham tryg ved at fortælle os at han har skidt? Er der noget vi kan sige eller gøre? Han er jo tydeligvis påvirket af den røde numse og husker at det ofte har gjort forfærdelig ondt.
Kærlig hilsen.