Brev:
2.5 år og bruger stadig ble
23. september 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
2.5 år og bruger stadig ble
Kære Helen
Jeg har før skrevet om dette emne, men har lige brug for et par konkrete råd.
Vores dreng er nu 2½ år. Han bruger stadig ble hele døgnet. Vi har endnu ikke trænet renlighed, da vi ikke synes han har virket parat. Dog har han lidt i sommers fået lov til at rende rundt i haven uden tøj på.
Jeg tror ikke han endnu mærker når han tisser, men jeg har bemærket at han er begyndt at kunne mærke, når han skal lave stort. Så går han for sig selv og lukker døren, eller kravler ind under bordet, og kommer bagefter og siger han har lavet i bleen. For nogle dage siden snakkede vi så om at prøve at sætte ham på potten, når vi kan se han søger væk, og vi fornemmer han måske skal til at lave i bleen. Det har givet bonus en gang :-) Vi har også bestemt at sætte ham på potte inden han skal ud og lege, da han altid laver i bleen når han er ude.
Ellers kommer han på potte om aftenen inden bad, og også nogle gange om morgenen, men det er ikke tit der kommer noget i den. Når han har lavet i bleen, har vi af og til prøvet at fortælle ham, at han skal sige til når han skal prutte (på en kærlig og ikke bebrejdende måde), men så siger han: Nej, ikke prutte på potte. (han synes ellers det er hyggeligt, når han så sidder på potten.
Skal vi gøre noget anderledes?
Jeg venter mig, og går på barsel til december. Når jeg har fri har jeg overvejet at have ham nogle dage herhjemme, hvor han så kunne få lov til at gå rundt uden ble, og jeg kunne tage ham regelmæssigt på potte.
Vi er ellers rimelig afslappende omkring det, og ved at han også skal være parat til det, men hvis vi nu kunne hjælpe ham lidt. Han bliver jo rigtig glad og stolt, når der kommer noget i potten.
Venlige hilsner
Rikke