Bruger stadig ble som 4-årig

14. juli 2014

Kategori:
Alder:
4 år

Bruger stadig ble som 4-årig

Kære Helen,

har fulgt din brevkasse i 4 år, og brugt din erfaring i mange situationer med god nytte. Vi har en datter på 4 år, enebarn.

Nu er vi herhjemme ved at være lidt grædefærdig over vores datter, da vi føler vi ikke helt kan få hende til at slippe bleen og da hun lige er fyldt 4 år synes vi det er høje tide, og børnehaven synes det samme.

Hun er en kvik og og til fulde veludviklet 4-årig i alle henseender. Hun er en meget spørgelysten og temperamentsfuld lille dame herhjemme, er dog en pige som i store grupper, nye situationer og også i børnehaven i grupperelaterede henseender en pige der bliver meget genert.

Jeg kan forstå på personalet i børnehaven, at hun helst vil være alene på toilettet, og det prøver de at imødekomme, men det kan jo være svært i en stor børneflok og med personale der bliver skåret i ressourcer konstant.

Vores datter har i en periode på 4 mdr. været god til at sige til når hun skal lave stort (har siden lille haft problemer med meget hård mave, og det er også "kæmpe pøller" der kommer af og til, men tror at hun hurtigt fandt ud af, at det var mere behageligt på toilettet end i bleen at komme af med :-) - så dette foregår meget sjældent i bleen.
Hun kan også uden problemer holde sig tør om natten, 8-10 timer. Dette har stået på også i 3-4 mdr.

MEN så har vi problemet med at hun ...

Annonce

... tisser i bleen, vi oplever meget sjældent, at hun siger til når hun skal tisse.

Vi har prøvet at med faste intervaller går på toilettet med hende, og så kan vi jo også godt have en dag med tørre bleer, men det er svært for børnehaven at følge op på kan vi mærke.

Nu har vi 3 ugers ferie, og jeg havde sat mig for, at det skulle være uden ble. Og hun ville jo også rigtig gerne have trusser på ligesom alle de andre, og siger selv, at hun er en stor pige som ikke skal have ble på.

Vi har så prøvet nu i 3 dage, med det resultat, at selvom vi prøver med faste intervaller at tage hende på toilettet, så kommer hun pludselig gående med våde bukser og siger hun har tisset på gulvet. Hun er ked af det og siger undskyld, men det ændrer ikke på, at hun gør det igen. Senest her til morgen, hvorefter hun af sig selv går ind og og tager en ble på...…

Hvad pokker skal vi stille op ? Vi synes det er en meget svær situation og ville jo gerne bruge ferien til at få hende tørlagt. Også da vi kan mærke at børnehaven synes det er ved at være på tide, og de kan heller ikke forstå det da hun jo ellers er kvik og godt med.

Håber du kan give os et godt råd, da vi er bange for at reagerer forkert overfor hende i denne situation, da det jo ikke kan undgås at man bliver lidt uforstående overfor at hun ikke kan gå på toilettet og tisse…..

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder