Brev:
Vil ikke fortælle når hun har lavet stort
9. november 2012
Alder:
3 år, 2 mdr.
Vil ikke fortælle når hun har lavet stort
Kære Helen
Vores skønne datter på 3 år og 2 måneder, frustrerer hendes mor på et område. Hun nægter at få skiftet ble, især når hun har lavet stort (hvor det jo gælder om ikke at gå rundt med det).
Hun har på ingen måde nogen form for interesse i noget med wc/pottetræning om at gøre. Hun siger næsten aldrig "nu tisser jeg", har en kort periode i sommers sagt når hun lavede i bleen, men nu pure nægter hun det (selvom hun har lavet), vil ikke have vi checker bleen og kan blive så sur når vi siger hun skal skiftes.
Hun vil slet ikke sætte sig på toilettet eller en potte. Blev desparat da hendes farfar tvang hende (som jeg naturligvis heller ikke syntes var ok at han gjorde). Men det skal siges, at før det ville hun heller ikke på toilettet.
Vi har prøvet, de få gange det har ladet sig gøre at få hende på toilet, at gøre det hyggeligt med bøger og at vi sidder der. Hun virker ikke blufærdig overhovedet. Nede i børnehaven går hun på toilet, men det er meget få gange at der er sket noget.
Jeg har lidt skyldfølelse, da jeg i sommers sagde hun skulle gå uden ble og hvor hun derefter tissede mange gange i bukserne. Vi har aldrig skældt ud over det, men sagt du skal jo huske at sige til. Men set i bakspejlet, skulle vi jo aldrig ha tvunget bleen af hende.
Hun har nogen gange her i efteråret sagt at hun ikke vil have ble på, men når vi så siger hun så skal huske at sige når hun skal noget, siger hun at hun ikke vil på toilet.
Jeg syntes hun virker ligeglad om at blive renlig (altså vil gå på toilet) men også at hun render rundt med lort i bleen. Jeg kan acceptere at hun ikke er klar til at smide bleen, men at hun slet ikke tager indledende trin til at blive blefri på sigt (altså sige at hun mærker både når hun tisser og har afføring) gør mig urolig og frustreret.
Spørgsmålene er:
- hvordan får jeg hende til at prøve at sidde på et toilet (når hun nu nægter, hvis jeg spørger)?
- hvordan får jeg hende til at være ved at hun har lavet i bleen og derfor skal skiftes?
Med venlig hilsen
Sigrids mor