Vil ikke fortælle når hun har lavet stort

9. november 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Vil ikke fortælle når hun har lavet stort

Kære Helen

Vores skønne datter på 3 år og 2 måneder, frustrerer hendes mor på et område. Hun nægter at få skiftet ble, især når hun har lavet stort (hvor det jo gælder om ikke at gå rundt med det).

Hun har på ingen måde nogen form for interesse i noget med wc/pottetræning om at gøre. Hun siger næsten aldrig "nu tisser jeg", har en kort periode i sommers sagt når hun lavede i bleen, men nu pure nægter hun det (selvom hun har lavet), vil ikke have vi checker bleen og kan blive så sur når vi siger hun skal skiftes.

Hun vil slet ikke sætte sig på toilettet eller en potte. Blev desparat da hendes farfar tvang hende (som jeg naturligvis heller ikke syntes var ok at han gjorde). Men det skal siges, at før det ville hun heller ikke på toilettet.
Vi har prøvet, de få gange det har ladet sig gøre at få hende på toilet, at gøre det hyggeligt med bøger og at vi sidder der. Hun virker ikke blufærdig overhovedet. Nede i børnehaven går hun på toilet, men det er meget få gange at der er sket noget.

Jeg har ...

Annonce

... lidt skyldfølelse, da jeg i sommers sagde hun skulle gå uden ble og hvor hun derefter tissede mange gange i bukserne. Vi har aldrig skældt ud over det, men sagt du skal jo huske at sige til. Men set i bakspejlet, skulle vi jo aldrig ha tvunget bleen af hende.
Hun har nogen gange her i efteråret sagt at hun ikke vil have ble på, men når vi så siger hun så skal huske at sige når hun skal noget, siger hun at hun ikke vil på toilet.

Jeg syntes hun virker ligeglad om at blive renlig (altså vil gå på toilet) men også at hun render rundt med lort i bleen. Jeg kan acceptere at hun ikke er klar til at smide bleen, men at hun slet ikke tager indledende trin til at blive blefri på sigt (altså sige at hun mærker både når hun tisser og har afføring) gør mig urolig og frustreret.

Spørgsmålene er:
- hvordan får jeg hende til at prøve at sidde på et toilet (når hun nu nægter, hvis jeg spørger)?
- hvordan får jeg hende til at være ved at hun har lavet i bleen og derfor skal skiftes?

Med venlig hilsen
Sigrids mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.