Af med bleen og temperament

1. november 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Af med bleen og temperament

Kære Helen,

Vi skrev til dig i foråret omkring vores søns renlighed. Nu får vi brug for din assistance igen for det går ikke den rigtige vej synes vi.
Han insisterede som sagt selv på at ville have bleen af i foråret og børnehaven mente det var en god ide selvom vi måske gerne ville have haft gjort det til et sommerferieprojekt. Han fik dog ikke bleen på igen trods mange uheld i børnehaven.

Hjemme gik det bedre og i sommerferien havde han ingen uheld. Men efter en sensommerferie sydpå er det gået tilbage for ham. Der var langt til toiletterne når man lå i poolen og skulle tisse. Nu er der flere våde busker om dagen og flere gange om ugen også med afføring både hjemme og i børnehaven. Vi har været til læge med ham mhp. blærebetændelse eller sukkersyge, men prøverne viste ikke noget. Lægen mente han var for optaget til at huske at gå på toilet. Pædagogerne er opmærksomme på det og få ham ud, men ligesom vi skrev sidst er der våde bukser et kvarters tid senere alligevel!

Derfor har vi nu aftalt med børnehaven at han får bleen på igen for at give ham noget ro. Han kan selv virke ked af det, når det går galt, men er ikke optaget af at få bukserne skiftet om der så er stort eller småt i. Han virker ”ligeglad” og render bare rundt med det indtil det bliver opdaget. Alligevel kan de mærke at han er flov fordi de andre børn er begyndt at spørge, hvorfor han tisser i bukserne hele tiden.

Hjemme går han lidt i baglås når han har haft uheld. Vi må nogen gange ikke se på ham og slet ikke tage bukserne af ham. Vi har også udfordringer ved at få han på toilettet. Han modsætter sig det på det kraftigste, så det er rigtig svært at få lært ham gode rutiner og få ham ud regelmæssigt så det ikke går galt. I børnehaven vil han gerne på wc og det tyder ikke på at han går og holder sig mht. at tisse.

Han har en fin stabil toiletstol hjemme og vi har aldrig tvunget toiletbesøg igennem. Omvendt synes vi at han også bør lære, hvornår man tisser (når man står op, inden man skal ud af døren, efter leg, inden vi spiser osv. ). Det virker bare som en stor opgave for os alle lige nu.

Vi synes vi har prøvet alt, være opmærksomme, talt meget og lidt om det, givet ham ro, forholder os selv roligt ...

Annonce

... hvis der er uheld, talt om drilleblæren og at det ikke er ham der er noget galt med?
Vi har også tænkt om det kunne være en reaktion på at han er skiftet børnehave, vi er flyttet og mor lige nu går i ferilitetsbehandling og selvfølgelig har noget tanker parkeret der?

Han bryder nemlig hurtig sammen og plager meget om forskellige ting, f.eks. så vil han have burger hver dag (nej:), is hver dag (nej:), lege længe om morgenen inden vi skal afsted mv. han prøver virkelig grænser af for tiden. Han er også begyndt at råbe og slå meget og vi prøver så godt vi kan at være bestemte og sætte grænser. Slå skal han ikke, så der siger vi stop og fortæller ham, at det vil vi ikke have og ellers prøver at vurdere om han skal have lidt luft eller vi skal sidde sammen og snakke om det. Det er jo en vurdering fra gang til gang og vi forsøger at vælge vores konflikter med ham og finde alternativer og aflede ham og ja sige stop, hvis der er alvorligere ting som at slå.

Alt i alt tror vi han har det lidt svært nu, men vi kan læse os til herinde i brevkassen at der er andre børn i denne alder der opfører sig på samme måde. Vi er bare i tvivl alligevel om bleen og hans oprørte sind hænger sammen og om vi gør det rigtigt? Om der er noget vi kunne gøre bedre eller om det skal have tid? Også med at smide bleen?

Vi kan godt mærke vi er ved at være slidte i kanterne og nogen gange bliver det også for meget for mor eller far og så må den anden overtage, så den ene kan komme lidt på afstand og trække vejret. Nogle weekender er lange:/

Man vil jo altid sine børn det bedste og han er så dygtig en dreng på mange områder, sprog, empati, har flere gode venner i børnehaven, kreativ og er ikke genert ved samling der er han glad for at stille sig op og berette, virker glad og velfungerende ellers.

Er vi på rette spor med at give ham bleen på igen?

Både børnehaven og hjemme vil vi sørge for at han stadig kommer på wc. Og hvis det er den rette måde at forsøge at give ham ro og en frisk start – hvordan får vi fortalt ham at bleen kun er til ”dryp” og som en ekstra sikkerhed, men at han stadig skal på toilet. Og hvordan får vi ham på toilettet hjemme?

På forhånd tak for dit svar.

Venlig hilsen
mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre