Brev:
3½ år og renlighed
23. oktober 2012
Alder:
3 år, 6 mdr.
3½ år og renlighed
Kære Helen!
Vores datter, Freja, på 3½, har siden forrige sommer, hvor hun var 2 år, ofte siddet på potten, inden hun skulle i seng, bare for sjov, uden at der kom noget i den. Hvilket vi kunne se, at hun syntes var sjovt. Da hun blev 3 år kom, der pludselig en tissetår i ny og næ.
Hun har altid svaret stort "Nej" til at sidde på det lille toilet i vuggestuen, selvom de fleste andre børn på hendes alder gjorde.
Jeg har altid syntes, at det var vigtigt, at følge Frejas behov og acceptere, når hun ikke vil. Tvang kommer der intet godt ud af. Er selv pædagog i vuggestue.
Vi flyttede i hus, i juni måned i år, samtidig med at hun startede i børnehave. Her ville hun lige pludselig gerne sidde på toilettet, i børnehaven, fordi alle de andre børn gjorde det, og det er en del af et ritual, inden frokost. Det fortæller de voksne dernede. De ved dog ikke om hun virkelig tisser på toilettet.
Vi prøvede at ta bleen af hende i sommers, dog ikke hele tiden, og hun ville gerne sidde på toilettet og potten, ofte imens jeg læste en bog om at gå på potten. Det var ofte, at der også kom en tissetår. Men hun kunne aldrig sige til selv, når hun skulle tisse. Havde rigtigt mange uheld kort tid efter hinanden. Der er heller ikke langt i mellem de våde bleer. Alt dette ved jeg er helt naturligt, og jeg sagde fx: "Det er helt i orden, så skifter vi dig bare", "Ku du mærke at du tissede?" i et positivt tonefald. Tog hende ofte med ud på toilettet og sagde, at måske kommer der mere. Jeg forsøgte, at gøre det lidt til en leg.
Da hun begyndte at lave i bukserne, blev hun dybt ulykkelig. Jeg sagde til hende, at det gør ikke spor og mor skifter dig bare. Hun blev også ked af det, hvis hun havde skidt i bleen og sagde ad, ad, ad.
Jeg blev ved med at sige, at det er helt normalt og alle laver lort. Spurgte for en sikkerhedsskyld pædagogen i børnehaven om de andre børn siger ad til hende. Hvilket hun påstod at de ikke gjorde.
Det skal lige siges, at hendes far en enkelt gang, sagde til hende, at det er ulækkert og nu burde hun være stor nok til at tage ble på i et vredt tonefald. Jeg skyndte mig at overtage bleskiftningen og fortalte ham senere klart og tydeligt, hvor krænkende det er for et barn, at blive talt til på denne måde.
Han var på det tidspunkt utålmodig omkring Frejas renlighed og havde en helt anden indgangsvinkel. Men det var mest mig der stod for opgave, om at gøre hende renlig, bl.a. for at beskytte Freja mod pres.
Jeg begyndte at tænke, at hun er nok ikke helt fysisk og mentalt klar til det endnu, og tænkte, vi giver hende en pause, og hun får bleen på igen.
Hun blev desuden også sløj med feber og fik dårlig mave.
Efter sygdommen, kom lederen i børnehaven (sep. måned) hen til mig en dag, og spurgte, hvordan det gik med Frejas mave og om vi ikke skulle arbejde med at gøre hende blefri, inden det blev koldt og hun sku ha for meget tøj på.
Jeg fortalte hende det meste af, hvad jeg har fortalt dig i korte træk. Nævnte at vi kunne godt samarbejde omkring det. Men at Freja på nuværende tidspunkt er meget imod det. Lederen siger, at man jo kan "lege det ind".
Jeg har tilbudt Freja en gang imellem toilettet, men hun stritter meget i mod, "mor kan læse en bog for dig" osv siger jeg. Jeg kan mærke ved mig selv, at Freja virkelig skal ha ro og vi har holdt fast i at gi hende en pause. Freja har i en måneds tid været en del væk fra børnehaven, da hun var på et tidspunkt en del sløj, så skulle vi på ferie i uge 41, plus børnehaven ville ha at børnene sku være hjemme i uge 42.
Nu har jeg så fået en mail, i går, fra lederen om, hvordan det går med bleskift og at de syntes det ville være passende med faste toiletritualer. Jeg skrev tilbage, at jeg syntes vi skulle ta et møde om det eller en mindre snak. Synes i øvrigt, at det er ubehageligt at få en mail med dette spørgsmål.
Vi har ikke haft nogen snak endnu. Derfor ku det være rigtigt rart at få dit syn på sagen.
Jeg vil virkelig ikke presse Freja, til noget hun ikke vil. Der går heller ikke så lang tid mellem de våde bleer skal det siges. Men jeg ved selvfølgelig godt at hun er 3½ år er flyverdragttiden igang osv, så bør jeg alligevel gøre noget nu?
Hendes mormor spørger hende også en del om hun ikke snart skal til at gå på toilettet. Hvilket irriterer mig.
Freja er desuden et generelt glad, legende og sundt barn synes jeg.
Glæder mig til at høre fra dig
Frejas mor