Af med bleen - 3 år, 6 mdr.

19. juni 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Af med bleen - 3 år, 6 mdr.

Kære Helen,

Vores søn på 3 ½ år er ved at prøve at få smidt bleen. Egentlig havde vi aftalt med børnehaven at det skulle være et sommerferieprojekt men en dag kommer vi derned og så har vores søn sagt at han ikke bruger ble mere og ville have den af (nok mest fordi en af hans bedste legekammerater også havde smidt den:o). Og det havde de så gjort og det var gået fint. Han havde tisset på toilettet og havde også selv sagt til. Altså tørre bukser den dag.

Derfor blev planen nu med børnehaven at vi skulle forsøge at vænne ham af med bleen. Det er nu ca. 14 dage siden. Og siden har der bare været det ene uheld efter det andet med tis og stort.

Lidt historik – vi er jo flyttet her 1. marts og 15.februar skiftede han også børnehave. Det har jo givet lidt uro men han har taget det flot og er meget glad for at være i den nye børnehave. Dog har bleen ikke været vores første prioritet pga. alle de ændringer.

Han har dog gerne en gang imellem ville gå uden ble i weekenderne men bedt om at få den på igen hvis han skulle lave stort eller efter noget tid uden har han bare gerne ville have den på igen og sagt ”nu tisser jeg” så snart den var på. Men han har også godt kunnet holde sig og nå på toilettet. Det har været lidt svært for os at finde ud af hvilken retning det egentlig pegede i.

Når han så lavede stort i bleen er han gået afsides og sagt til os at vi ikke må tale til ham eller kigge på ham. Altså som om han ville have lidt fred og ro. Vi har aldrig givet udtryk for at det ikke var ok at lave stort i bleen så vil ikke tro at han opfatter det som forkert.

Han har også synes at det var sjovt at tisse i hækken udenfor så det har vi også brugt men generelt har det været svært at skabe rutiner fordi han ikke altid har været indstillet på at gå på wc (vi spørger ikke men konstaterer bare at nu skal vi derud) dvs. ofte har han sagt nej og stillet sig meget på tværs og så er vi aldrig kommet derud. Har vi endelig haft dage hvor det er lykkes at få ham jævnligt på toilettet, så har han også haft relativt tørre bleer ind i mellem.

Men, som sagt, nu ville han ikke have den på mere dog synes vi ikke det går særligt godt. Han har den dog stadig på om natten og den er meget tung om morgenen og nogle gange så meget så han har tisset igennem.

I skrivende stund kan vi efterhånden godt få ham til at gå på toilettet herhjemme og han har også lavet stort på wc´et både herhjemme og i børnehaven - og han er meget stolt af det! Herhjemme har han stadig et par uheld men vi når som regel ud inden.
Men ja det er helt galt i børnehaven og vi slæber poser med vådt tøj med hjem og to gange i løbet af de 14 dage også tøj med afføring i.

Der har måske ikke været så mange uheld med afføring men det undrer os bare at pædagogerne kan tage ham på toilettet og der tisser han og så 10-20 min. senere står han med våde bukser. De synes han har tisset ”godt” men alligevel har han uheld. De siger også at han er god til at komme at sige til når han skal tisse og som regel også hvis han har tisset i bukserne men tit opdager de ham også derude med våde bukser. Det er vist både formiddag og eftermiddag det går galt og det virker også til mest at være ude på legepladsen.

De siger også at han drikker meget og vi har hjemme også lagt mærke til at hans urin ofte virker meget klar. Bør vi holde igen med væsken – han virker tørstig og har ...

Annonce

... altid drukket meget uden at det har virket overdrevet.

I børnehaven drikker han hans vandflaske på ½ l. og får et par kopper vand dernede også samt lidt til måltiderne hvor han godt han drikke en del siger de. Men er det er problem? Vi tænker de bevæger sig jo meget og det er varmt??

Det der gør os lidt bekymrede er alle de våde bukser og de nederlag som han må føle? Vi gør ikke meget ud af det men han har selv sagt at han kommer til at tisse i bukserne i børnehaven og det gør også ondt på os at han oplever det sådan. Børnehaven tager ikke så tungt på de våde bukser men siger at det er en proces og at det er forskelligt fra barn til barn?

Vi har haft en lang snak med en pædagog fra hans stue om alle de forandringer han har været igennem med flytninger og at han også har mistet kontakten til hans farmor og farfar. Og netop det med hans farmor og farfar har vi tænkt på måske kan have skabt yderligere uro. Han overhørte mor havde et skænderi med farmor her i december da han (som vi også har skrevet om før) er blevet bidt gentagne gange at en af deres hunde. Da farmor mente vi blot kunne opdrage på ham så blev mor altså vred og sagde sin mening i høje toner.

Han var lidt over 2 år første gang han blev bidt. Han ville knæle ned og ae hunden men rammer ind i siden på den. Den springer op og bider ham. Anden gang var han 2 1/2 år hvor han kommer til at hive lidt for hårdt i pelsen og der bider den ham to steder. Da han var helt lille (under 2 år ) kunne han godt finde på at daske ud efter de har to hunde de har, men vi har altid gjort meget ud af at stoppe ham og forklaret ham at man skal være god ved dyr.

Trods de to overfald mente farmor og farfar ikke at hundene skulle lukkes væk når han var her. Farmor påstår at det første bid var fordi vores søn sparkede til hunden, hun har aldrig set det og tror heller ikke på min mand som har set hvad der skete. Hun sagde faktisk at hendes barnebarn ikke var velkommen hvis han ikke kunne lade være med at slå dem (hvilket ikke er sket siden han var under 2 år!) og derfor har vi nu valgt dem fra.

Vi ønsker ikke at risikere noget – næste gang mangler der måske et øre eller et øje eller… Deres prioritering forstår vi ikke men vælger man sine hunde overfor sit barnebarn så virker det ikke til at være en gavnlig relation i det hele taget. De har heller ikke givet udtryk for at de ville komme og besøge os nærmere tvært imod. Så ja…

Det er nu et halvt år siden og far og mor har selvfølgelig også været mærket af de udfordringer men vi er heldigvis enige om at det er det rigtige vi har gjort.

Vores søn har ikke nævnt farmor og farfar siden men vi tænker om al den ballade har sat spor i bl.a. renligheden. Bleen er måske en tryg base og forandringen ikke så attraktiv?

Det var mange tanker men skal vi blot fortsætte med at øve renligheden, faste toilettider – han nægter at gå på wc om morgenen. Og ellers prøve at indarbejde det uden ”at tale det ihjel”? Alle de der våde bukser tager de jo ikke så tungt i børnehaven men vi synes det er meget og er ikke helt pjattet med at han skal igennem det hver dag? Kan også se af dine svar til andre at det kan være et nederlag hver gang.

I ugerne 28, 29 og 30 har vi ferie så der har vi især god tid til at hjælpe ham på vej men lige hvordan?

Tak for din tid igen og vi ser meget frem til dit svar.

Mange hilsner
de to forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor