Interesseret i at smide bleen - 2 år, 6 mdr.

28. maj 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Interesseret i at smide bleen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen

Ja så har jeg lige et spørgsmål igen.

Vores dreng på 2½ år er begyndt at være meget interesseret i at smide bleen. Han har den sidste uge gerne ville gå uden ble om dagen. Det har han fået lov til, og det er gået strygende. Han siger selv til, når han skal tisse, og har kun haft to små uheld, hvor han begge gange selv "stoppede" tisset og fandt toilettet for at tisse videre (han kaldte selvfølgelig på os). I vuggestuen er det også gået strygende. Her har han været uden ble halvdelen af dagen. Den næste halvdel har det været med ble, for at give han positive oplevelser med at tisse.

Han virker dog som om, han meget gerne vil have bleen helt af. Han kan blive helt hysterisk, hvis han ikke vil have ble på, så han får den kun på, når han selv beder om det. Dette er oftest, når han skal lave stort. Her er han dog meget angst for at lave i pukserne. Dette kom han til én enkelt gang i vuggestuen, og siden er han nærmest bange for at lave stort. Han siger, han helst vil lave stort på toilettet, men når han kommer derud bliver han ...

Annonce

... panisk, og vil have ble på. Det får han så. Så går han rundt med denne i ca. 5-10min, så vil han have den af igen - sådan kører det nogle gange. Herefter skal jeg berolige ham, indtil han har lavet stort. Så bliver han voldsom glad, og vil herefter ikke have ble på igen. Han er de sidste to aftener også begyndt at protestere, hvis han skal have nat-ble på. Så i går forsøgte vi uden ble, og det gik super. Håber det går ligeså i aften. (Vi har bla. talt en del med ham, at det er ok, at han tisser i sengen)

Jeg forsøger at snakke meget med ham, når han skal på toilettet, og både roser ham og fortæller hvor stor dreng han er, når han helt selv kan finde ud af det. Jeg forsøger også at fortælle ham mange gange, at det skam er helt ok, hvis han gerne vil have ble på, eller hvis han skulle komme til at tisse/lave i bukserne, så er det helt ok osv.

Jeg er dog i tvivl om. hvordan jeg skal tackle det, at han er angst for at lave stort, og hvordan jeg sikre mig, at han ikke får dårlige oplevelser med det at gå på toilettet.

Med venlig hilsen
Bassens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2