Brev:
Interesseret i at smide bleen - 2 år, 6 mdr.
28. maj 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Interesseret i at smide bleen - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Ja så har jeg lige et spørgsmål igen.
Vores dreng på 2½ år er begyndt at være meget interesseret i at smide bleen. Han har den sidste uge gerne ville gå uden ble om dagen. Det har han fået lov til, og det er gået strygende. Han siger selv til, når han skal tisse, og har kun haft to små uheld, hvor han begge gange selv "stoppede" tisset og fandt toilettet for at tisse videre (han kaldte selvfølgelig på os). I vuggestuen er det også gået strygende. Her har han været uden ble halvdelen af dagen. Den næste halvdel har det været med ble, for at give han positive oplevelser med at tisse.
Han virker dog som om, han meget gerne vil have bleen helt af. Han kan blive helt hysterisk, hvis han ikke vil have ble på, så han får den kun på, når han selv beder om det. Dette er oftest, når han skal lave stort. Her er han dog meget angst for at lave i pukserne. Dette kom han til én enkelt gang i vuggestuen, og siden er han nærmest bange for at lave stort. Han siger, han helst vil lave stort på toilettet, men når han kommer derud bliver han panisk, og vil have ble på. Det får han så. Så går han rundt med denne i ca. 5-10min, så vil han have den af igen - sådan kører det nogle gange. Herefter skal jeg berolige ham, indtil han har lavet stort. Så bliver han voldsom glad, og vil herefter ikke have ble på igen. Han er de sidste to aftener også begyndt at protestere, hvis han skal have nat-ble på. Så i går forsøgte vi uden ble, og det gik super. Håber det går ligeså i aften. (Vi har bla. talt en del med ham, at det er ok, at han tisser i sengen)
Jeg forsøger at snakke meget med ham, når han skal på toilettet, og både roser ham og fortæller hvor stor dreng han er, når han helt selv kan finde ud af det. Jeg forsøger også at fortælle ham mange gange, at det skam er helt ok, hvis han gerne vil have ble på, eller hvis han skulle komme til at tisse/lave i bukserne, så er det helt ok osv.
Jeg er dog i tvivl om. hvordan jeg skal tackle det, at han er angst for at lave stort, og hvordan jeg sikre mig, at han ikke får dårlige oplevelser med det at gå på toilettet.
Med venlig hilsen
Bassens mor