Hjælpe renlighed på vej

11. maj 2012

Kategori:
Alder:
3 år

Hjælpe renlighed på vej

Hej Helen,

Vores datter er netop fyldt 3 og startede i børnehave i sidste måned. Hun blev jo storesøster i januar, og grundet det samt børnehavestarten, har vi ikke gjort os så mange tanker om renlighed andet end at det ikke var nu. :)

Nu er der desværre sket det et par gange, at hun er kommet hjem med rød numse, fordi hun er gået rundt med fyldt ble alt for længe. Hun virker som om hun har ondt, og det skærer jo i hjertet at skulle skifte en så bange og ked af det pige!

Så jeg ville sådan ønske for hende, at hun snart var klar til at smide den ble. Hun siger som regel ikke til, når hun har lavet stort, men hun er begyndt (nogle gange) at sige til, når hun tisser. Vi har indimellem prøvet at sætte hende på toilettet, og hun er meget interesseret i at hive toiletpapir af, men der kommer ikke noget tis. Hun er meget interesseret i, når vi andre tisser, men når ...

Annonce

... hun sætter sig op, siger hun tit, at nu har hun tisset, selvom der ikke kommer noget.

Jeg er meget i tvivl om, hvornår vi skal kaste os ud i det, om det er her, når der igen er kommet lidt ro på efter børnehavestart osv, om vi skal indføre faste tisse-tider, om vi skal satse på at lade hende gå med bar rumpe til sommer eller hvordan vi griber det an. Vi ønsker absolut ikke at presse hende, men er også lidt bange for, at vi ikke ser, når hun faktisk er helt klar og har brug for vores hjælp.

Tanken om flere røde numser gør mig så ked af det. Der er heller ikke noget pres på fra børnehavens side, og der er mange af de små, der stadig bruger ble, men indirekte kan man jo sige, at presset er der, når de er prisgivet at nogen opdager, de har lavet i bleen, før numsen bliver rød...

Kan man på nogen måde hjælpe hende på vej, uden at presse hende?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder