Brev:
Hjælpe renlighed på vej
11. maj 2012
Alder:
3 år
Hjælpe renlighed på vej
Hej Helen,
Vores datter er netop fyldt 3 og startede i børnehave i sidste måned. Hun blev jo storesøster i januar, og grundet det samt børnehavestarten, har vi ikke gjort os så mange tanker om renlighed andet end at det ikke var nu. :)
Nu er der desværre sket det et par gange, at hun er kommet hjem med rød numse, fordi hun er gået rundt med fyldt ble alt for længe. Hun virker som om hun har ondt, og det skærer jo i hjertet at skulle skifte en så bange og ked af det pige!
Så jeg ville sådan ønske for hende, at hun snart var klar til at smide den ble. Hun siger som regel ikke til, når hun har lavet stort, men hun er begyndt (nogle gange) at sige til, når hun tisser. Vi har indimellem prøvet at sætte hende på toilettet, og hun er meget interesseret i at hive toiletpapir af, men der kommer ikke noget tis. Hun er meget interesseret i, når vi andre tisser, men når hun sætter sig op, siger hun tit, at nu har hun tisset, selvom der ikke kommer noget.
Jeg er meget i tvivl om, hvornår vi skal kaste os ud i det, om det er her, når der igen er kommet lidt ro på efter børnehavestart osv, om vi skal indføre faste tisse-tider, om vi skal satse på at lade hende gå med bar rumpe til sommer eller hvordan vi griber det an. Vi ønsker absolut ikke at presse hende, men er også lidt bange for, at vi ikke ser, når hun faktisk er helt klar og har brug for vores hjælp.
Tanken om flere røde numser gør mig så ked af det. Der er heller ikke noget pres på fra børnehavens side, og der er mange af de små, der stadig bruger ble, men indirekte kan man jo sige, at presset er der, når de er prisgivet at nogen opdager, de har lavet i bleen, før numsen bliver rød...
Kan man på nogen måde hjælpe hende på vej, uden at presse hende?
Med venlig hilsen